A svédek úgy döntöttek, nyugdíjazzák az S60-as versenyváltozatát, és legkisebb modelljükből fejlesztik ki az utódját. Mindez önmagában persze még nem érdemelne túl sok figyelmet, de a Volvo mérnökei 85%-os etil-alkohol-tartalmú üzemanyaggal, E85-tel üzemelő motort készítettek a versenyzésre szánt C30-ashoz.
Az 1999 köbcentis, hengerenként négyszelepes öthengeres nem új konstrukció, ugyanez hajtotta az S60 versenyváltozatát is, csupán néhány apróbb módosítást hajtottak végre rajta, hogy az újfajta üzemanyaggal is használható legyen. A gyáriak szerint a teljesítménye valamivel több, mint 295 lóerő 8750-es percenkénti fordulatszám mellett, a csúcsnyomatéka pedig 230 Nm 7300-as fordulaton. Mindezt úgy, hogy a hengerfej és a blokk szinte egy az egyben megegyezik a sorozatgyártású Volvo öthengeres alkatrészeivel.
A C30-ast persze minden felesleges súlytól megszabadították, így sofőrrel együtt is csupán 1134 kilogrammot nyom, annak ellenére, hogy a sofőr épségét szabványos, acélcsövekből épített bukókeret védi. A futómű rugózó elemeit és a fékrendszert szinte teljesen kicserélték, és a szériamodellek kézi kapcsolású váltója helyére is hatsebességes, szekvenciálisan kapcsolható versenyváltó került, hogy a C30-as versenypályán is megállja a helyét.
Sajnos a C30-ast 2008-ban még csak a svéd túrakocsi-bajnokságban vetik be, de a fejlesztésre legalább három évet szán a Volvo, így az sem elképzelhetetlen, hogy ha a típus otthon elég gyorsnak bizonyul, akkor később talán a WTCC versenyein is bevetik a környezetbarát versenygépet.