Megoldás egyelőre nincs, viszont nemzetközi politikai súrlódások is kialakulhatnak az Opel és a General Motors szétválása kapcsán.
A német kormányzat tegnap éjszakába nyúlóan ülésezett azzal a céllal, hogy kialakítsa álláspontját az Opel tulajdonosjelöltjeivel kapcsolatban. Döntést ugyan nem hoztak a miniszterek, viszont kiderült, hogy a GM és az amerikai kormány 300 millió eurós követeléssel állt elő, mintegy lelépési díjként. A német kormányzat élesen bírálta az amerikai követelést, és diplomáciai virágnyelven ugyan, de lényegében zsarolással vádolta tárgyalópartnerét. Ebből akár hangos diplomáciai súrlódás is lehet a két ország között, azonban a német fél sok mindent nem tehet. Jogilag még a GM-é a végső szó az Opel kapcsán, hiszen egyelőre az amerikai vállalat a tulajdonos, és valahol a követelés is érthető. Egyrészt a GM is a csőd szélén egyensúlyoz, másrészt nemrég lemondott az Opeltől évekkel ezelőtt, adósság fejében megszerzett szabadalmi és gyártási jogokról, amelyek normális helyzetben még sokkal többet érnének a most követelt összegnél.
Ráadásul tegnap az Európai Unió is hallatta a hangját az Opel tulajdonosváltásával kapcsolatban, azoknak a tagállamoknak az aggodalmaira válaszul, amelyek - Németországon kívül - szintén rendelkeznek a GM európai részlegéhez tartozó autó-összeszerelő üzemmel. A leghangosabban Belgium tiltakozott az ellen, hogy a német kormányzat kizárólag a német munkahelyek megtartásához kötötte az új tulajdonos kiválasztását, de Nagy-Britannia, Spanyolország és Lengyelország is érintett az ügyben. Így akár fenyegetésnek is beillik az Európai Bizottságnak az az ígérete, hogy figyelemmel kísérik, és versenyjogi szempontból is folyamatosan vizsgálják az Opel eladását.
Eközben a vásárlójelöltek alkupozíciójáról továbbra is csak pletykák láttak napvilágot. Úgy tudjuk, a német kormány elé négy név került: a Magnán és a Fiaton kívül, amelyek hetek óta nyilvánosságra hozták, hogy átvennék az Opelt, állítólag az amerikai Ripplewood Holdings és a kínai Beijing Automotive is tett ajánlatot, de kiszivárogtatott információk alapján az jelent meg a német sajtóban, hogy a két utóbbi jelentkező már ki is esett a rostán. Így ismét csak a Fiat és a Magna verseng az Opel jövőbeni irányításáért, bár hetek óta úgy hallani, a német kormányzat ez utóbbi ajánlatát valamivel jobbnak értékeli.
A német kormány még a héten dönteni szeretne - a gazdasági miniszter abban reménykedik, hogy péntekre megszülethet egy mindenki számára elfogadható megállapodás -, de annak a lehetőségét sem zárta ki, hogy megfelelő befektető hiányában az Opelt fizetésképtelennek nyilvánítsák, és csődeljárás keretében szervezzék át.
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!