Gerillamarketing: „Alacsony költségvetésű, nem konvencionális marketingtevékenység (főleg promóció).”
Talán emlékeznek, volt tavaly egy biztosítótársaság, amely óriási balesetmentességi kedvezménnyel ajánlott alá a többieknek. Sokan rárepültek, csak amikor kiderült, hogy a kedvezmény utólag visszavonható, ha mégis kárt okoz az ügyfél a szerződés megkötése után, néhányan becsapva érezték magukat. Idén más figyelemfelkeltő módszert választott a biztosító: téligumi-tesztet szerveztek.
Amikor először meghallottam, tágra nyílt a szemem. Tényleg hajlandó lenne egy magyar társaság súlyos tízmilliókat áldozni egy olyan vállalkozásra, amely leginkább a társadalmi szerepvállalás kategóriába esik? Mert azt azért nehéz elhinni, hogy a teszt hatására megvásárolt téligumi-szetteknek köszönhetően elkerült balesetek annyit spórolnának meg a biztosítónak, ami egyáltalán kimutatható különbség az év végi mérlegben.
Egy téligumi-teszt pedig igencsak költséges móka. Az ADAC például évente közel kétezer abroncsot nyüstöl, mérnököket és szerelőket messzire utaztatva, hogy a szezon előtt megfelelő körülmények között értékelhesse a gumikat, tucatnyi kritérium szerint. Rafinált szerkezetekkel mérik a gumik oldaltartását, körpályán füstölik a gumikat órákon át, jégre viszik az autókat, havas hágókon csúszkálnak, sőt, idén mesterséges latyakot is előállítottak a tesztpályán. És még így is sokan kételkednek az objektivitásában.
Mi lesz akkor ezzel a kedves kis magyar gumiteszttel? November első napjaira időzítették, és még az időjárás is kiszúrt velük. Az eső ugyan szemerkélt, amikor a méricskélés kezdete előtt összehívták az újságírókat, de a hőmérséklet bőven tíz fok felett volt. Bármilyen jó is a szándék, akármennyire ügyesen felműszerezték a mérnökök a két tesztautót, a Magyar Autóklub újpesti gyakorlópályáján nemigen lehet ilyen időjárási körülmények között hiteles értékelést készíteni.
Pedig az alapelgondolás remek. Magyarországon jellemző méretű és árfekvésű gumikat tipikus itthoni autókon kevesen teszteltek eddig. Egy Suzuki Swift és egy Toyota Auris tényleg jobban tükrözi a hazai autóparkot, mint a németek Audi A3-asa, és a márkákat is az itthon kedveltek közül válogatták, a kínai Wanlitól a BF Goodrich-en keresztül a Hankookig. Külön jó ötlet volt belevenni a tesztbe a méretenként hat-hat téli mellé egy négyévszakos és egy nyári gumit – érdekes lenne számszerűsítve látni, mennyivel hosszabb fékutat produkál például havon a nyári mintázat.
Sajnos ezt nem fogjuk megtudni. November elején Újpesten ritkán vannak téli útviszonyok. A tesztet pedig itt és most végzik, két nap alatt, délután öttől hajnali kettőig, hogy minél kisebb legyen a hőmérséklet változása. Vizes és száraz úton mérnek egy fékezést 65 km/h sebességről és egy kanyarodást 35-nél, háromnegyed kormányfordulattal, ennyiből áll a vizsgálódás.
Az eredményeket gyorsulásmérők szolgáltatják, egy Driftbox és egy XL Meter nevű pontosabb eszköz, valamint a keréksebesség-érzékelő OBD-n keresztül kiolvasott jele. Ezeknek a műszereknek a pontossága ugyan elmarad a nyugati teszteken használt készülékekétől, de ha ügyesen használják őket, a különbségeket biztosan kimutathatják. Nem is a méréstechnikával van a gond – a két mérnök, Sesztakov Viktor és Notheisz György meggyőzött, hogy elég precíz eredményt fognak kapni, és magabiztosan állították, hogy életszerű helyzet egy kikerülésnél az erősen alulkormányzott állapot, aminél az oldalgyorsulást határozzák meg. Inkább a magas hőmérséklet miatt kételkedem a teszt valódi értékében; nem beszélve arról, hogy vizes és száraz úton két manőver alapján véleményt mondani téli gumikról elhamarkodottnak tűnik.
Miért csinálja akkor a biztosító? Itt jön a képbe a gerillamarketing. Ennek a kicsi, savanyú, de saját tesztnek nagy hírverést lehet csinálni. A legnagyobb tétel a költségvetésben a gumik beszerzése volt, ami mintegy kétmillió forintba került, és ha ezt be is szorozzuk kettővel, hárommal, hogy megkapjuk a teljes büdzsét, még mindig olyan számot kapunk, ami a biztosító novemberi reklámkampányában aprópénznek számít. Egy kis rosszindulattal még azt is feltételezhetjük, hogy az időzítés is azért olyan szerencsétlen – vásárláshoz kései, értékelhető minősítéshez korai –, hogy jókor emlegesse a sajtó a társaság nevét.
Mindenesetre kíváncsian várjuk a jövő hétre ígért eredményeket, különösen a nyári-téli összehasonlítást. Mivel a hőmérséklet pont a mágikus 7 fok környékén mozog éjjel, amit vízválasztónak szoktak kikiáltani a gumikeverékek tapadásánál, elvileg nem szabadna jelentős különbségnek lennie közöttük.