A vizsga olcsóbb, de megbukni rosszabb
Műszaki vizsgázni kell, nem kérdés. Továbbá nagy üzlet, amiből sokan élnek: az állam, a mérőrendszerek szállítói, a vizsgasorok üzemeltetői, az autók levizsgáztatását vállaló autószervizek, satöbbi. Ahogy a zöldkártyák kiállítása is sok műhelynek adott kellemes bevételt. Egy ilyen rendszer átgyúrása óriási felzúdulást tud kiváltani, pláne, ha bizonyos érdekeket sért, és az előkészítésére kevés időt szántak. A kérdés, hogy hosszú távon mennyi marad a viharból. Ezt jártuk körbe kamerával.
Pár kérdés azonban a videó megnézése után is felmerülhet. Például az, hogy miért december utolsó napjaiban derült ki, hogyan fog működni az új vizsgarend, sőt, az is, hogy mennyibe fog kerülni a műszaki vizsga. Vajon a jogszabályokat megalkotók miért nem hagynak elég időt az új rendszerek tesztelésére? Most, január elején még a szükséges felszereltség sincs meg az új rendszerű vizsgáztatáshoz, az emberek kiképzéséről nem is beszélve.
Pedig többnyire pozitív változásokról van szó, legalábbis első megközelítésben mindenképp. Persze, ha a csomagolást egy kicsit megkapargatjuk, akkor néhány csapdára bukkanunk, főleg a régebbi autók gazdái számára. Viszont tény, hogy a pár éves, jó állapotú autók tulajai az égvilágon semmit nem fognak észlelni, csak azt, hogy a zöldkártya megszűnésével kevesebbet kell költeniük, és elég egy helyre elmenni. Bónuszként az is kiderült, hogy a tíz évnél idősebb autóknak ezután sem kell majd évente vizsgázniuk, holott az első (2009. júliusi) információkban még ez szerepelt.
Szóval sikertörténet is lehetne, pláne, ha maradt volna idő kommunikálni. Nem csak a nép felé, hanem azoknak is, akik a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsga- és zöldkártya-bevételeit megtermelik. Ők ugyanis ebből élnek, nem véletlen, hogy az arcukat és nevüket vállalva nem akartak nyilatkozni. És amikor négy év alatt a negyedik szoftvert kell megvenniük, az fájhat nekik, ahogy a zöldkártyások is okkal sírnak, amiért hagyták, hogy decemberben még embereket vizsgáztassanak le, műszereket vegyenek, és hasonlók. Ugyan a 2010-re megvett plaketteket, igazolólapokat visszavásárolja az NKH, de a hardvert és a bizonyítványt nem.
Igaz, részben jogos a kérdés: ezek az emberek nem olvasnak újságot? De az újság és a hivatalos információ nem ugyanaz. Ha mégis megmaradt volna a zöldkártya-vizsgálat külön intézményként, nem hivatkozhatnának arra, hogy azért nem vettek matricát 2010-re, mert a Totalcar mást írt.
A vizsgarend változásainál menetrendszerűen érkező gyomorgörcs azt eredményezte, hogy mindenki igyekezett még decemberben levizsgáztatni a kocsiját, így január első napjaiban nem voltak túl komoly fennakadások. Pár hét múlva, amikor a rendszer túllép a béta-teszt állapotán, valószínűleg minden gördülékenyebben működik majd, és rövidül a várakozási idő. Ha addig kell valakinek vizsgáznia, az pech, vár pár órát, amit túl lehet élni.
Az NKH állásfoglalása szerint július elejétől pedig már tényleg meglesz minden új műszer is a sorokon. Például mindenhol ki tudják olvasni a fedélzeti diagnosztikai rendszer (OBD) adatait, amivel a modernebb autóknál kiválthatják a klasszikus környezetvédelmi mérést, tehát rövidül a vizsgálat. Továbbá mindenhol meglesznek azok az interfészek, amelyek a mért adatokat közvetlenül a számítógépre továbbítják, nem kell embernek bepötyögnie azokat. Elvileg az egész jobb lesz, és gyorsabb is, pláne, ha a vizsgáztatók is mindent tudnak már az új rendszerről. A mezők virágba borulnak, kisüt a nap és sör folyik a csapból.
