Ehhez még nem nőttünk fel!
Az érdi turbó-körforgalomról szóló írás után rengeteg levél érkezett, a legtöbbje "Ez semmi, írd meg a szegedi/győri/siófoki körforgalmat, az sokkal jobb/rosszabb/érdekesebb/betegebb, mint az érdi!" tartalommal. Azt nem vállalom fel, hogy egy efféle sorozat kedvéért körbeutazzam az érdekesebb helyszíneket, ám Pistánk somorjai esküvőjéről hazafelé - ha már útba esett - egy rövid pihenőt tartottunk az Autófília különítményével, hogy megkóstolhassuk a győri jelzőlámpás megoldást.
Nem nagyon értettem, mi lehet érdekes benne. OK, körforgalom, sok sáv, lámpa, széles utak, több sávos rá- és levezető utak. Ráadásul 2006-ban adták át, azóta nyilván minden arra járó megtanulta, hogyan használja.
Amikor az Árkád tetőparkolójának sarkából megnéztük, ez az érzés csak erősödött. Logikus, áttekinthető, eltéveszthetetlen, ennek működnie kell.
A csomópont az 1. és 14. számú főutak találkozásánál épült, a Sopron-Budapest és a Vámosszabadi-Fehérvár útvonalak találkozásában. Az említett irányok teljes forgalmát azonban nem érinti, hiszen előbbi jelentős részét a Győrt elkerülő M1 viszi el, a maradék pedig a körforgalmat nem érintő felüljárón halad.
A körforgalom melletti pláza azonban vonz bőven látogatót, akinek többsége nem gyalog érkezik. Ez a határátkelőhely forgalmával és a helyi közlekedéssel együtt jelentős terhelést jelent. Így a körforgalom eleve soksávosra épült, és a nagyközönség teljes összezavarására jelzőlámpákat is kapott.
Ja, és minden ágára zebrát. Újabb lámpákkal.
A tervezők minden jóindulata ellenére a megoldás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hiába a klasszikus lámpás csomópontokhoz hasonlóan időzített irányonkénti lámpaváltás, hiába a nagy áteresztőképesség, még a minden ágról részben elválasztott jobbra kanyarodó sáv is, az itt előforduló kisebb-nagyobb balesetek száma a 2006-os átadás óta nem csökkent igazán.
Rövid ottlétünk idején szinte azonnal kiderült, hogy a hiba az emberi tényezőben van. Hiába a jól látható előjelző tábla, a kiválóan követhető útburkolati jelek, ha az autósok ezekkel egyáltalán nem foglalkoznak. Pedig - az érdihez hasonlóan - itt sem lehetne nagyot hibázni. Ha az előjelző tábla szerinti besorolást elrontjuk, vagy útközben meggondoljuk magunkat, egyetlen tennivalónk akad: egy sávval besorolni és tovább menni, esetleg még egy kört. Tessék csak megnézni, ezzel bármilyen hiba korrigálható.
A gond tehát az, hogy az erre közlekedő autósok jelentős része egyszerűen nem tartja magát a KRESZ alapvető szabályaihoz. Hogy azért, mert laza, vagy mert fogalma sincs róla, voltaképpen teljesen mindegy. A tudatlanság és a nemtörődömség külön-külön is veszélyes, együtt azonban a tökéletesen bolondbiztos rendszert is áttörik. Sajnos a magyar közlekedési morál ellen a záróvonal kevés, lassan tényleg csak a gömbsüveg és a betonfal marad. Túlzok? Nem hiszem. Vajon az M0 kétirányú forgalmát miért is kellett betonfallal elválasztani? Naugye!
Magyar vagyol?
Magyar közlekedési morálról beszéltem? Bocsánat. Felelőtlenül fogalmaztam, egyelőre nem tisztáztuk ugyanis, hogy a hozzáállás az állampolgárságtól, vagy a vallott nemzetiségtől függ. Azt olvastam ugyanis, hogy a helyi rendőrök szerint az itt bekövetkezett balesetek nagyjából egyharmadában szlovákiai magyar ütközik szlovákiai magyarral.
Mik az alapvető gondok? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
