Bevált a rettegett jóslat: rombol a Havanna-effektus
- A német piacon több használt autó kelt el, mint új.
- A Focus.de lap elemzése szerint bevált Fritz Indra villanyautó-kritikus jóslata.

Kubai viszonyok kialakulása várható Európában? A gépjárműveket ugyanis egyre hosszabb ideig használják, a német autók 10,3 éves átlagéletkorukkal idősebbek, mint valaha – idézte a Focus.de német lap elemzését a Közlekedésbiztonság szakportál.
Vagyis valóra válhat a „Havanna-effektus”, amit az elektromos autók egyik kritikusa, Fritz Indra professzor öt évvel ezelőtt megjósolt. Szerinte, ha drágulnak az autók és korlátozzák bizonyos technológiák használatát, az ügyfél a legkézenfekvőbb dolgot fogja tenni, azaz továbbra is a jelenlegi autóját hajtja. És ez könnyen 10, 20, 30 vagy akár még több évig is eltarthat, legalábbis, ha klasszikus belsőégésű motorról van szó. Az új vásárlások elmaradnak, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben. Az általában hét-nyolc éves új autó vásárlási ciklus tehát megszakad, mert az ügyfelek megtartják régi autóikat – mondta Fritz Indra 2020-ban.
Az autóipari Havanna-effektus lényegében azt jelenti, hogy Kubában (így a fővárosban, Havannában is) ötven évre konzerválta az autóflottát a kommunista tervgazdaság szigora és az USA embargója. Az 50-es évekből származó amerikai kocsik az utcakép részévé, és ezzel Kuba jelképeivé váltak. A havannai szabadtéri autóskanzen nem a műszaki értékek megőrzésének a jelképe, hanem a nyers kényszerűségé.
Miközben az új autók eladásai visszaestek Németországban, beleértve az elektromos autókét is, a használtautó-piac 2025-ben valószínűleg fellendül. A szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) adatai szerint 2024-ben közel 6,5 millió autó cserélt gazdát, ami 7,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. Bár a használtautó-piac a válság évei után folytatta a fellendülést, még mindig jóval a válság előtti szint alatt van. A 2010-es években a KBA átlagosan még 7,1 millió adásvételt regisztrált.
– A 2025-ös évre vonatkozóan feltételezzük, hogy a gazdasági bizonytalanságok és a magánháztartások magas megtakarítási rátája tovább csökkenti az új autók piacát, és tovább táplálja a használtautó-piacot – mondta Thomas Peckruhn, a Német Autókereskedelmi Szövetség alelnöke az Automobilwoche.de kérdésére. A kereskedők a következő tizenkét hónapban mintegy 6,8 millió új autó forgalomba helyezésére számítanak.
Ez azt jelentheti, hogy a Havanna-hatás valószínűleg idén is jelentős hatással lesz a német járműparkra. Míg Kubában a kommunista tervgazdaság és az USA által bevezetett szankciók vezettek oda, hogy az emberek évtizedekig régi autókkal közlekedtek, addig ma a politikailag kikényszerített elektromobilitás és a gazdasági bizonytalanságok eredményezik ugyanezt. Tehát dübörög a használtautó-piac, részben azért, mert nincs pénz az új autókra.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
