- A világ legnagyobb felhajtással övezett elektromosautó-márkája a Tesla, ám a szakértők ennek ellenére csak találgatják, milyen piaci teljesítmény várható az amerikai autógyártótól.
- Bizonytalan a ráncfelvarráson átesett Model Y sikere, részben a kínai riválisok miatt.
- A Model Q néven emlegetett kicsi Tesla még csak ígéret.
A márka híveinek egy része korábban elhitte azt a Tesláról szóló becslést, hogy 2030-ig minden évben 50 százalékkal növekedhetnek az eladásai. Akik vitatták ezt, azokat gyűlölködőknek minősítették.
Aztán jött 2024, amikor a hegymenet véget ért, visszaestek az értékesítések – írta a Cleantechnika a gyártó 2025-ös kilátásait elemző cikkében. A bizonytalanság tűnik biztosnak, ám azt is számításba kell venni, hogy a Tesla tudott meglepetéseket okozni korábban. Aki például idejében bevásárolt a részvényből, az nem igazán búslakodhat.
Elon Musk, az autógyártó alapítója az első negyedéves visszaesés után azt ígérte a Tesla befektetőinek, hogy a 2024-es év egészében nőni fognak az értékesítések. Az elemzőkben azonban kétségeket ébresztettek az egymást követő kedvezmények, amelyekkel a Tesla igyekezett kelendőbbé tenni az autóit.
Egyelőre nehéz előrejelzést adni 2025-re. Az egyik kérdés, hogy a frissített Model Y felkelti-e a vevők érdeklődését vagy legalább a mostani Model Y-tulajdonosokat ösztönzi-e arra, hogy lecseréljék autójukat. A Model Y számára nehézséget okozhat, hogy számos modell van versenyben ebben a ligában Kínában, márpedig a Tesla az autóinak a felét az ázsiai országban adja el.
Európában és az Egyesült Államokban sok vevőt szembe fordít a céggel Elon Musk politikai szerepvállalása. Mindezek alapján a Model Y mellett a Model 3 értékesítése kicsit visszaeshet 2025-ben az elektromos autók egyre erősebb versenyében.
A Cybertruck esetén a legérdekesebb fejlemény, hogy elfogytak az előrendelések, a Cleantechnika szakírói maximum 50 ezer autó eladását jósolják a típusból. Látva az érdeklődés lanyhulását, lehet, hogy csak 35 ezer Cybertruckot ad el a Tesla 2025-ben.
A legkisebb Tesla, a Model Q néven emlegetett autó egyelőre csak egy ígéret. Az sem biztos, hogy ez lesz a neve, és nem egyértelmű, hogy milyen szegmensbe fog esni. A cleantechnikások nem várnak sokat a modelltől, ha egyáltalán megjelenik a piacon. Musk ugyanis korábban utalt arra, hogy nem lesz belőle semmi.
Bizonytalan az önvezetéses és a robotaxis jövő is, bár ezek körül is nagy a felhajtás. Ennek fenntartásához lehet, hogy elég Kaliforniában és Texasban „tesztelni” az autókat és pilotprogramokat indítani. Ettől azonban nem válnak valóra a nagy tervek.