Ha viszont most beigazolódik, hogy kínaiak állnak a kémkedési ügy hátterében, felszakad a friss var a dalai láma kézfogása ütötte seben, és lőttek a G20-as vezető szerepnek, a milliárd dollároknak. Január 5-ére, két nappal a felfüggesztések után az is kiszivárgott, kik a gyanúsítottak:
– Michel Balthazard, a Renault kísérleti fejlesztésekért felelős alelnöke,
– Matthieu Tenenbaum, a Renault elektromosautó-programért felelős vezetője,
– Bernard Rochette, szintén a Renault elektromosautó-programért felelős vezetője.
Visszatáncolás innen, felháborodás onnan
Eltelt a hétvége, s január 8-ára csillapodtak az indulatok, kiderültek újabb részletek, például, hogy a Renault-nál miért is indítottak belső nyomozást tavaly augusztusban. Egy névtelen levél miatt, amelyben Tenenbaumot nagy összegű vesztegetési pénzek átvételével vádolták. Megtudtuk azt is, mekkorák voltak azok a bizonyos, bankszámlákon elhelyezett összegek – a svájcin 500 ezer (136 250 000 HUF), a liechtensteinin 130 ezer euró (35 425 000) tűnt fel.
Hétfőre (még mindig 8-a) a Renault-nál is oszolni látszottak a felhők, a vállalat üzemeltetési főnöke, Patrick Pelata azt nyilatkozta a Le Monde-nak, hogy a kötelességszegés kevésbé súlyosnak tűnik, mint előszörre gondolták, és hogy „semmi lényeges információ nem került illetéktelen kezekbe, tehát sem a legapróbb műszaki, sem a legkisebb stratégiai, sem a legcsekélyebb innováció nem jutott a Renault-n kívülálló személyek birtokába". Nahát.
A kínai hatóságok tiltakozni kezdtek a gyanúsítások ellen. „Megalapozatlannak, felelőtlennek és elfogadhatatlannak tartunk minden vádat, ami Kínát éri ennek az »úgynevezett« történetnek a kapcsán” – nyilatkozta Hong Lei külügyminisztériumi szóvivő. Erre reakcióként a francia kormány szóvivője, Francois Baroin leszögezte – „Párizs nem mutogat ujjal semmilyen országra az üggyel kapcsolatban”.
Nem mintha Kínának illene felháborodnia, ha gyanúsítják bármilyen, a francia ipart érintő kémkedés kapcsán, hiszen 2005-ben már bizonyítást nyert, hogy az egyik legnagyobb európai beszállítótól, a francia Valeótól készült ellopni bizalmas információkat. De senkinek sem tiszta a keze az érintettek közül, hiszen maga a Renault is vádlott volt egy remek kémkedési botrányban 2007 végén, amikor a McLaren Formula–1-es autók üzemanyag-ellátási, olajhűtési, váltófelépítési dokumentációját, különleges rugózási terveit megtalálták nála. Van olyan, hogy primadonna, de vajon létezik-e ellenprimadonna? – fogalmazhatjuk meg ilyenkor a filozofikus kérdést.
Közben a 30 éve a Renault-nál dolgozó Balthazard, valamint Rochette jogi vonalon indított válaszlépéseket – mindketten tagadják, hogy a nevük bármilyen módon összefüggésbe lenne hozható ipari információk kiszivárogtatásával, hűtlenséggel, kötelességszegéssel, Kínával, bármivel. És csodák csodája, közben a svájci és liechtensteini bankszámlákról több lépcsőben, nyomonkövethetetlenül eltűntek azok a bizonyos befizetett összegek. Sanghaji és máltai bankok érintésével.
Játsszunk akkor dzsémszbondot
Jött egy névtelen levél, felbukkant egy csomó pénz két gyanús bankszámlán, a Renault pedig felfüggesztett az állásából három, igen fontos, bennfentes alkalmazottat. Nem kis presztízsveszteség ez a cégnek, és mivel az ügy visszhangja a francia kormányig is eljutott, és emiatt a titkosszolgálatot is bevonták, bejárta a világsajtót az ügy. Valami rettentő bűzös dolog történt.
