Nem kell tovább találgatnunk, hogy milyen is lesz: a svéd autógyár utolsó reménysége minden porcikáját megmutatja a kiszivárogtatott képeken.
A Saab már akkor is a General Motors mostohagyerekének számított, amikor még állami dollár-tízmilliárdok és csődeljárás nélkül is gurult a detroiti megavállalat szekere: a típusválaszték felújítását is csak halogatták, amely más gyártóknál olyan természetesen megy végbe hat-hét évente, mint a levegővétel. A legújabb Saab modell, a 9-3-as is hét éve érkezett, a nagyobbik 9-5-ös pedig 1997 óta van piacon - ennél hosszabb modellciklussal ma már legfeljebb a Lada és a Hindustan dolgozik. Mostanra azonban csak sikerült összehozni az új 9-5-öst, amely így kulcsszerepet kaphat a csődvédelemben vergődő Saab újraélesztésében.
Hiteles Saabot tervezni nem könnyű feladat: a cég korábbi modelljeit egyszerű, letisztult, de mégis messziről felismerhető formák jellemezték, ugyanakkor valami teljesen újat kellett felmutatni 12 év után. A formatervezők megoldása egy erősen legömbölyített, szinte tagolatlanul sima forma, amelyen ugyanakkor felbukkan a svéd gyártó összes klasszikus kézjegye. A 9-5-ös négyajtós szedán, de a tető lankás, homorú ívben végződik, mintha ötajtós volna. Az oldalablaksor vonalvezetése is ismerős lehet a régebbi modellekről, de még ki is emelték a jellegzetes vonalat egy széles krómcsíkkal, ha valakinek elsőre nem szúrna szemet. Az első és a középső tetőoszlopokat viszont fényes, fekete burkolat alkalmazásával optikailag összemosták a szélvédővel, hogy felidézze az egykori 99-900 páros függőleges tengely körül hajlított első ablakát. Az összkép meglepően harmonikus, és letagadhatatlanul Saab: az első fotók alapján úgy érezzük, az új 9-5-ösnek van rá esélye, hogy új vásárlókat szerezzen a cégnek, de ugyanakkor megtartsa a régi rajongókat is.
Belül is megpróbálták megtartani a legkarakteresebb Saab stílusjegyeket. A műszerfal itt is hatalmas, egybefüggő felület, akár az elődökön, amely egyetlen formába olvasztja a szellőzőrostélyokat, a mérőórákat és a középkonzol kapcsolóit. Természetesen a slusszkulcs nyílása, vagy az indítógomb is középre, a váltókar mellé került, ahogy a Saabosok számára természetes. Ugyanakkor néhol kilátszik az egyentechnika: a kormánykerék formája túlzottan is Opeles karakterű. Kár, hogy pont a leginkább szem előtt levő alkatrésznél fogyott el a tervezők fantáziája.
A 9-5-ös műszaki megoldásai persze egyáltalán nem egyéniek: az Opel Insigniánál is használt Epsilon II platformra építkeztek a mérnökök, és minden egyéb főegység is a GM polcairól érkezett. Az német rokonság ezúttal persze inkább jót jelent, mint rosszat. A 2,84 méteres tengelytáv és az 513 literes csomagtartó igazán kényelmes utazást ígér, és a motorválaszték is igazán korszerűnek tűnik. Eleinte ötféle motor alkotja majd a palettát, persze mind turbófeltöltős, hisz ez egyfelől újra divatos megoldás, másrészt megkerülhetetlen Saab hagyomány. A benzines változatokba 1,6 literes 160 lóerős vagy 2 literes 210 lóerős négyhengeres, illetve 2,8 literes 300 lovas V6-os kerülhet, míg a dízelmotoros 9-5-ösökbe kétliteres, 160 vagy 190 lovas négyhengerest szerelnek. Később persze lesz alkohollal is használható modellváltozat is, sőt, egy benzin-elektromos hibridről is hallani.
Bár úgy néz ki, a Saab napokon belül nyilvánosságra hoz minden lényeges adatot az új szedánról, a bevezetést nem kapkodják el. A hivatalos premiert szeptemberben, a Frankfurti Autószalonon tartják, ám a forgalmazás beindítása csak jövő áprilisra várható.