A Peugeot kínálatából régóta hiányzik egy kompakt egyterű, és egy kisebb szabadidő-autó is, így megpróbálták egyszerre pótolni a kettőt. A végeredmény lényegében egy magasított 308-as kevésbé megragadó formatervvel, de valamivel tágasabb belső térrel.
A 3008-as külseje nem igazán hozott meglepetést, hiszen tavaly szeptemberben már láthattuk, csak akkor még Prologue tanulmánynak nevezték, és érdekesebb festéssel tálalták. Azóta gyakorlatilag nem nyúltak a formához: megmaradt az óriási, Audikat idéző hűtőrács, a háromszögletű lámpák és a kocsitest bizonytalan formája is, amely már korábban is azt az érzést keltette bennünk, hogy a tervezői elvesztek a cégvezetéstől érkező sokféle követelmény között. Pedig a Peugeot nem talált fel semmi újat, hiszen a hasonló felépítésű Nissan Qashqai már évek óta kapható.
Ahogy a konkurenciánál, itt is felbukkan néhány, terepjáró képességeket sejtető formai elem, mint például a kartervédőt imitáló dekoráció az első lökhárító alján. Ugyanakkor a 3008-as aligha tud többet terepen, mint bármelyik szokványos személyautó, hiszen a padlólemeze a 308-asé, és egyelőre összkerékhajtást sem kínál. 2011-re ígérik ugyan a hibrid változatot, ahol a villanymotorok hátul hajtanak majd, így lényegében mégiscsak lesz négykerék-hajtású kivitel, de nem igazán hisszük, hogy az elektromos kiegészítő hajtás tetemes túlsúlyával a terep ördögévé teheti a típust. Eleinte négyféle motorral lesz elérhető a 3008-as. Két 1,6 literes, négyhengeres Peugeot-BMW benzinessel - a turbós 150, a turbó nélküli 120 lóerős - és kétféle dízelmotorral, a 110 lóerős 1,6 literessel, illetve a kétliteres új változataival. Ez utóbbi motorból kétféle alváltozat készül: a hatfokozatú kézi váltóhoz a 150 lóerős kivitel jár majd, az ugyancsak hatfokozatú automatához viszont egy erősebb, 163 lovas motort társítanak.
Egy ilyen öszvérjárgánynál persze az a legfontosabb kérdés, mennyire tudják kihasználni a nagyobb karosszéria előnyeit, azaz mennyivel nyújt többet, mint egy ugyanilyen hosszú mezei kompakt. A külső méretek azért alapvetően behatárolják a lehetőségeket: az autó hossza 4,365 méter, szélessége a kilincsek közt mérve 1,837 méter, magassága 1,639 méter, tengelytávja pedig 2,613, azaz lényegében hátul toldották meg egy picivel a 308-as padlólemezét. Az adatok alapján a csomagtér helykínálata némi jóindulattal átlagosnak mondható. Az általános összehasonlítási alapot biztosító VDA szabvány szerint 432 literes, bár a PSA marketinggépezete ezúttal is megpróbált szépíteni a dolgon. Megadott egy nem szabványos, úgynevezett víztérfogatot is, ami 512 liter. Ez utóbbi azonban csak azoknak lehet lényeges, akik az autójukban formakitöltő tulajdonságú anyagokat - mondjuk homokot vagy vizet - szállítanak. Lehajtott ülésekkel persze itt is nő a szállítási térfogat, szabvány szerint 1241 literre, lajtoskocsi-üzemben 1604 literre.
A gyári reklámszakemberek hülyesége persze nem von le - igaz, nem is ad hozzá - semmit a 3008-as praktikus megoldásainak értékéből. Ilyen a két részletben nyíló hátsó ajtó: a szokásos, felfelé nyitható szekció mellett a lökhárító egy része lefelé billenthető, ami nagy és nehéz tárgyak pakolásakor valóban jól jöhet. A lenyitható rész ráadásul még kényelmes is lehet: 200 kilogrammos teherbírása révén akár padként is használható, hisz könnyedén elbír két átlagos felnőttet. További kellemes, térérzetet növelő részlet a külön rendelhető panorámatető, amely 1,6 négyzetméteres és réteges, színezett üvegből készül. Szintén hasznos lehet a több szinten rögzíthető csomagtérpadló, amellyel pótkerék nélkül tovább bővíthető a rakodótér, a három 12 voltos csatlakozó - kettő az utastérben, egy pedig a csomagtartóban -, illetve a kivehető zseblámpa és a szatyortartó horgok, bár hasonló megoldásokkal találkozhatunk a legtöbb modern személyautóban.
A 3008-as érdekes félszerzet. Igazából csak egy picivel nyújt többet, mint a 308-as, és formája sem tűnik olyan megnyerőnek, mint a Peugeot modellek nagy részéé, de kellemes meglepetést okozhat azoknak, akik a célszerűséget tartják elsődlegesnek autóvásárláskor. Bár a külseje alapján a Nissan Qashqai juthat eszünkbe, használati értékben inkább a VW Golf Plusra emlékeztet. A Peugeot új típusát élőben várhatóan a márciusi Genfi Autószalonon láthatjuk először, a forgalmazás beindítása azonban csak az év második felére várható.