- A három fószer tényleg lopta az információkat, de mivel a bitek és bájtok nyom nélkül szállíthatók, ezért semmit nem lehet rájuk bizonyítani, és erre öt nap alatt maguk is rájöttek, tehát ágálnak a vádaskodás ellen. A kínai kormány szintén nem tud semmiről semmit, hiszen nem lát bele a cégek működésébe (dehogynem), ezért ő is felzárkózott a panaszosok közé.
- A három fószer nem lopta az információkat, de valaki ártani akart nekik, ezért egy névtelen levéllel bemószerolta őket. A kínai utalások pedig egy-egy házvétel előlegeként landoltak a renault-s csávók számláján, amint ez rövidesen majd be is bizonyosodik.
- Volt kémkedési ügy, de valójában India (Brazília) akart megtudni dolgokat, ám átverésből kínai kettős ügynököket alkalmazott.
Még lehet tucatnyi összeesküvés-elméletünk, de tény, hogy akad pár furcsaság az ügyben.
- Miért nem a földrajzilag, kulturálisan sokkal közelebb eső, japán Nissannál, NEC-nél kezdték a kémkedést a kínaiak, ha kezdtek bármit is? Esetleg a japán cégeknél ennyivel jobb az információbiztonság? Vagy csak a Renault-nál látják át a teljes projektet?
- Nekünk nagy pénz az az összesen bő 170 millió forint, ami beesett azokra a számlákra, de ha belegondolunk: a töredéke sincs a mostani hatos lottó összegének. És háromfelé kell osztani, márpedig bő ötven misi egy – vad becsléseink szerint – havi öt–tízmilliót kereső, magas szintű Renault-alkalmazottnak nem is olyan sok pénz, nagyjából egyévi kereset, ha felszorozzuk. Ennyiért egy ilyen szakember nem kockáztatja a stabil állását. Pláne, hogy egy ilyen ügy kipattanása után az egész szakmában persona non gratává válik, és nagyzsés nagyfőnökösködés helyett elmehet szenet lapátolni egy marseille-i gőzösre. Vagy csak előleg lett volna az a pénz?
- Mi volt ez a hirtelen felzúdulás a Renault és a francia kormány részéről, majd pláne utána ez a gyors visszavonuló? Egy nem várt politikai hatás nemigen állhat a dolgok hátterében, hiszen előre tudni lehetett, mekkora hullámokat vet egy ilyen ügy. Vagy ennyire balgák voltak Renault-ék? Sarkozyék? És rájöttek, hogy ha már így alakult, inkább beáldoznak három jó alkalmazottat, mert nem ronthatják el a nehezen visszaállított jó kapcsolatokat Kínával? De Franciaország igazi jogállam, ott nem lehet hosszan eltussolni ilyen súlyosságú ügyeket, és ha kiderül, az mérhetetlen blama lenne a Renault-nak és a Sarkozy-kormánynak…
Itt valami még mindig nem egészen kerek. Bűzlik.
Az íráshoz felhasznált források listája:
- http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2041346,00.html#ixzz1BOe2aqzh
- http://www.nytimes.com/2011/01/07/business/global/07renault.html?_r=2&partner=rss&emc=rss
- http://www.just-auto.com/news/renault-refutes-industrial-espionage-claims-as-employees-suspended_id108325.aspx
- http://www.chinacartimes.com/2011/01/08/france-chasing-china-for-renault-leak/
- http://carscoop.blogspot.com/2011/01/plot-thickens-china-suspect-in-renault.html
- http://www.stumbleupon.com/su/2Umh41/www.time.com/time/world/article/ 0,8599,2041346,00.html
- http://www.outlookseries.com/A0998/Financial/3929_China_No_Involvement_Renault_ Espionage_Scandal.htm
- http://www.xe.com/news/2011/01/12/1632481.htm?c=1&t=
- http://www.ft.com/cms/s/0/f933b1ac-1a5a-11e0-b003-00144feab49a.html#axzz1AvlVUBcP
- http://news.yahoo.com/s/afp/20110111/ts_afp/franceautocompanyrenaultspyprobechina_ 20110111200055
- http://www.nytimes.com/2011/01/09/business/global/09renault.html
- http://www.autoblog.com/2007/12/06/renault-found-guilty-of-f1-espionage-no-penalty-imposed/
- http://www.forbes.com/feeds/afx/2005/05/03/afx1997262.html
- http://business.timesonline.co.uk/tol/business/law/article2903371.ece
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!