Egy tanulmány szerint a villanyautók tartósabbak lesznek, mint a belső égésű motoros autók

2025.01.27. 06:14

  • 30 millió autót vizsgáltak 2005 és 2022 között az élettartamuk kapcsán.
  • Kiderült, hogy mennyire tartós ma egy elektromos, egy benzines vagy egy dízel autó.
  • Az elektromos autók megbízhatósága folyamatosan javul, hamarosan túlszárnyalja a belsőégésű motorral szerelt autókét.
  • A kutatók szerint az elektromos autók ma már sokaknak megfelelő alternatívát nyújtanak.
  • A karbonlábnyomuk a gyártás után hamar visszaesik.

Az elektromos autók belső égésű motorral szerelt autókhoz viszonyított tartósságát vizsgálták egy közös projekt keretein belül a Birmingham Egyetem és a London School of Economics kutatói. A vizsgálat során több ország kutatóit is bevonták és összesen 30 millió angliai autót elemeztek, így végül 300 millió felvételük született különböző használati szokások kapcsán. Nem csak azt figyelték hogyan használják az adott autókat, hanem milyen gyakran szervizelik őket, milyen jellegű munkákat végeznek és mikor jön el az a pont, hogy betolják egy bontóba.

A vizsgálat során felhasznált anonim adatokból a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az elektromos autók napjainkra átlagosan ugyanolyan megbízhatók, mint a belsőégésű motorral szerelt autók, arányaiban még tartósabbak is. Sőt, az elkövetkezendő években az elektromos autók jócskán lehagyják tartósságban hagyományos társaikat.

41560 2024 1698 Fig2 HTML.webp

A kutatók 2005 és 2022 között vizsgálták az autókat. Ebben az időszakban az jött ki, hogy a benzines autókat átlagosan 18,7 évig használjuk és ennyi idő alatt 187 000 kilométert hajtunk beléjük. Az elektromos autók átlag élettartama 2022-re 18,4 évre nőt, ám ennyi év alatt 200 000 kilométert megyünk velük. Tehát arányaiban többet használjuk őket, mint a benzineseket, ezáltal jobb a megtérülési rátájuk is és alacsonyabb a karbonlábnyomuk. Kis érdekesség, hogy a dízelmotoros autókat átlagosan csak 16,3 éves korukig hajtjuk, addig viszont 410 000 kilométer pörög az órájukba, tehát arányaiban ezekkel megyünk a legtöbbet – végül is a dízelmotort erre találták ki.

Érdekes pont a tartósság kapcsán, hogy milyen szinten javul a különböző hajtásláncú autók megbízhatósága. Míg a benzines és dízel autók meghibásodási aránya éves szinten 6,7 és 1,9 százalékkal csökken, az elektromos autóké 12 százalékkal, tehát hamarosan lehagyják a belsőégésű motoros társaikat. Ez bár szép eredmény, azt nem írták, hogy honnan indult a megbízhatósági arány. Az erőteljes javulás jelentheti azt is, hogy egészen alacsonyról indultak az elektromos autók.

41560 2024 1698 Fig4 HTML.webp

A tanulmány egyik társszerzője, Dr. Viet Nguyen-Tien elmondta, hogy eredményeik betekintést nyújtanak az elektromos járművek élettartamába és környezeti hatásaiba. Szerinte ezek az autók már nem csak egy szűk réteget szolgálnak ki, hanem valós alternatívát nyújtanak sok ember számára. A tanulmány egy másik szerzője, Robert Elliott szerint az elektromos autók jelentős környezeti előnnyel járnak a belsőégésű motoros autókkal szemben, főleg ha Európa átáll a megújuló energiákra. A gyártásból származó magas kibocsátást hamar ellensúlyozza a későbbi tiszta működés, így ezen autók karbonlábnyoma rövid időn belül nagyon alacsony lesz.

Forrás: Nature Energy