Májusfával menekül előre az Opel
Bokréta-ünnepet tartott az Opel a szentgotthárdi gyár most átadott, vadiúj üzemcsarnokának örömére. A jövő ilyenkor már üzemképes, 31 ezer négyzetméteres csarnokban háromféle motor gyártására alkalmas szerelősort állítanak csatasorba, amely évi 460 000 GM-motort ont majd a piacra.
Az Opel az előre menekülést választotta ezekben a válságos időkben. Ékes bizonyítéka ennek a vadonatúj, 31 ezer négyzetméter alapterületű üzemcsarnok, amelyet öt hónap alatt húztak fel Szentgotthárdon. A korábban az Astra Classic, illetve Allison váltók gyártására használt két üzemcsarnokkal kiegészülve hatalmas, 60 ezer négyzetméteres terület áll majd a Flexi motorprojekt rendelkezésére. Ennek örömére pénteken bokréta-ünnepet tartottak a gyárban, amit az új házak tető alá hozásakor szoktak megejteni.
Az Opelt Volker Hoff elnökhelyettes, a magyar államot Szatmáry Kristóf bel- és külgazdasági államtitkár, a szentgotthárdi gyárat Solt Tamás igazgató, a kivitelező német Haslingert pedig Obernyik Béla műszaki vezető képviselte a zsenge mazsorett-leánykákkal és dobosokkal megnyitott ceremónián.
Finom magabiztosságot és a jövőbeli Sturm und Drangba vetett, töretlen hitet sugalló beszédeik megtartása után mind a négyen felkötözték a maguk bokrétáját a májusfára. A zöld fácskát aztán daruval emelték fel az új üzemcsarnok tetejére, a háttérben álló, zöldmellényes munkások visszafogott tapsa mellett. A GM 500 millió euróval szállt be a beruházásba, amit a magyar kormány – a miniszterelnök áprilisi ígéretének megfelelően – 5,5 milliárd forint támogatással fejelt meg.
A Szentgotthárdon csak „H18-as projektként” emlegetett GM Flexi motorgyár a tervek szerint jövő októberben készül el, novemberben, december elején megindulhat a termelés, ami 800 új munkahelyet és évi 460 ezer új motort jelent. Az új pozíciók nyolcada lesz mérnöki állás.
A GM Flexi motorprojekt vezetőjétől, Magyar Csabától megtudtuk, hogy az Opel a kis hengerűrtartalmú dízelmotorok eladási arányának további növekedésével számol a 2012-2016 közötti időszakban. Emellett, kisebb mértékben ugyan, de nőni fog a direkt befecskendezéses benzinmotorok aránya is Európában, és Ázsiában (különösen Indiában) is hasonló trendekre számít a vállalat. Ezért, úgymond, összegyűjtötték az európai, észak-amerikai, ázsiai és ausztrál GM-mérnökök tapasztalatait, hogy mindhárom világmotor-típus – közepes dízelmotorok (MDE), kis benzinmotorok (SGE) és közepes, direkt befecskendezéses benzinmotorok (MGE) – gyártását megkezdhessék Szentgotthárdon, már a jövőre életbe lépő Euro 6-os károsanyag-szabványoknak megfelelve.
A Flexi projekt szakmai vezetője, Szunyog Zoltán elmondta: az évi 460 ezres gyártási kapacitást a legmodernebb ikergyártósorral kívánják elérni. Ennek lényege, hogy egyszerre két gyártósoron folyik a részegységek gyártása, így anyagfáradásból, műszaki hibából vagy más okból eredő leállás esetén is legfeljebb 50%-os termelés-kiesés várható.
A Flexi megoldás alapja, hogy a háromféle motorblokk egységes talapzatot (illesztési pontokat) kap, így bármelyik típus könnyen rögzíthető lesz a tartó talapzatokon. A főtengelyt megmunkáló robotkar például automatikusan választja ki a szükséges szerszámokat, így egy háromhengeres kisdízel éppen úgy elkészülhet rajta, mint egy négyhengeres, közepes méretű benzinmotor. A gyártósor gépeinek 98%-a Németországban készül majd, a felhasznált anyagok francia, spanyol és német gyártmányúak lesznek.
Volker Hoff elnökhelyettes szerint a rugalmasságot biztosító új gyártósornak köszönhetően Szentgotthárd 2012 végétől a világ egyik vezető motorgyártójává válik.