Összebútorozik a VW és a Porsche
Gyakorlatilag a Volkswagen csoportba integrálódik a stuttgarti sportkocsigyártó, bár azt ígérik, az önállósága megmarad. Cserébe várhatóan a VW is beszáll a Porsche hiteleinek törlesztésébe.
A váratlan lépésre azért volt szükség, hogy a Porsche Holding SE, amely egyszerre birtokolja a Porsche AG.-t és a Volkswagen csoport 51%-át, képes legyen tovább fizetni annak a 8 milliárd eurós hitelnek a törlesztését, amelyet épp a VW részvények vásárlásába öltek. Eredetileg azt tervezték, hogy a Porsche nyereségéből finanszírozzák majd a Volkswagen felvásárlását, de a gazdasági környezet romlása miatt Stuttgartban már nem képződik annyi profit, mint korábban, így más megoldást kellett keresni. A részletek egyelőre nem ismertek - a sajtóközleményben csak annyi szerepel, hogy egy átszervezés után a Porschét és a VW csoport 9 márkáját egy közös vezetőség irányítja majd - de valószínű, hogy a Porsche AG.-t formálisan megveszi a Volkswagen, és cserébe valamilyen formában részt vállal a Porsche Holding tartozásainak kiegyenlítésébe.
Mindez azonban egyelőre csak feltételes módban igaz, hiszen meg kell győzni a VW csoport többi részvényesét, hogy járuljon hozzá az átszervezéshez. A legnagyobb akadályt Alsó-Szászország tartomány jelentheti, amelynek 20%-os részesedése van a Volkswagenben, és a hatályos jogszabályok szerint vétóval élhet bármilyen, a céget érintő döntéssel kapcsolatban. Épp ezért a Porsche Holding a következő négy hétben megpróbálja megszerezni a tartományi vezetés, illetve a szakszervezetek beleegyezését a tervezett átszervezéshez.
A közleményben külön hangsúlyozták, hogy a 10 márka függetlenségét - különösen a Porschéét - mindenképp meg szeretnék őrizni, így a formális összeolvadás nem befolyásolja a VW csoport vagy a Porsche AG. működését, bár érdekes kérdés, hogy ez valóban kivitelezhető-e. A Porsche - bár számos területen alakított ki szoros együttműködést a Volkswagennel - eddig önálló családi vállalkozásként működött, most azonban épp ez a különállás szűnik meg, azaz a későbbiekben, főleg ha tovább romlik a gazdasági helyzet, már elképzelhető, hogy a költségek csökkentése érdekében a Porsche egyes részeit összevonják a VW csoport azonos funkciót ellátó részlegeivel.
A Porsche Holding manőverének befejezése persze még hónapokat vesz igénybe, és teljes részletességgel csak akkor ismerhetjük majd meg az átszervezések eredményeit, ha már minden érdekelt féllel sikerült megállapodásra jutni, így várhatóan tanúi leszünk még néhány meglepő bejelentésnek az év végéig.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!