Milyen autókat vehetünk egy Suzuki Kizashi árából?
Nem nagyon tudtuk, mit kezdjünk a Suzuki Kizashival. Papp Tibi egyenesen arra szavazott, hogy el se kérjük: kit érdekel Magyarországon egy kilencmilliós középkategóriás, aminek nincsenek előzményei?
Aztán megbeszéltük, hogy természettudományos kuriózumként mindenképpen érdekes, tehát nem tehetjük meg, hogy nem veszünk róla tudomást. Úgyhogy elkértük. A Magyar Suzuki tesztautó ügyi illetékese azt mondta, májusra lát egy nagyszerű időpontot, de az lesz a legjobb, ha áprilisban visszatérünk rá. Hát, ha május, akkor legyen május. Egy szóval sem állítom, hogy nem sértődtünk meg, de ilyen az élet – ha valaki a magasan legolvasottabb autós médiumnak akarja utoljára kiadni a tesztautóját, az ő dolga. Lehet, hogy nyomasztja az a napi auditált 110–130 ezer olvasó. Van ilyen, szerintem teljesen normális. Az XL7-et is ideadták, én meg megírtam, hogy szar, ahogy szar is.
A Kizashi szó jelentése: előjel, nyitány. Persze autók neveiből nem kell messzemenő következtetéseket levonni, egy fecske (Swift) például szárnyalhat magasan, de keresheti táplálékát néhány centivel a föld felett is, ha lóg az eső lába. A Kizashit lassan végigteszteli a magyar szaksajtó 10-20-30 ezer olvasókat elérő része, mi majd kivárjuk a mi időnket, nem sürgős, hiszen… hát nem sürgős, na fogjuk rá. Addig is tesztelünk mindenféle más autót. Csak hogy hétvégén a Karottával leforgattuk az új UPC reklámokat. Én érkeztem előbb a helyszínre, úgyhogy már tudtam, hova kell parkolni. A történethez tartozik, hogy a Karotta egy ideje az Autó Magazinnál haknizik, méltányos sztárgázsi fejében. Az Autó Magazin is azok közé tartozik, akikben bízik a Magyar Suzuki Rt. Én tehát tudtam, hová kell parkolni, a Karotta meg a lelkemre kötötte, hogy próbáljam ki.
Vezettem hát körülbelül száz métert. A Karotta azt mondta, egész jó, egy olyan ember őszinte lelkesedésével, aki kapott tesztautót. Rám is átragadt a lelkesedés: ennek tényleg semmi baja, leszámítva, hogy bőrkárpitozás ide vagy oda, az illata ugyanolyan, mint anyám előző Swiftjének. Erre aztán Karotta is felhívta a figyelmemet a későbbiekben, ahogy a bő kilencmilliós árra is. A rövid teszt alatt természetesen nem derült ki semmi érdemleges: egy normális középkategóriás autó különösebb karakter nélkül. Amerikának szánják, de imidzspolírozásos alapon forgalmazzák Magyarországon is.
Külsőre egész jól néz ki. És ez az egész jó sajnos igen kevés. A maroknyi autóbuzi, aki követi a szaksajtó híreit, a 2008-as Kizashi 3 tanulmányautó után valami sokkal érdekesebbet várt volna – 2011-es szemmel a Kizashi 3 egyáltalán nem tűnik extrémnek, inkább egy formás, ütős, kellemes szedán. Ezt sajnos elég durván kispolgáriasították le, nyilván a megfelelő piackutatások után, de a végeredmény sajnos közelebb van a hat évvel ezelőtti koreai formanyelvhez, mint ahhoz, ami ma Európában menő.
Itt van hát ez a 9,3 milliós ár (+ metálfényezés 150 ezer). Jelen esetben az a legkomolyabb teszt, ha végignézzük a konkurensek árlistáit. És így már be is sétáltunk a Suzuki csapdájába: Audikkal, BMW-kkel, Volvókkal hasonlítgatunk össze egy Suzukit, máris sikerült feljebb pozicionálni a márkát! Ebből a szempontból tehát sikeres a Kizashi-hadművelet. De hogy szerepel majd az autópiaci pergőtűzben? Hiszen szegény fegyvertelenül, egyetlen szál alsógatyában indul a csatába: nincs csábító alapára, amihez képest majd mindenki felextrázza. Az autókereskedelmi pszichológiának ez az alapja: egy ordító szám, kötőjel, tól. És pont ez hiányzik a legjobban a Kizashiból. Meg az, hogy sokan képesek megvenni a fapados luxusautót csak a presztízs miatt. De olyan meg végképp nincs a Kizashinak.
A suzuki.hu-n nincs Kizashi menüpont, pedig még a Marine rovatban is néztem, elvégre hajóval érkezik hozzánk. Az árlistába szerencsére már befért: 9 290 000 forint ez az egy verzió, ami kapható. (Amerikában 23 ezer dollárról indul.)
A nálunk kapható egyetlen Kizashi összkerekes, ami nem feltétlenül előny, hiszen tegye fel a kezét, aki haladéktalanul kiadna plusz 6-700 ezer forintot egy összkerekes verzióért? A magyarországi konkurensek többsége nem is kínál ebben a kategóriában 4x4-et, hiszen nálunk azért igen kevesen vannak, akik ne tudnák le gond nélkül a telet egy garnitúra jó téli gumival. Ahol találtunk összkerekes változatot, természetesen igyekeztünk annak az árát kitúrni.
Kezdjük az Alfa Romeóval. A létező legdrágább Alfa Romeo jelenleg a 159 Sportwagon, Distinctive felszereltséggel, 1750 TBi benzines 200 lóval (a dízel is ennyibe kerül) 9,3 millió forint. Összkerék nincs hozzá. De a bőr benne van. Tengelytávja milliméterre egyezik a Kizashiéval.
Az Audi A4 Quattro csak kézi váltóval érhető el, 9,645 ezerért. Drágább, mint a Kizashi. Viszont, hoppá, 2808 mm a tengelytávja – ilyen nagy lett az új A4-es.