Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
2025 Kenshiki Fórum
- A 2025-ös Kenshiki Fórumon a Toyota bemutatta a FT-Me koncepcióautót.
- Ez egy elektromos mopedautó, amivel a márka városi károsanyag-kibocsátását csökkentenék.
- Még csak koncepció, 100 kilométeres hatótávot vizionálnak hozzá.
- Napelem van a tetején, amivel akár napi 20-30 kilométernyi energiát is tölthet.
- A végsebessége 45 km/h, 14 éves kortól vezethető.
- Nincs 2,5 méter hosszú, így egy normális parkolóhelyre akár egyszerre 2-3 is befér.
- Variálhatósága miatt mozgáskorlátozottaknak is megfelelő lehet.
- Utópisztikusnak tűnő világképet festettek fel az autó köré.
A Toyota az utóbbi időben arra törekszik, hogy autói és üzemei is minimálisra csökkentsék károsanyag-kibocsátásukat. Ezt a gondolkodást kiterjesztenék a városi közlekedésre is, így a 2021-es tokiói olimpián és a 2024-es párizsi paralimpián használt, speciális szállítóeszközöket alapul véve kifejlesztették az FT-Me koncepciót. Egy olyan elektromos mopedautót álmodott meg a japán vállalat európai részlege (Toyota Motor Europe), ami segítene visszaszorítani a városi szmogot, enyhítene a parkolási problémákon és széles rétegek számára tenné elérhetővé a városi mobilitást.

Az FT-Me teljesen elektromos és bár koncepció lévén hivatalos adat nincs, az előadáson azt mondták, hogy a mérnökök 100 kilométeres hatótávval számolnak. Harmadannyit fogyaszt, mint egy hagyományos elektromos autó, viszont a végsebessége csupán 45 km/h. Ez néhány városban előnytelen tulajdonság, sok helyen azonban belefér a mopedautók keretrendszerébe, így akár 14 éves kortól is vezethető. Ha érdekelnek a mopedautók, teszten járt nálunk a kínai-olasz XEV Yoyo, a szerintünk teljesen értelmezhetetlen Kuba City és a már teljesen vállalható Relive N1.

A Toyota egy olyan optimális jövőt képzelt el, ahol a végzős gimnazisták az FT-Me-vel mennek iskolába, majd amíg az órákon ülnek, a parkolóban telepített töltőkön hagyják az autót. Ha véletlen nem marad hely, vagy nincs villanyautó töltő az iskola előtt, akkor a tetőbe épített speciális napelem kezdi el tölteni az akkumulátort. Ez a Toyota szerint optimális időjárás mellett akár napi 20-30 kilométert is képes begyűjteni. Ez azért jó, mert kutatásaik alapján egy városi kisautó átlagosan éppen ennyit megy egy nap.

Az FT-Me alig 2,5 méter hosszú, így egy átlagos parkolóhelyre akár kettő is befér. Sőt, annyira keskeny, hogy ha egy parkolóba merőlegesen is be tud állni, akkor akár három FT-Me is elfér egy átlagos autó parkolóhelyén. A tervezés során szem előtt tartották, hogy bőséges üvegfelületet kell hagyni az autón, így a sofőr könnyebben kilát és egyszerűbb a manőverezés.

Az autóban nincs önálló fedélzeti rendszer, a telefonunkat használva tudjuk megjeleníteni a menetadatokat. A Toyota szerint ez főleg autómegosztó szolgáltatásoknál lehet előnyös, ahol amúgy is telefonnal keressük meg és nyitjuk ki a kibérelt autót. Ezzel azonban szembemegy az az elképzelés, miszerint az FT-Me beltere személyre szabható. Nemcsak a színeket és mintákat tudjuk variálni, de célszerszámmá is változtathatjuk az autót. Mozgássérültek számára például kitaláltak egy olyan verziót, amiben jobb elöl nincs ülés, hanem csak egy kerekesszékek számára kialakított tároló. Mivel az FT-Me akár a kormányról is vezérelhető, így olyanok is vezethetik, akik valamilyen oknál fogva nem tudják kezelni a hagyományos pedálokat.

Hogy lesz-e valami az FT-Me koncepcióból – és ha lesz akkor mikor –, azt egyelőre nem tudni. A Toyota lényegében csinált egy még különösebb Citroën Amit, ami egy kis csinosítgatás után akár gyártásérett is lehetne. A koncepció legérdekesebb része mégsem az autó, hanem a felhasználási módszer és a környezet, amit az autó köré álmodtak. Az egyelőre erősen utópiának tűnik – de ne legyen igazam.
