- A Mercedes E osztály nyerte el az Euro NCAP 2024-es összesített legbiztonságosabb autó címét.
- Más kategóriákban a Zeekr X, a Skoda Superb, a Volkswagen Passat és a Mazda CX-80 bizonyult győztesnek.
- Az Euro NCAP szigorúbb tesztkritériumokat vezetett be, különös tekintettel a gyalogos- és kerékpárosvédelemre, hogy ösztönözze a biztonsági technológiák fejlődését az autóiparban.
Az új autók egyre biztonságosabbak, de mindig van hova fejlődni. Az Euro NCAP 2024-ben 44 modellt tesztelt , amiket ranglistába sorolt, hogy kiderüljön, melyik közülük a legbiztonságosabb.
Összesített eredményben a Mercedes E osztály lett a legbiztonságosabb, amelynek felnőtt utasvédelme 92, gyermekvédelme 90, gyalogosvédelme 84, biztonsági rendszere pedig 87 százalékos értékelést kapott.
A legbiztonságosabb elektromos és kicsi SUV címét a kínai Zeekr X nyerte el (44 tesztelt modellből 20 ebbe a kategóriába volt sorolva), a legbiztonságosabb nagy családi autó címet a Skoda Superb és Volkswagen Passat, míg a Mazda CX-80 a nagy SUV kategóriában győzedelmeskedett.
A kínai autók közül több is elérte az ötcsillagos értékelést, például a Maxus Mifa 7 és a Leapmotor C10. Külön kiemelhető a Deepal S07, amely az utasvédelem terén 95 százalékos teljesítményt nyújtott. A gyalogosvédelem terén a Subaru modellek értek el kimagasló eredményeket.
Viszont egy ilyen listának a sereghajtói is fontosak. A három legkevésbé biztonságos autók mindegyike a kis méretű autók kategóriájából került elő, ami miatt alapból hátrányból indulnak ezek a modellek. Ez a három csökkenő sorrendben a Jeep Avenger, a Ford Tourneo Courier és a Suzuki Swift, mint utolsó. Ez viszont nem azt jelenti, hogy ezek az autók halálosak, hanem a többi autóhoz képest (főleg méretükből adódóan) nem annyira biztonságosak.
Hiányosságok és tesztkritériumok szigorítása
A Ford Tourneo Courier és Custom modellek különösen gyengén szerepeltek a biztonsági asszisztens rendszerek terén, míg a Jeep Avenger és a Dacia Duster komoly hiányosságokat mutatott a gyalogosvédelemben.
Az Euro NCAP 2023-ban szigorította tesztkritériumait, különös tekintettel a gyalogosok és kerékpárosok védelmére. Az ötcsillagos minősítéshez immár 70 százalékot kell elérni ezekben a kategóriákban, szemben a korábbi 60 százalékkal. Az új tesztek közé tartozik az ajtók biztonságos kinyitásának vizsgálata és az, hogy a jármű figyelmezteti-e az utasokat a közeledő kerékpárosokra. És hamarosan akkor sem lehet egy autó töréstesztje ötcsillagos, ha nincsenek benne gombok.
A szigorítások célja, hogy a technológiai fejlődés tovább gyorsuljon, és a járművek minél hatékonyabban segítsenek a balesetek elkerülésében vagy azok súlyosságának csökkentésében.