A csődeljárást ugyan nem sikerült elkerülni, de a Chrysler és a Fiat megállapodása megszületett: az átszervezés után a két vállalat közösen folytatja.
A Chryslerrel kapcsolatos terveket Barack Obama elnök jelentette be tegnap. A cég gyorsított csődeljáráson megy keresztül - az időtartamát 30-60 napra becsülik - majd jelentős állami támogatással, új tulajdonosi szerkezettel folytatja működését. A legnagyobb részvényes 55%-kal a VEBA lesz, egy szakszervezeti működtetésű nyugdíj- és egészségbiztosítási alap, 10%-on osztozik az amerikai és a kanadai kormány, 20%-ot pedig a Fiat kap a műszaki segítségért cserébe. A fennmaradó 15%-nyi részvényt szintén az olasz partnernek tartják fenn, de hogy a három, egyenként 5%-os részvénycsomaghoz hozzájusson a Fiat, három feltételnek kell megfelelnie. El kell készülnie egy, legfeljebb 5,8 liter/100 kilométeres átlagfogyasztású Chrysler modellnek, gyártásba kell kerülnie egy új, takarékos motorcsaládnak Észak-Amerikában, és a Fiatnak hozzáférést kell biztosítania nemzetközi kereskedőhálózatához.
A detroiti gyártó jelenlegi vezérigazgatója, Robert Nardelli a csődeljárás lezárásáig marad a posztján, később azonban várhatóan a Fiat veszi át a vállalat irányítását. Amíg az új vállalat meg nem alakul, valószínűleg leállítják a Chrysler összes üzemét, de ettől az eladások nem szakadnak meg: az eddig felhalmozódott készletek bőven elegendőek lesznek két hónapi kereslet kielégítésére. Ráadásul az autók garanciális hátterét az állam jótállásával biztosítják, és a GMAC - a General Motors nemrég eladott finanszírozási részlege - vállalta, hogy biztosítja a kölcsönöket, amelyekre az eladások fenntartásához szükség van. Az amerikai Chrysler kereskedőhálózat egy részét ugyanakkor bezárják, ezzel is csökkentve a költségeket. Az állam a garanciális ellátás fenntartása mellett további 8 milliárd dollárral támogatja a Chryslert: 3,5 milliárdot a hitelezők kártalanítására fordítanak, 4,5 milliárdot pedig a csődeljárás lezárulása után kap meg a vállalat a működési költségek átmeneti fedezésére.
Úgy tűnik, a megoldással kapcsolatban egyelőre mindenki optimista: Obama elnök, a Chrysler és a Fiat vezetése - azaz a terv kidolgozásában részt vevő összes oldal - úgy véli, új formájában a detroiti gyártó ismét képes lesz önmaga fenntartására, sőt, néhány éven belül ismét nyereségessé válhat. Mást persze nem is igen mondhatnak, de az igazi munka, amely nagyrészt a Fiat menedzsereire vár, még hátra van: új modellkínálatot kell kialakítani, amely igazán versenyképes, és képes lesz visszaszerezni a vásárlók bizalmát, Észak-Amerikában és a világ többi részén.