- A kínai újautó-piacon kialakult öldöklő verseny egyik áldozata a BYD egyik nagy értékesítési hálózattal rendelkező kereskedője, amely csődbe ment.
- A nála vett autók garanciális szervizelése is leállt.

Fizetésképtelenné vált a BYD egyik nagy kínai autókereskedője Santung tartományban – közölte a Reuters a tartományi állami sajtó híre alapján. Ez a terület Kína keleti részén, a tengerparton van, tehát nem az ország szegény belső térségében. Az angol címén Jinan Times, amelyet a tartomány fővárosának önkormányzata ad ki, arról számolt be, hogy a dealer hálózatának legkevesebb 20 szalonja üres vagy legalábbis lakat van a bejáratán.
A bajba került vállalat neve Qiancheng Holdings. A kizárólag BYD-kat értékesítő vállalat körülbelül ezer vásárlójának tartozik a garanciális javításokkal és az autókhoz járó egyéb szerviztámogatást sem tudja teljesíteni. A cégnek szerte a tartományban vannak autószalonjai. Az autótulajdonosok jogvédelmi csoportokat szerveztek, hogy megoldást találjanak a kereskedőjük csődjéből fakadó gondjaikra.
A sajtóhír szerint a Qiancheng combos kis cég volt: évente 3 milliárd jüan (közel 150 milliárd forint) árbevételt ért el az autók eladásával és szervizelésével, és 1200 alkalmazottja volt. Egy áprilisban nyilvánosságra hozott levélben a BYD-t vádolta nehézségeiért. Az autógyártó módosította a dealereivel kapcsolatos politikáját, ami a cég szerint jelentős anyagi nehézségeket okozott neki. A Reuters megkeresésére nem mondtak erről többet.
A BYD azonban nem ugrott el a kérdés elől. Egy korábbi Reuters-információra hivatkozott, amelyben már elmondták a véleményüket. Az akkori hírben idéztek egy másik kínai sajtóorgánumot, a Cover Newst, amelynek az autógyártó egyik PR-osa nyilatkozott. Elmondása szerint a Qiancheng erőltetett növekedése okozta a kereskedő csődjét. Hozzátette még, hogy a BYD adott támogatást dealerének a kilábaláshoz.
A Qiancheng helyzete rámutat a kínai autógyártásban és autópiacon kialakult brutálisan erős versenyre, ami a beszállítóktól kezdve az autógyártókon át a kereskedőkig minden piaci szereplőt erős nyomás alatt tart. A dealerek különösen nehéz helyzetben vannak, mert az autómárkák a közvetlen értékesítéssel is kísérleteznek. A történethez hozzátartozik, hogy a BYD-nak kevés saját szalonja van, főként autókereskedőkön keresztül adja el autóit.
