Az ADAC gumitesztjei alapjaiban szokták felforgatni az autósok gondolkodásmódját. Ha másért nem, mert a német iskolákban szokásos fordított osztályzási rendet követik: a legjobb érdemjegy az egyes, a legrosszabb az ötös.
Akit csak a nyers mérési adatok érdekelnének, az csalódni fog. Az ADAC ugyanis nem adja meg a mérések eredményeit, csak a különböző versenyszámok osztályzatait. Az átlagautósnak ez tulajdonképpen elég is.
Az idei teszt két méretosztályt pécézett ki magának: a 175/65 R 14 T és a 195/65 R 15 V méretek elég gyakoriak, nem tartunk tőle, hogy csupán pár olvasót érdekel, mit tudnak.
Idén a legnagyobb meglepetés az volt, hogy az úgynevezett másodmárkák, sőt, még az ismeretlen Apollo abroncs is az ajánlott kategóriában végeztek, aránylag kiegyensúlyozott eredménnyel. Az Apollo nevet tulajdonképpen mi magyarok ismerjük, hisz a cég 2008-ban Gyöngyösön szeretett volna gyárat építeni, de meggondolták magukat a tiltakozások és a szánalmasan lassú ügyintézés miatt. A Levegő Munkacsoport például nyílt levélben tiltakozott a gyár létesítése ellen. Néhány szó a remekműből: „A Levegő Munkacsoport tudomása szerint még a gumiabroncsokon belül is a gyengébb kategóriába tartoznak az Apollo Tyres termékei. Tehát a korszerű európai gumigyáraknál gyengébb minőségű gumikat készít. Egyebek mellett ez azt is jelenti, hogy rövidebb az élettartama, tovább fokozva a használt gumik miatti környezeti problémákat.”
Nos, az Apollo gumiabroncsgyár Levegő Munkacsoport tudomása szerint gyenge minőségű terméke a következő cégek abroncsait gyűrte maga alá a tesztben: Pirelli, Firestone, Kumho, Barum, Fulda, Goodyear, Dunlop. Úgy látszik, az ADAC-nál nem olvasnak LMCS-t.
A nagyobb abroncsok versengésében már egy korszerű európai gyártó, a Vredestein terméke győzött. Aki nem a Levegő Munkacsoport nyílt leveleiből szerzi be gazdasági ismereteit, az tudhatja, hogy a Vredestein az Apollo Tyres tulajdona, igaz, csak 2009-től.
A 195-ösök mezőnyében egyébként egy Maloya Lugano nevű, szintén nónémként jegyzett gumi lett a negyedik, ajánlott minősítéssel, mögötte a Continentaltól a Michelinen át a Hankookig, szinte mindenki. Ha még nem találták volna ki: igen, a Maloya a kis lenézett indiai cég, az Apollo Tyres almárkája.
Köszönjük srácok, köszönjük Levegő Munkacsoport.
Ezek után nézzük, melyik gyártó mintázatai bizonyultak a legjobbnak a 175/65 R14 T és a 195/65 R15 V méretekben!
Nyári mintázatok; 175/65 R 14 T
Top-termékek és kudarcok, ebben a tesztben mindkét véglet képviselője megtalálható. Mindazonáltal a mintázatok többsége elérte az ajánlott, vagy legalább az jó minősítést.
gyártó/ mintázat | ár (euro) | ADAC- besorolás | viselkedés száraz úton | viselkedés vizes úton | zaj/ komfort | üzemanyag-fogyasztás | kopás |
Súlyozás | |
|
20% | 40% | 10% | 10% | 20% |
Continental ContiPremium Contact 2 | 43 - 70 | ajánlott | 1,5 | 2 | 3 | 1,9 | 2,5 |
Uniroyal RainExpert | 38 - 66 | ajánlott | 2 | 2,1 | 3,2 | 2,2 | 1,8 |
Michelin Energy Saver | 56 - 76 | ajánlott | 1,8 | 2,5 | 3,3 | 1,9 | 1,5 |
Hankook Optimo K715 | 41 - 61 | ajánlott | 1,9 | 2,4 | 3,3 | 1,9 | 1,8 |
Semperit Comfort-Life 2 | 40 - 68 | ajánlott | 2,1 | 2,5 | 3,3 | 2,3 | 2,3 |
Apollo Amazer 3G Maxx | 47 | Jó | 1,5 | 2,1 | 3,4 | 2,4 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P1 | 49 - 71 | Jó | 1,6 | 2,7 | 2,7 | 1,5 | 2,3 |
Firestone Multihawk | 40 - 65 | Jó | 1,5 | 2,7 | 3,5 | 2,3 | 1,8 |
Kumho Solus KH17 | 38 - 61 | Jó | 1,7 | 2,9 | 2,7 | 2 | 2 |
Barum Brillantis 2 | 39 - 61 | Jó | 1,8 | 2,6 | 3,5 | 1,9 | 2,3 |
Fulda EcoControl | 39 - 62 | Jó | 1,8 | 2,9 | 3,1 | 2,2 | 1,8 |
Goodyear Dura Grip | 44 - 70 | Jó | 1,8 | 3 | 2,9 | 1,9 | 1,8 |
Dunlop SP StreetRespons | 43 - 67 | Jó | 1,6 | 3 | 3,3 | 2,2 | 2 |
Sava Perfecta | 35 - 53 | feltételesen ajánlott | 1,9 | 3,8 | 3,7 | 2,3 | 1,5 |
Kleber Dynaxer HP 3 | 39 - 69 | feltételesen ajánlott | 2,1 | 3,8 | 3,3 | 1,9 | 1,8 |
Debica Passio 2 | 34 - 51 | feltételesen ajánlott | 2,6 | 3,9 | 3,7 | 2,1 | 1,5 |
Dayton D110 | 38 | nem ajánlott | 2,2 | 5,5 | 3,5 | 2,1 | 1,3 |
Az idei tavasz kiemelkedő eredménye egyben nagy meglepetés is; először kerül be egy gazdaságos termék a legfelsőbb körökbe. Az indiai gyártású Apollo Amazer 3G Maxx száraz úttesten elérte a legjobb eredményt, de vizes útfelületen is bőven hozta a jó kategória kritériumait; kopási tulajdonságai és viszonylagos zajos futása miatt csúszott csak le a dobogóról. Azt azonban jól mutatja, hogy a prémiumgyártóknak is érdemes figyelemmel kísérnie az elmaradottabb piacok egyre harcképesebb termékeit. Ez különösen igaz a Goodyearre, hiszen folyamatos fejlesztései ellenére csupán tizenkettedik lett aktuális mintázatával. A többi prémiumgyártó többé-kevésbé hozza a formáját, meglepetés még, hogy a Pirelli új mintázatával csak a középmezőnyben végzett. A másodmárkák zöme jó eredménnyel zárt, a Dayton gyenge szereplését azonban alacsony ára sem kompenzálhatja.
