Bemutatkozott az első magyar gyártású csuklós, elektromos busz

2024.12.19. 08:31 Módosítva: 2024.12.19. 08:59

  • Az év elején bemutatott szóló változat után itt a csuklós villany-Credo is.
  • Az újdonság öt tonnával könnyebb, mint a konkurencia termékei.
  • A Credo Electronell 18-ast az utasok a jövő elején próbálhatják ki.

A Credo Electronell vadonatúj, száz százalékban elektromos meghajtású, magyar fejlesztésű és gyártású buszcsalád, a győri-mosonmagyaróvári Kravtex-Kühne Csoport terméke. Az elsőként elkészült 12 méteres modellt ez év elején láthattuk először, a 18 méteres csuklós változatát pedig most mutatták be a népligeti autóbusz-pályaudvaron.

Az Electronell 18 a legkönnyebb acélvázas, csuklós, elektromos busznak számít az európai piacon. Szemben a megszokott 20-21 tonnával, az újdonság saját tömege nem haladja meg a 16-ot. Így a megcélzott 300 kilométeres hatótávhoz 25 százalékkal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szükség, mint más buszoknál.

A megoldás lényegesen csökkenti az energiafelhasználást, miközben minden költségtényezőt kedvezően befolyásol a gyártástól az újrahasznosításig. A Credo ultrakönnyű autóbusza acél vázszerkezetre épül, ami illeszkedik a meglévő karbantartási környezetbe és szinte teljesen újrahasznosítható. Az alacsony tömeget a váz optimalizálása és a 19,5 colos futóművek biztosítják.

Az alacsony belépésű (Low Entry) kivitel miatt négyből kettő akkumulátorpakk a padló alá került, ami alacsonyabb súlypontot, ezáltal kiváló stabilitást biztosít - különösen kanyarodáskor. Az autóbusz 2-2-2-2 ajtóképlettel készült, a belső elrendezése városi és elővárosi alkalmazásokhoz egyaránt megfelel.

A Credo kizárólag prémium minőségű és többségében európai márkájú komponenseket használ az elektromos autóbuszaihoz. Az energiatárolásról a BorgWarner (Akasol) 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorai gondoskodnak. A 392 kWh összkapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, alig több mint három óra alatt feltölthető.

A VOITH VEDS HD (Heavy Duty) központi motoros hajtásrendszer csúcsteljesítménye 410 kW, maximális hatásfoka pedig eléri a 97,3 százalékot. A szóló és csuklós modellváltozatok hajtásrendszere azonos méretű komponensekből épül fel. 

A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt eredményeként az e-buszok magas magyar hozzáadott értékkel rendelkeznek. A járműveket a Credo önállóan fejlesztette ki, és a kiemelt rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg. Az Electronell modellek a Credo saját erősáramú elosztórendszerével (Credobus HVBOX), hajtásvezérlő szoftverével, valamint kiegészítő passzív hűtési rendszerével készülnek.

A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet és valamennyi fém alkatrész, beleértve a futómű felfüggesztését. A buszokhoz közel száz magyar kis és közepes vállalkozás kapcsolódik gyártmányaival, t ovábbá olyan meghatározó hazai vállalatok szállítanak komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform.

A Kravtex-Kühne Csoport nagy sorozatú termelésre képes magyar buszgyártó, amely dízel és zéróemissziós buszok egyidejű gyártására is felkészült. A cégcsoport legnagyobb megrendelője a magyar állam, ugyanis a VOLÁNBUSZ Zrt. országos flottájának már több, mint 45 százaléka (azaz 2 600 busz) Credo márkájú. Az Electronell 18-at 2025 elején már az utasok is kipróbálhatják a MÁV-Volán-csoport járatain.