Miben fér el három gyerekülés?
Rendszeres olvasói kérdés, gondoltam, érdemes utánajárni. Azonban ne várja senki, hogy ebben a cikkben megtalálja azoknak az autóknak a teljes listáját, amelyeknek a hátsó ülésén elfér három biztonsági gyermekülés. Hogy miért nem? Egyrészt, mert képtelenség végigpróbálni az összes fellelhető autóban az összes létező biztonsági gyermekülés valamennyi kombinációját.
Vagyis csak annyit mondhatunk, hogy vannak bizonyos autók, amelyekbe befér az a három ülés, amit próbáltunk. Konkrétan: egy darab Brevi Grand Prix gyermekülés saját övvel (0–18 kg), egy Cybex Solution háttámlás ülésmagasító saját öv nélkül (15–36 kg) és egy gyári VW Bobsi G1 Isofix (9–18 kg), univerzálisan is beköthető gyermekülés. Hogy miért pont ezek? Mert pont ezek voltak kéznél. A Brevi a lányomé, a Cybex Bende Petié, a VW gyerekülés pedig a PoHué.
A családokon és autókereskedelmi cégeken átívelő összefogásra azért volt szükség, mert a terv egyszerű volt. Megfogom a három gyerekülést, és egy használtautó-telepen belepróbálom annyi autóba, amennyi egy délutánba belefér. A telepet és az autókat, továbbá az ülések cipelésében segítő és a kulcsokat keresgélő kollégákat a Weltauto biztosította. Köszönjük, mert így viszonylag könnyű dolgom volt, náluk is mindenféle márka megtalálható, nem kizárólag a VW-csoport járművei.
Főszereplők: az ülések
Akinek hirtelen lett három gyereke, kérem, ne akarja rögtön beszerezni ezt a három gyerekülést – ez alapvető ökörség lenne. Vegyen mindenki olyat, amilyenre éppen szüksége van, de figyeljen oda pár dologra.
Például, ott van a Brevink. Szép és jó, csak akkora masszív fémváz figyel alatta, mint egy ház. Ettől nehéz, ám ez a kisebb baj. A nagyobb probléma az, hogy terjedelmes is, sok autóban az ülés szélénél lévő kerékjárati burkolatok miatt nem állt stabilan, ha a szélre raktam. A másik baja az, hogy maga az ülés ettől kicsit előrébb és magasabban van – a gyerek lába alig fér el a kisebb autókban, emiatt a feleségem néha félig a kesztyűtartóban ül.
Hogy miért vettünk ekkora böhömöt? Hát azért, mert ez több korosztályt átívelő ülés, és menetiránynak háttal is berakható, a Lányom 10 kilós koráig így utazott. Ennek kapcsán még egy tanács: amikor menetiránynak háttal rakjuk be, nem minden autó biztonsági öve éri körül, ezt is ellenőrizni kell ülés- vagy autóvásárláskor. Ki melyiket veszi hamarabb.
A második szék a VW gyári Isofixe, amit esetünkben nem Isofix-ülésként használtunk. Hogy miért nem? Hát azért, mert az autók 99 százalékában hátulra csak kettő Isofix-csatlakozót építenek be. Ezek annyira közel vannak egymáshoz, hogy esélytelen lenne közéjük besuszterolni még egy sima ülésmagasítót is. Szóval, szenvedés a sok gyerek mozgatása. Szerencsére találtunk ellenpéldát is.
A legkisebb helyigényű a Bende–Cybex támlás ülésmagasító, ebben már a felnőtt övvel kell becsatolni Petit. Ez persze feltételezi, hogy a srác legalább 15 kilós – vagyis egy olyan családmodell szerint válogattunk, ahol három, egymás után született gyermek van, viszonylag egyenletes eloszlásban.
A furcsaság itt az, hogy ahogy nőnek a gyerekek, egy darabig csökken a helyigényük: a babahordozók és a fordítva berakott ülések férnek el a legnehezebben, aztán menetirányban már könnyebben megy a dolog, amikor pedig már egy sima magasító is elég, akkor már egyenesben vagyunk a kamaszkor felé. Aztán egyszer eljön a nap, amikor a 190 centis gyerek térde belefúródik a papa veséjébe, és kezdődhet megint a fejtörés, de akkor már egyszerűbb saját autót venni neki.