Nyári mintázatok; 195/65 R 15 V
Auditól a Volvóig az alsó-középkategória és a középkategória alaptípusainak zöme fut ezen a méreten. A verseny tehát igen szoros, a tét pedig magas.
gyártó/ mintázat | ár (euro) | ADAC- értékelés | viselkedés száraz úton | viselkedés vizes úton | zaj/ komfort | üzemanyag felhasználás | kopás |
súlyozás | |
|
20% | 40% | 10% | 10% | 20% |
Vredestein Sportrac 3V | 49 - 83 | ajánlott | 1,8 | 2 | 3,5 | 2,4 | 1,5 |
Bridgestone Ecopia EP 150 | 61 - 89 | ajánlott | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 1,9 | 2,5 |
Nokian V | 65 - 81 | ajánlott | 1,7 | 2 | 3,1 | 2,3 | 2,5 |
Maloya Lugano | 51 - 72 | ajánlott | 1,9 | 2,5 | 3,6 | 2,5 | 1 |
Continental ContiPremium Contact 2 | 56 - 86 | ajánlott | 1,6 | 2,3 | 3,4 | 1,7 | 2,5 |
Dunlop SP Sport Fastresponse | 55 - 89 | ajánlott | 1,6 | 2,4 | 3,6 | 1,8 | 2,5 |
Semperit Speed-Life | 48 - 73 | ajánlott | 1,9 | 2,5 | 3,3 | 1,9 | 2,5 |
Michelin Engergy Saver | 64 - 99 | jó | 1,7 | 3,1 | 3,1 | 2 | 0,8 |
Firestone TZ300 | 53 - 83 | jó | 1,5 | 2,7 | 3,3 | 2,3 | 1,8 |
Pirelli Cinturato P1 | 62 - 83 | jó | 1,7 | 2,9 | 3,1 | 1,5 | 1,8 |
Hankook KinERGY Eco K425 | 60 - 80 | jó | 1,9 | 3,1 | 3 | 1,6 | 1,5 |
Goodyear EfficientGrip | 54 - 92 | jó | 1,8 | 3,1 | 3,3 | 1,8 | 2,3 |
Falken ZIEX ZE912 | 48 - 79 | jó | 1,8 | 3,2 | 3,1 | 2,2 | 2,8 |
Sava Intensa HP | 44 - 67 | feltételesen ajánlott | 2,5 | 3,6 | 3,1 | 2,4 | 2,3 |
Point S Summerstar 2 | 48 - 70 | feltételesen ajánlott | 2,5 | 3,6 | 4,4 | 2,2 | 1,8 |
Chengshan CSR66 | 48 | nem ajánlott | 2 | 5,5 | 3,4 | 2,2 | 0,6 |
2011. tavaszán a Vredestein Sportrac 3V viszi a pálmát, de a második helyezett Bridgestone EP150-nek sincs oka szégyenkezésre. A Conti és a Michelin is jól szerepel, az erős középmezőnyben végez. Érdekesség, hogy a Goodyear ebben a méretben sem remekel, sőt másodmárkája a Dunlop nála sokkal előrébb végez az összesítésben. A nálunk is ismert másodmárkák nagyjából kiegyensúlyozott jó eredményt értek el. Ellenben, a teszteredmények alapján úgy tűnik, a Chengshan nevű kínai abroncsokkal szerelt autót csak a Kínai Nagy Fal állíthatja meg.
ADAC-értékelés | különösenajánlott | ajánlott | jó | feltételesen ajánlott | nem ajánlott |
|
"++" | "+" | "0" | " " | "-" |
Száraz útfelület | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Vizes útfelület | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Nagysebességű teszt | megfelelt | megfelelt | megfelelt | feltételesen felelt meg | nem felelt meg |
Üzemanyag-fogyasztás | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Kopás | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Az abroncsok ára önmagában is érdekes téma. Az abroncskereskedők helyenként nagyon egyedi árakat kalkulálnak, sokszor akcióban a legjobb termékek is megvásárolhatók igen kedvező összegekért, de ennek sajnos az ellenkezője is igaz. Fontos figyelembe venni a kínált szolgáltatásárakat is, hiszen a gumi megvásárlása önmagában nem elég, azokat szereltetnünk és egyensúlyoztatnunk, vagy akár tároltatnunk is kell. Az olcsó(nak tűnő) webes beszerzésekről sokszor csak a gumishoz érve derül ki, hogy a számla vége nem is olyan kedvező. Tessék erre odafigyelni.