Rohanjon autóért külföldre, és spóroljon egy halom pénzt!
Igazán jó állapotú használtautót szeretne? Kíváncsi, milyen, amikor a vezetett szervizkönyv és kevés kilométer nem csupán hirdetési szófordulat? Akkor ne itthon keresgéljen, mert a gyöngyszemeket kilométeres sitthegyek fedik. Inkább csapjon fel valamilyen külföldi hirdetési oldalt, és böngésszen kedvére a típusok, árak és felszereltségi szintek közt! Szemét ott is lesz bőven, de az arányok egészen mások.
A nyári szünet miatt félbeszakadt jogalkotás megszülte az autóvásárlók számára legkedvezőbb, régi alaptarifa-táblázatból és új avultatási táblázatból álló rendszert, miután az Országgyűlés illetékes szakbizottsága nem fogadta el a beterjesztett új regadótáblázatot. Néhány hónapos átmeneti időszakról lehet szó, így most akár százötvenezer forintot spórolhat, aki külföldre utazna álmai autójáért, de ez az állapot már az év végén megszűnhet. Az euvonal.hu oldalon található, régi adatokkal dolgozó kalkulátor mellett megnyitottuk a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) oldalán lévő, friss számokkal működő kalkulátort. Meglepő eredményeket kaptunk.
Nézzünk néhány példát. Mit szólna egy jó kis BMW 316i kompakthoz, az E36-os szériából? Ha nem jött be a sokak által lenézett vágott fenekű változat, talán mégis mellette dönt, ha megtudja, hogy az új avultatási táblázat szerint a korábbi 210 000 forint regisztrációs adó helyett most csak 122 000-t kell fizetni a honosítás egyéb költségein felül. Nem kell túl fejlett logikai érzék, hogy feltűnjön, a várhatóan decemberig tartó időszakban, az eddigi alapszámokat az új avultatási táblázattal kombinálva gyakorlatilag bárki megspórolhatja a magyar papírok költségeinek felét - ha igazán jó vételt talál.
Sokak kedvence a Volkswagen régi favoritja, az 1,9 TDI. 1993-tól gyártották, így csak a kasztnit és az emblémát kell kiválasztania annak, aki régi TDI Golfot, Passatot, esetleg Toledót szeretne. A taxisok és sufnituningolók álmával szerelt típusokat a korábbi 258ezer forint helyett mindössze 146ezerét regisztráltathatjuk. Az új rendszer másik érdekessége, hogy az avulás, vagyis az autó életkorával arányos regisztrációsadó-csökkenés a korábbi húsz helyett tizenöt év után eléri a maximális, kilencvenszázalékos mértéket. 1996 körül pedig már bőven találunk nagyon olcsó, de még évekig használható kocsikat, melyeknek talán nincs csapágyasra tekerve a kilométerszámlálójuk.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elsősorban az új gépjárműeladások élénkítését várja a regisztrációs adóra vonatkozó jogszabály végleges változatától . Erdélyi Péter elnök szeretné, ha a jövő év elején hatályba lépő, várhatóan 2016-ig érvényes jogszabály a károsanyag-kibocsátásból kiindulva határozná majd meg a gépjárművek regisztrációs adóját. Így nem csak az új- de a fiatal használtautók behozatala is lendületet venne. Ez az MGE elnöke szerint ugyan nem csökkentené jelentősen a magyarországi gépjárműpark 11 éves átlagéletkorát, de magával hozná a fiatal, ezért kedvezőbb környezetvédelmi besorolású autók számának növekedését, és felgyorsítaná a legrégebbi, lényegesen környezetszennyezőbb autók eltűnését. Erdélyi szerint meg kell várni a jövő év elejét, hogy kiderüljön, miként kezelnék a jogalkotók az évek óta küszködő újautó-kereskedelem helyzetét.