Általános maszlag, avagy mi lehet jó?
A Weltauto dolgozói rendszeresen találkoznak olyan háromgyerekes apukákkal, akik centivel jönnek autót venni. Nos, el kell őket keserítenem: ez a módszer rossz. Nekem is elmesélték, hogy mennyire meglepődtek, amikor kiderült, hogy a Skoda Superb (I. generáció) hátsó ülése gyakorlatilag ugyanolyan széles, mint az Octaviáé (II. generáció).
Ehhez képest már most lelőném a poént. Az Octaviába úgy-ahogy be lehetett suszterolni a három ülést, a Superbbe viszont nem. Sokszor nem a szélesség a fő gond, hanem az ülőlap kialakítása. A bőrös Superbben erősebben kagylósították a két szélső ülőhelyet, ezért a gyerekülések talapzata egyszerűen nem állt meg stabilan.
Tanulság: mindig vinni kell az üléseket az autóvásárláshoz. Sőt, akár a gyerekeket is.
A tapasztalat persze az, hogy a nagy autókban fér el a három gyerekülés, elsősorban a középkategóriás modellek ilyenek. De ez nem jelenti azt, hogy automatikusan mindegyik jó lesz. És fordítva is igaz: a Ford Fusion hátsó ülésének lapja teljesen sík, csak sajnos keskeny a három gyerekülésnek. Igaz, a Fusion jó irány, a dobozszerű kocsikban ugrásszerűen megnőnek a háromgyerekesek esélyei, a nagy egyterűek és a furgonból kialakított személyautók voltak az abszolút megoldások a próba alapkérdésére.
Megeshet az is, hogy hirtelen nincs pénz nagyobb kocsira – nem az én ötletem, egy volt kollégám ismerőse találta ki. Többnyire az ajtópanelek dudorjai, leginkább a könyöklő vagy az ajtóbehúzó miatt nem csukódik be a hátsó ajtó a biztonsági gyerekülések oldalánál. Ha tehát nincs más, le kell szerelni az ajtópaneleket, esetleg egy vékony lappal megakadályozni, hogy a gyerekek belenyúlkáljanak az ajtó üregébe. Esetünkben így egy Swift Sedanba is befért a három ülés. Tudom, ez gányolás, de még mindig jobb, mint biztonsági ülés nélkül vinni a gyerekeket. Sajnos, vannak olyan szituációk, hogy valakiknek nem futja többre, ezt fogadjuk el szükségmegoldásként – aki teheti, mindenképp vegyen nagyobb autót. Mert több embernek nagyobb kocsi kell, és slussz, az sem baj, ha régebbi. A használt autó nem leprás, nem kell tőle félni.
Még egy dolog. A próbák során nem csatolgattuk be egyenként minden kocsiban az övekkel az üléseket, csupán arra volt időnk és lehetőségünk, hogy megnézzük, elfér-e a három konkrét biztonsági ülés, és stabilan áll-e. Ezt mindenki tegye meg maga, mielőtt aláírja az adásvételit.
És az apróságok?
A tesztben nemcsak a három, arccal előre berakott ülést néztem meg, hanem azt is, hogy a jobb első ülésnél kikapcsolható-e a légzsák – csak ez esetben szabad oda menetiránynak háttal biztonsági gyerekülést vagy babahordozót berakni. És nem azért kell kikapcsolni, mert a KRESZ előírja, hanem azért, mert a légzsák robbanása megöli a gyermeket. Ez nem vicc. Ettől függetlenül, inkább hátulra kell a piciket is berakni, ott egyértelműen biztonságosabb.
Jaguar S-Type vagy RAV4? Passat vagy Sharan? Saab 9-5 vagy Laguna? Egyterűek, limuzinok, kombik vagy kisterepjárók? Eredmények a második oldalon.