Japánban bezuhant a villanyautók iránti kereslet, a BYD többet adott el, mint a Toyota

2025.01.18. 10:04

  • Japán lassan halad a villanyautós átállásban, a többség a hibrideket választja.
  • A hazai gyártók elektromos modelljei iránt erősen csökkent a kereslet 2024-ben.
  • Eközben a külföldi márkák, a Tesla, a BYD, a Hyundai eladásai nőttek.

Az elektromos autózásra való átállásban Japán kimondottan lassú, a vásárlók túlnyomó többsége a tisztán akkumulátoros hajtás helyett a hibrideket preferálja. A villanyautózás 4 éves növekedés után 2024-ben nagyot esett - írja a Nikkei, japán gazdasági lap -, az előző évhez képest 33 százalékkal kevesebb elektromos autó fogyott, amik így a teljes autóállományon belül 0,3 százalékot képviselnek. Összehasonlításképp Magyarországon 1,5 százalék, Németországban 2,5 százalék, Kínában pedig 7,6 százalék ez az arány.

A szigetország autópiacát teljesen a hazai márkák uralják, amelyek nem bővelkednek az elektromos modellekben, így a fenti eredmény nem meglepő, ahogy az sem, hogy villanyautózásban erős, külfölfi gyártók találnak piaci rést az országban: az amerikai Tesla és a kínai BYD a Toyotát is megelőzte az elektromos típusok értékesítésében, és a Japánban évekig egyáltalán nem aktív dél-koreai Hyundai is talált vásárlókat az Ioniq 5-tel, amiből nemrég a japán driftlegendáról, Keiichi Tsuchiyáról elnevezett limitált kiadást is bemutattak.

A külföldi márkák erősödése közben a hazai gyártók elektromos eladásai estek: míg a BYD 54 százalékkal nőtt, a Nissan villanyautóiból 44 százalékkal, a Toyota villanyautóiból 30 százalékkal kevesebb fogyott. Bár alig párezer darabos értékesítési számokról van szó, a trend egyértelmű, az elektromos átállásban a japán gyártók nem támaszkodhatnak a hazai, 110 milliós piacra.