Rendőrt is büntetnek trafipaxolásért
Tovább javult az ország közlekedésbiztonsági helyzete, állapította meg Oberling József ezredes a Teve utcai ORFK-halálcsillag előadótermében. Az év első négy hónapját értékelő sajtótájékoztatón lehetett kérdezni, és még rendes válaszokat is kaptunk.
A különböző grafikonokból kiderült, hogy az objektív felelősség intézménye alapvetően működik és alapvetően jó. Azért a kellemetlen részletért, hogy adóügyi megfontolásokból autóstársaink jelentős része szlovák és német rendszámú autóval közlekedik, és hogy legutóbb épp a VPOP bukott bele a nagy szolvákrendszám-paráztató akcióba, tehát külföldi rendszámmal továbbra is könnyű megúszni a felelősségre vonást, nem csak a rendőrök tehetnek.
Szépek a motorosokkal és robogósokkal kapcsolatos adatok. Mármint az, hogy idén május 9-ig 10 motoros és 3 robogós vesztette életét közúti balesetben. Ez persze nem szép, még akkor sem, ha tavaly ugyanennyi idő alatt 23 motoros és 4 robogós halt meg balesetben. A szép az, hogy a rendőrségi statisztikus ilyenkor oszt, szoroz, összead, kivon és átlagol, végül pedig megállapítja, hogy ez 56,5, illetve 25 százalékos csökkenés. Négy robogós helyett csak három robogós, ez bizony tényleg pontosan 25%-os csökkenés. További szépség, hogy ebben a csökkenésben speciel nincs akkora szerepe a rendőrségnek, sokkal inkább a végtelenül elnyúló télnek – idén gyakorlatilag nem volt tavasz, alig lehetett motorozni. Sok motort vettek vissza a bankok is, sokkal kevesebb volt tehát a motoros. Ezt a teóriát erősíti az is, hogy a robogósoknál feleakkora volt a csökkenés: segédmotoron kevésbé zavaró a hideg, ugyebár.
Személy szerint nem sok esélyét látom, hogy a rendőrség érdemben javulást érjen itt el – motoron mindnyájan meghülyülünk. Inkább vezetéstechnikai tréningeken való részvételt írnék elő a motorosoknak.
A balesetben meghaltak összesített számában is volt csökkenés, tavaly óta 18%, 20% a súlyos sérültek csökkenésének aránya. Ebben már a biztonságosabb autókon kívül tényleg komoly szerepe lehet a rendőrségnek és az objektív felelősségnek. Emlékszik még valaki, mennyire elmebeteg tempó járta a magyar sztrádákon 3-4 éve?
A baleseti okok között csökkent az ittasság, bár ezen a héten Buci azért próbálta közelíteni a statisztikát. A tavalyi első négy hónapban 644-en okoztak balesetet részegen, idén 428-an, ami 33%-os csökkenés. Ez a 428 idei kretén egyébként az összes baleset 10%-át okozta. Nagyszerű lenne, ha tovább csökkenne az ittas vezetők száma, hiszen táblát elnézni, elbambulni, sebességet rosszul megválasztani olyasmik, ami bármelyikünkkel előfordulhat, a részegen vezetés viszont abszolút elkerülhető, vegytiszta ökörség.
De ha már az ökörséghez értünk, nézzük a baleseti okokat sorjában:
1.: gyorshajtás (31%)
2.: elsőbbség meg nem adása (24%)
3:. Kanyarodás (14%)
7-7-7%-on osztoznak a követési távolság be nem tartása, a gyalogosok szabálytalankodása és a figyelmetlenség, míg a rosszul kivitelezett előzés a balesetek 4%-áért felelős. 0,4% volt visszavezethető műszaki hibára, ami valóban már-már perverz hobbivá teszi az illetékes szervek mély vonzalmát a műszaki vizsgával kapcsolatos szívatások fejlesztése iránt. És igen, tudom, hogy több olvasónk is imád kötözködni, meg adatokat összeadni és hőbörögni, hogy hé, nem jön ki a 100. A rendőrségi statisztikusok pedig az újságírókat ismerik, mint a rossz pénzt, ezért a maradékra odaírják, hogy egyéb ok.
A statisztikus munkaidejébe az is belefér, hogy előállítsa a személysérüléses balesetek okozóinak százalékos megoszlását, járművek szerint. Személygépkocsik 66%, tehergépkocsik 10%, kerékpár 8%, segédmotor 3%, autóbusz 1%, satöbbi, de a felsorolt járműkategóriák arányának ismerete nélkül ennek a diagramnak nem sok értelme van. Ahogy szerintem elég szomorúak a legutóbbi nagy közlekedésbiztonsági akció adatai. Ebben biztonsági öv, bukósisak és gyermekülés hiánya miatt 282-szer büntettek. Mobiltelefonálás miatt 16-szor. 228 autóst megállni tilosban történő megálláson kaptak. És vajon hányszor büntettek gyorshajtás miatt? 4054-szer. Ugye?
A rendőrök mindig elmondják, hogy ők nem bevételszerzés miatt trafiznak, ami igaz is: nem hozzájuk megy a bevétel. De a sebességméréssel tudnak munkát imitálni úgy, hogy az dokumentálva is legyen. Kiállítják a háromlábút, megnyomják a REC gombot, és már keletkeznek is az esetek. És az esetek sokkal hatékonyabban keletkeznek olyan helyeken, ahol nincs semmi veszélyes dolog, például Kápolnásnyék külterületén, a hosszú egyenes végén, ahol már régóta nincsenek házak, a falu vége tábla előtt. Na itt kaptak el engem a minap komoly operatív munkával 72 km/h sebességgel.
A faluban van iskola, kijelölt gyalogátkelőhely, sebességkorlátozás, de ott az autósok többsége nyilván vigyáz, lelassít, ott relatíve kevésbé látszik, hogy dolgozott a rendőr. Fel is tettem a kérdést a két ezredesnek, nem akar-e a rendőrség az ilyen piti esetgyártás helyett a követési távolsággal, a vezetés közbeni telefonálással és általában véve a valódi baleseti veszélyforrásokkal foglalkozni. Oberling József azt válaszolta, a magyar törvényi háttér egyelőre nem olyan precízen definiált, mint a német, ahol elég komolyan büntetik azokat, akik egymást tolják a belső sávban. Takács Tibor ezredes hozzátette, hogy jelenleg Magyarországon folyik eljárás rendőr ellen sebességmérő rosszhiszemű kihelyezése miatt. Oké, nem biztos, hogy ez volt a konkrét terminus, de valami ilyesmi, mindenesetre jó lenne egy ilyen trend.
Hamarosan elkészül a netbankos bírságbefizetési rendszer, amiről bárki, aki utalt már pénzt interneten, belátja, mennyire jó, korszerű kis szolgáltatás, még Rácz Tamás kolléga a Vezess.hu-tól azt mondta, az lenne az igazi, ha a civil társadalom a bírsága 1%-ával is szabadon rendelkezne, és ugye, hogy nem hülyeség?