Bemutatkoztak az első BMW-PSA motorok

2004.12.14. 15:49

Egy feltöltés nélküli és egy turbófeltöltéses 1,6 literes motor mutatkozik be először az új motorcsaládból. Az új generációs, elsőkerék-hajtású modellekben való alkalmazásra tervezett négyhengeres blokk - ez természetesen azonos a két motorváltozat esetében - az előzetes várakozásokkal ellentétben nem teljesen új konstrukció. A motorblokk geometriája (furat: 77 mm, lökethossz 85,8 mm, hengerűrtartalom 1598 cm 3) azonos a Miniben jelenleg is használt benzinmotoréval. A jövendőbeli Mini, Peugeot és Citroën modellekbe szánt motorok teljesítménye ugyan nem nevezhető átlagon felülinek, de az adatokból úgy tűnik, nem is a csúcsteljesítmény növelése volt a tervezők elsődleges célja.

A gyengébbik motorváltozat ugyanúgy 115 lóerős, mint a Mini Cooper motorja, de a folyamatosan változó szelepvezérlésnek köszönhetően annál jóval nyomatékosabb: legnagyobb forgatónyomatéka 160 Nm, de ami még ennél is fontosabb, a Mini Cooper 1,6 literes motorjának 149 Nm-es csúcsnyomatéka az új motor esetében 2500-as percenkénti fordulatszámtól 5500-as fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre áll. A lapos nyomatéki görbe alapján úgy tűnik, hogy az egyszerűbb és olcsóbb 1,6 literes motor is könnyedén boldogulhat akár egy nagyobb autóval is, és ez még inkább igaz a 143 lóerős közvetlen befecskendezéses turbós változatra. Ez utóbbi 1400-as fordulatszámtól egészen 4000-ig folyamatosan 240 Nm-es forgatónyomatékot produkál, így akár egy kisebb dízelmotorral is könnyedén felveheti a versenyt. Emellett a tervezők szerint mindkét motor kellőképp csendes, takarékos, könnyű (114 és 130 kg), érzéketlen az benzin oktánszámára (akár 91-es benzinnel is üzemeltethető) és könnyedén teljesíti az EU4 károsanyag-kibocsátási szabvány összes határértékét.

A két 1,6 literes egység persze csak a sorozat első két tagja: lesznek erősebb és gyengébb változatok is, a BMW bejelentése szerint a teljesítményskála 75-től 170 lóerőig terjed majd. A célkitűzések szerint az új benzinmotorok 2006-ban kezdik majd felváltani a PSA és a Mini jelenleg használt benzinmotorjait, és a gyártás felfutása után akár évi egymillió példány is készülhet belőlük - nagyrészt persze a francia gyártó kisautói és kompakt modelljei számára.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.