Új MultiAir turbómotorok a Fiattól
Az ősz folyamán kezdik bevezetni az 1,4 literes, turbófeltöltéses motorcsalád legújabb, pillangószelep nélküli változatait, amelyek vagy 10%-os nyomatéknövekedést, és érzékelhető fogyasztáscsökkenést ígérnek.
A MultiAir a Fiat elektrohidraulikus szívószelep-vezérlő rendszere, amely feleslegessé teszi a pillangószelep használatát, viszonylag egyszerűen működik. A vezérműtengely és a szelepek közé egy olajteret építenek: ha ezt egy elektronikusan vezérelt szelep révén megnyitják, a mechanikus vezérléstől függetlenül becsukható bármelyik szívószelep, így szabadon változtatható az egyes szelepek nyitási ideje, akár hengerenként külön-külön is. Így közvetlenül befolyásolható az egyes hengerekbe bejuttatott levegő mennyisége, ami hatékonyabb működést eredményez, mint a korábban használt mechanikus szelepvezérlő rendszerek esetében.
Az új, 1,8 literes turbómotornál már bevetett megoldást most az 1,4 literes motorcsaládban is alkalmazzák. Egyelőre három, különböző teljesítményszintű változatot terveznek bemutatni, 105, 135 és 170 lóerővel. Hosszú távon nyilván ezekkel váltják majd fel a ma használt 95, 120 és 150 lóerős egynégyeseket, de úgy tudjuk, az idén még csak az Alfa Romeo egyes modelljeiben találkozhatunk az új motorokkal.