Fölösleges pánikkeltésnek tartja, ezért az első hivatalos információk megérkezéséig türelemre int a Magyar Biztosítók Szövetsége, a jövő évtől tervezett, harminc százalékos baleseti adó ügyében, melyet minden autóssal megfizettetne az állam. Az Indexen ma megjelent, 2012-es adótörvényekkel kapcsolatos MTI hír, és annak magyarázata szerint akár átjelentkezési hullámot is generálhat az autósok közt, ha biztosítóik az ideinél lényegesen magasabb ajánlatot küldenek a következő évi biztosítási díjra. A MABISZ szerint napokon belül kezükbe kerülhet az első hivatalos munkaanyag, hiszen ha megvalósul, az október 30-án esedékes jövő évi tarifatáblázat kihirdetését is érintheti a kormány legújabb adóötlete.
Az ügyben megkerestük Sárai Tamást, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének munkatársát, aki szintén felelőtlen találgatásnak nevezte az ügyben eddig megjelent híreket. Mint mondja, egy ilyen típusú adóteher igazságos elosztásának több akadálya is van. Egyrészt, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál nem vezetnek statisztikát a közúti balesetből származó kórházi kezelések költségeiről, így nem lehet tudni, hogy az mekkora terhet jelent az amúgy évek óta forráshiányos egészségügy számára.
Másrészt, a magyar biztosítási rendszer sajátosságaiból adódóan, az ismert bónusz-málusz rendszertől függetlenül több tényező is jelentősen befolyásolja az gépjárművek után fizetendő kötelező biztosítás összegét, mely nincs összegfüggésben a baleseti kockázattal. Ezek közül csak egy, hogy a biztosítótársaságok üzleti stratégiájuktól függően teszik meg árajánlataikat a szerződéskötés előtt, így azonos paraméterek mellett akár két- háromszoros tarifakülönbségek is jelentkezhetnek. Ha ezekből a díjakból kalkulálnák a baleseti adót, az az autósok és teherfuvarozók többségének méltánytalan többletköltséget okozna, és akár a gazdaság motorját jelentő közúti fuvarozást költségeit is emelhetné – tette hozzá Sárai.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy azért nem lehet konkrét összegekről beszélni a tervek szerint az autósokkal fizettetett, de az állam által a biztosítókon behajtott baleseti adóról, mert jelenleg azt sem lehet tudni, hogy a biztosítók részben beépítenék-e díjaikba a többletet, vagy azt teljes egészében a Magyarországon közlekedő négymillió gépjármű tulajdonosára terhelnék. Sárai szerint eddig csak az tűnik eldöntöttnek, hogy a kormány az eddigi 4 milliárd forint, biztosítók által az állami költségvetésbe befizetett éves összeget emelné 27 milliárdra, de a Parlament csak a következő hetekben dönti majd el, milyen módon tennék ezt.