Ezzel a húsztonnás, páncélozott busszal kampányol Kamala Harris

2024.09.01. 09:40

Az elnöki különgép után a köznyelvben csak Ground Force One-nak hívják az elnöki Prevost X3-45 típusú kampánybuszt.

Néhányan bírálták Kamala Harrist, hogy adófizetői pénzből vásárolt új buszokkal folytat kampányt az USA-ban. Ezzel szemben az igazság az, hogy ezeket a buszokat 2010-ben, még Obama idejében vásárolta a Secret Service (az elnök védelméért is felelős titkosszolgálat). Most csak annyi történt a buszokkal, hogy az eredtileg feketére fényezett két járművet teljes egészében lefóliázták.

A buszokra egyébként azért volt szükség, mert azokon a kampányhelyszíneken, ahol az Air Force One (az elnöki különgép) csak nehezen vagy nem is tudna leszállni, is megfelelő védelmet kapjanak az elnökjelöltek. Így a Secret Service úgy döntött, hogy saját buszokkal oldja meg a kampányt, és nem kell olyan kampánybuszokat bérelniük, amelyeken nincs megfelelő védelem.

A járműveket, amelyeket mobil menedékként is fel lehet használni, a Secret Service 2010 júliusában szerezte be a Volvo Buseshez tartozó kanadai Prevosttól. Ezután az X3-45 típusú buszokat a Tennessee állambeli Whites Creekben működő Hemphill Brothers Coach Company alakította át a Secret Service igényei szerint. A kocsikat elöl-hátul vörös és kék villogókkal szerelték fel, lehallgathatatlanok, a legmodernebb kommunikációs eszközökkel is ellátták őket, és egy RPG támadást is ki kell bírniuk. Ezekről a buszokról eddig érthető módon nem árultak el részletes biztonsági és műszaki jellemzőket. Csak annyit tudni róluk, hogy az önsúlyuk 20 tonna körül van, ez 3-4 tonnával több, mint egy hagyományos buszé, valamint az, hogy 13,2 méter hosszúak.


Érdekesség, hogy a Fehér Házért megmérkőző politikusok ugyanakkor – részben azért, mert állami tulajdonról van szó, részben pedig biztonsági okokból – eddig nem díszíthették fel a járműveket zászlókkal vagy kampányszlogenekkel. Most Kamala Harris kampányának idejére már úgy tűnik, hogy ez a tiltás feloldódott.

A két busz egyébként 2010-ben 2,2 millió dollárjába (csaknem 410 millió forintjába) került az adófizetőknek. Akkor a Secret Service úgy számolt, hogy a két Ground Force One ára három elnöki ciklus alatt megtérül. Arra valószínűleg nem számítottak, hogy Obama és Trump is nagyon megkedveli az elnöki buszt, így mindketten sokszor inkább ezt használták az elnöki Cadillac limuzin (The Beast) helyett.

A 14. életévüket betöltött buszoknak minden bizonnyal ez az utolsó kampányidőszakuk. A járműveket használta Obama a második ciklusában, majd Trump is elég sűrűn, Biden már ritkábban, de most Kamala Harris és Tim Walz használja őket valószínűleg utoljára. Bár a Secret Service egyelőre nem árulta el, hogy rendeltek-e új elnöki kampánybuszokat, de az bizonyos, hogy az idei elnökválasztás nyertese használja utoljára a 2010-es Prevostokat, amelyeket hamarosan nyugdíjba küldenek.