Nonszensz a Megyeri híd lezárása

2010.10.26. 15:33 Módosítva: 2010.10.26. 17:03

Tegnap délután zárták le a Megyeri híd négy középső sávját, és gyakorlatilag perceken belül megakadt a közlekedés az észak-budai felvezető utakon. Amikor Árpád, a Totalbike szerkesztője munka után hazafelé indult, a város felől már a Római partig ért a torlódás vége. A híd forgalma a leállósávban, középen viszont senki sem dolgozik.

Autóból nem is nagyon tűnik fel, hogy a pilonok tetején dolgoznak az ipari alpinisták. Amikor ma délelőtt ott jártam, éppen hárman-hárman lógtak a kötélen a két tartóoszlop tetején. Az úttesten senki nem tevékenykedett, a híd alatt is csak a legelvetemültebb graffitisek. Mi indokolja akkor a négy középső sáv lezárását?

A mi védelmünkben, az autósok biztonságáért történik, világosított fel Béni Gyöngyi az Állami Autópályakezelő Zrt.-től. Ha véletlenül kicsúszik egy szerszám az alpinista kezéből, komoly baj történhet, ha beköszön a szélvédőn. Ez nem is kérdéses. Csak azt nehéz elhinni, hogy kizárólag a négy középső sávba eshet le a kereken száz méter magas pilon tetejéről. Képzeljük csak el, ahogy a véső megcsúszik az eső áztatta betonon, és megkezdi röppályáját az úttest felé. Van egy kis kezdősebessége, kicsit megfújja a szél, és máris beleállt hangos csattanással a leállósávban döcögő anyuka egyterűjének a motorháztetejébe. Még ha nem is pont vésővel dolgoznak az iparosok.

Vagyis ha szigorúan vesszük, le kellett volna zárni az egész hidat. Hogy ez milyen közlekedéstechnikai következményekkel járt volna, nem nehéz elképzelni. Hiszen így is, hogy csak a felére csökkentették az áteresztőképességét, hatalmas káosz alakult ki. Igaz, a híd megépítése előtt is átjutottunk valahogy a túlpartra, de mára annyira rászokott mindenki, hogy naponta átlagosan 45 ezer autós gurul át rajta.

Ennyien szívnak most naponta a terelés miatt, és ez körülbelül két hétig lesz így. A mostani állás szerint a háromnapos hétvége kihagyásával – ekkor nem dolgoznak – november 15-éig tart a külső szerkezeti vizsgálat. A két éve épült hídon összegyűjtötték a garanciális munkákat is, például a világítás karbantartását, hogy csak egyszer kelljen akadályozni a forgalmat. A szemmel láthatóan nem túl lázas munkavégzés sebességét egyébként a munkavédelmi előírások korlátozzák, melyek nem engedélyezik a jelenleginél több ipari alpinista egyidejű munkáját.

Hogy miért éppen a négy középső sáv elterelésére esett a döntés, csak találgathatunk. Az Autópályakezelő egyeztetett a kivitelező céggel, és a munkavédelmi előírásokra tekintettel határoztak így. A híd teljes lezárását nyilván nem merte bevállalni senki sem, még ha ez is lett volna a biztonságos megoldás, elnézve a munkálatokat. De hogy ezzel az előzetes bejelentés nélküli félmegoldással tényleg jobban jártunk-e, kérdéses.