Hivatalosan is bejelentették, hogy a két autógyártó stratégiai szövetséget kötött egymással. A megállapodás értelmében a Chrysler felhasználhatja a Fiat padlólemezeit és motorjait jövőbeli modelljei fejlesztéséhez, cserébe az olaszok megkapják a detroiti gyártó részvényeinek 35%-át.
"Ez a szövetség a Chrysler túlélési stratégiájának egyik kulcseleme. Korszerű, takarékos platformokhoz, hajtásrendszerekhez és egyéb alkatrészekhez biztosít hozzáférést, amelyeket a Chrysler saját üzemeiben állíthat elő" - fogalmazza meg a lényeget a Chrysler sajtóközleménye. Emellett a megállapodás értelmében a Chrysler használhatja a Fiat nemzetközi kereskedőhálózatát is. Ugyanakkor a 35%-os részvénycsomag nyilvánvalóan azt jelenti, hogy a Fiat saját céljaira is használhatja a Chrysler amerikai kereskedéseit. Ezzel az olaszok előtt megnyílik az út az amerikai piac felé, ráadásul ha elkészülnek az első Fiat-technikán alapuló Chrysler modellek, akár azonos gyártósoron készülhetnek Chrysler, Dodge és Alfa Romeo típusok, méghozzá kifejezetten olcsón. A Fiat ráadásul szinte ingyen kapja meg ezeket a lehetőségeket, hiszen a megállapodás külön kiköti, hogy az olasz gyártónak sem most, sem később nem kell fizetnie a részvényekért.
A megállapodás persze csak akkor ér valamit, ha a következő két-három évet mindkét gyártó átvészeli, hiszen az olasz technikára épülő Chryslerek kifejlesztése legalább ennyi időt vesz igénybe. Az is elképzelhető persze, hogy az amerikaiak a köztes időszakban egyszerűen átvesznek, átcímkéznek és gyártani kezdenek néhány Fiat modellt - például a Grande Puntót vagy a Bravót -, de egy ilyen terv megvalósításához is legalább egy-másfél év és jelentős beruházás kell, hiszen új szerszámokat kell készíttetni, és a Fiat gyártási eljárásaihoz kell igazítani a Chrysler egyes üzemeit.
Elvben elképzelhető, hogy a Fiat-Chrysler kapcsolat eredményes lesz, és mindkét cégnek segít majd - néhány éve még egész biztosak lettünk volna ebben -, de most csupán egy ígéretes tervet látunk, amelynek a megvalósulására kevés az esély. A Chrysler ugyanis a csőd szélén táncol, és már most is csak az állami kölcsön első, 4 milliárd dolláros részletének köszönheti, hogy nem kellett felfüggesztenie a működését. Ilyen körülmények közt pedig minimum kérdéses, hogy képes lesz-e túlélni a kínálat megújításához szükséges időszakot.