Ennek ellenére van pár negatívum is az új rendszerben. Korábban, ha egy autó elbukott a ZK-vizsgálaton, nem volt nagy gond. Egyébként is elenyésző volt az ilyenek aránya, mivel az olyan autók, amelyek bukásra álltak, eleve levelező tagozaton szerezték meg a papírt.
Az új rendszerbe viszont számos biztonsági rutint építettek be, amely például figyeli, ha gyanúsan egyforma emissziós értékekkel megy át minden autó, és hasonlók. Az ilyen stikliket a központi szoftver eleve jelzi, és az adott vizsgahely ellenőrzésre számíthat. Vagyis nagy tömegben nem éri meg a régi módszerekkel csalni.
Nem kizárt tehát, hogy a jövőben több jármű bukhat meg a műszaki vizsgán. Nem javítják meg, vagy állítják be a helyszínen, hanem bónuszként még a forgalmi engedélyét is érvénytelenítik, alkalmatlan minősítést kap és kivonják a forgalomból. Ilyenkor csak a saját felelősségére hagyhatja el a vizsgaállomást, mehet ügyintézni az okmányirodába, és újra befizetheti a vizsgadíjat. Számára már drágább az új rendszer, mint a régi, és feleslegesen kíméletlenül torol meg egy – a biztonság szempontjából lényegtelen – hiányosságot. Továbbá szaporítja a papírmunkát, nem beszélve arról, hogy a vizsgaállomás elhagyása után a bukott sofőrnek bíznia kell az esetlegesen igazoltató rendőr jóindulatában... Ha pedig kárt okoz, nem fizet a kötelezője.
Szintén árfelhajtó tényező az eredetiség-vizsgálat megjelenése a műszaki vizsga étlapján. Elvileg azoknak az autóknak kell átesniük rajta, melyek 2006. január 1. előttiek, és nincs törzskönyvük, mivel még az első tulajdonosuknál vannak. A hivatalos álláspont szerint ezek a járművek nem szerepelnek az elektronikus nyilvántartásban, ezért van szükség az eredetiség-vizsgára.
Csakhogy az első vizsgák tapasztalatai azt mutatják, hogy teljesen kiszámíthatatlanul, egyes törzskönyves autóknál is kér eredetiség-vizsgálatot a számítógép, ami további 17-20 ezer forintos tétel. Az eredetiség-vizsgálat ráadásul idő, sok autónál lehetetlen komoly bontás nélkül hozzáférni egy motorszámhoz – ez képzett autószerelőt, szerszámokat és típusismeretet igényel. Vajon biztosan mindegyik vizsgaállomáson akad ilyen ember?
Ám hiába a minősítés, ez okmányirodai ügyintézésre nem használható fel, ahhoz másikat kell csináltatni, egy normál eredetiség-vizsgáló állomáson. Ez szintén a felesleges ügyintézést növeli, de mint Lovas Károly Róbert, az NKH alelnöke mondta, ez a törvény, most nincs lehetőség az okmányirodai felhasználásra. Kár, elvégre mindegy, hogy milyen jogcímen végzik el ugyanazt a vizsgálatot.
Az alelnököt arról is megkérdeztük, hogy nem várható-e a sok kis vizsgáztató mellett néhány nagy minősítő cég megjelenése is a piacon, mivel a liberalizált szabályozás ezt most megkönnyíti. Ugyanis megszűnt a pályázati rendszer, mostantól bárki létesíthet vizsgaállomást, ha teljesíti a feltételeket. Vagyis a piac szabaddá vált – a kicsik tartanak is egy DEKRA/TÜV kaliberű óriás feltűnésétől. Igaz, állítólag még nem elég zaftos számukra a piac, de ezt az álláspontjukat bármikor megváltoztathatják.
Egy dolog biztos. Ha az új vizsgarendszer a gyakorlatban beindul, valamivel kevesebb mozgástér marad a trükközésre. Már csak ezért is érdemes tényleg jól felkészített autóval vizsgára menni, mert az alkalmatlan minősítés összehasonlíthatatlanul rosszabb – és drágább – következményekkel jár, mint korábban. Úgy látszik, néhányan megfizetnek azért, hogy megszabadultunk a régi zöldkártyától, noha a többség valóban kevesebbet fog fizetni. Bízunk benne.
Véleményét elmondhatja blogposztunkban, ahol választ kaphat esetleges kérdéseire is.