A szlovák rendszámos adóelkerülést nem javasoljuk. Szeptember elsejétől bárkit lekapcsolhatnak majd a vámosok. Ha a sofőr nem tudja hitelt érdemlően igazolni, hogy külföldi székhelyű vállalkozása van, vagy életvitel szerűen ott él, illetve más országban működő vállalkozás tulajdonában lévő járművet használ, akár helyben is elvehetik az autó papírjait. A korábbi gyakorlattal ellentétben nem a hatóságnak, hanem az autósnak kell majd bizonyítania, hogy jogszerűen vezeti a külföldi rendszámú járművet.
Érdemes tehát megtartani a pozsonyi gázszámlát vagy lakásbérleti szerződést, de valószínűleg még ez sem lesz elég. Ha másé az autó, íratni kell vele egy meghatalmazást. Egy ilyen okirat harminc napig érvényes, ha lejár, kérhetünk helyette újat, legalábbis amíg nem születik valami ötlet ez ellen is a nagy magyar agytrösztben. A bűnbánó rendszámzsonglőröknek beígért amnesztia már július 15. óta érvényben van. Aki élne vele, annak fel kell keresnie egy vámhivatalt. Ott készítenek néhány fényképet az autóról és ha igazolni tudja, hogy az már június 15. előtt a nevén volt, ötvenszázalékos kedvezményt kap a regadóból. A 2006-os regisztrációs adó visszaigénylések során tapasztaltakból kiindulva nem kizárt, hogy aki amnesztiát kér, az vagyonosodási vizsgálatra is számíthat.
Az MGOE szeretné ha a szakmai szervezetek bevonásával alkotnák meg a végleges jogszabályt. Fojt Attila elnök szerint nem volna helyes, ha a mostani javaslatot tartanák meg, mert az Euro5-ös, tehát jellemzően 2009 után gyártott autók környezetvédelmi besorolását tartalmazó kategória megjelenése, 15%-os adóemelést jelentene a többi besorolásba eső jármű esetében. Így lényesen rosszabb helyzetbe kerülnének a fiatal használt autók importjával foglalkozó cégek. Hozzátette, a teljes használtautó kereskedelem jelenleg 450-500ezer autót jelent évente. Ennek csupán három százalékát teszik ki a külföldről behozott járművek, de az import nyolcvan százalékát a fiatal, hat évnél nem régebbi használt kocsik adják. Az MGOE elnöke úgy látja, az sem jelent majd jelentős változást, hogy a luxuskategóriába tartozó, nagy hengerűrtartalmú autók regisztrációs adóját milliókkal csökkentenék, mivel a most még parkolópályán lévő táblázat alapján az idősebb autókra akár húsz százalékkal több regisztrációs adót vetnének ki, mint eddig. Ez évente körülbelül tizenöt-húszezer járművet érintene az MGOE becslése szerint.
Le kell lomboznunk azokat, akik ezek után is legyintenek, és böngészni kezdik a bebukott hitelek után visszavett autók hirdetéseit. Fojt Attila arra figyelmeztet, hogy a tavalyi bumm után még most is több ezer ilyen autó lehet ugyan a piacon, de jellemző rájuk, hogy a tulajdonos az utolsó együtt töltött hónapokban már korántsem vigyázott az anyagi romlást hozó járműre. Így ezek gyakran sokkal rosszabb állapotban vannak, mint kortársaik. Erről nem készül statisztika, hiszen a bankok nem büszkélkednek balszerencsés ügyleteikkel, de jó tudni, hogy az újnak tűnő, valójában lerúgott autók is ott lapulnak a hirdetések közt.
Ha a sok huzavona után végül mégis az autóvásárlók számára kedvező irányba változna a regisztrációs adóval kapcsolatos jogszabály, az biztosan jelezné, hogy valaki egy eldugott hivatali szobában véletlenül belenézett a bevételeket tartalmazó számsorba. A járműkereskedelem aranykorában, 2008-ban még mintegy nyolcvan milliárd forintot kaszált a központi költségvetés a járművek első magyarországi forgalomba helyezésekor kirótt adóval. Ez a szám a tavaly már csak harminc milliárd körül mozgott. Így ha az államnak szüksége van a pénzre, aligha lesz más megoldás, mint valahogy fellendíteni a használt- és újautók kereskedelmét.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!