Jelentősen emelkedhetnek jövőre a globális elektromosautó-eladások, főleg Európában és Indiában
- Jövőre globálisan közel 30 százalékkal emelkedik majd az elektromos autók piaci részesedése.
- Idén 11,6 millió elektromos autót adtak el, ez jövőre 15,1 millió lehet.
- Indiában kicsi a villanyautók piaci részesedése, de ez jövőre 117 százalékkal emelkedhet.
- Az amerikai és az európai piac is bizonytalan, de a szakértők növekedést jósolnak.
- Európában több ország tervezi kivezetni a villanyautó vásárlási támogatásokat.
- Kínában sok márka el fog tűnni, de magas az elektromos autók piaci részesedése és tovább fog emelkedni.
Bár a piac 2024-ben többször megtorpant, az elektromos autók terjedése továbbra is emelkedő tendenciát mutat, és előrejelzések alapján ez jövőre sem lesz másképp. Az S&P Global Mobility kutatói szerint 2025-ben globálisan 29,9 százalékkal emelkedik majd az elektromosautó-eladások száma, ezzel az idei 13,2 százalékos piaci részesedés helyett már 16,7-et tudhat majd magáénak a műfaj. Bár még nem összesítették mindenhol a 2024-es adatokat, globálisan 11,6 millió tisztán elektromos autó talált gazdára idén, ez a szám jövőre 15,1-re emelkedhet.
A növekedés és a piaci részesedés mértéke is merőben eltér a legnagyobb piacokon. Az előrejelzés alapján például Indiában 117 százalékkal nőhet majd az elektromos autók piaci részesedése, bár ott jelenleg elég alacsony ez az érték – az újautó-eladások mindössze 7,5 százalékát teszik ki. Bár a töltési infrastruktúra egyelőre gyér és a fizetőképes kereslet is szűk, az állami támogatások sokat segíthetnek Indiában az elektromos autók terjedésében.
Európában idén az eladott új autóknak már a 20,4 százaléka volt tisztán elektromos és az előrejelzés azt mutatja, hogy 2025-ben ez 43,4 százalékkal emelkedik majd. Ez elég optimista becslés annak ellenére, hogy Németországban nemrég megtorpantak az eladások a támogatások kivezetése miatt, de hasonló tervek vannak Franciaországban és Spanyolországban is. Emellett több európai autógyártó is nehéz helyzetbe került, illetve sokan elnapolják villanyautós törekvéseiket és a piaci igényekre hivatkozva inkább hibrideket fejlesztenek.
Hasonlóan bonyolult a helyzet az amerikai piacon is. Egyelőre szinte lehetetlen megjósolni, hogy az USA idén megválasztott elnöke, Donald Trump hogy áll majd az elektromos autózás kérdéséhez, illetve milyen vámokkal és adókkal fogadja majd a nem belföldön gyártott villanyautókat. Ezalatt kifejezetten a kínai elektromos autókra kell gondolni, amik alacsony áraikkal sok helyen eltorzították a piacot és teret nyertek a tradicionális gyártókkal szemben.
A kínai piac egyébként is kaotikus, mert olyan túlkínálat és árverseny zajlik, ami hamarosan több márkát is bedarál majd. Nemcsak a hazai, de a külföldi márkák is nehezen boldogulnak a világ legnagyobb piacán. Míg 2020-ban az eladott új autók 64 százaléka származott külföldi gyártótól, ez a szám 2024-re 37 százalékra csökkent és egyelőre nem látni a trend végét. Az elektromos autók térnyerése azonban lassú, de biztos: a piaci részesedésük már most 29,7 százalék, jövőre pedig 19,7 százalékkal emelkedhet ez a szám az előrejelzések szerint.
Forrás: Carscoops