Mi lesz azokkal, akik komolyan vették a blöfföt?
Több ezer autóst riogattak bírsággal a szmogriadó kapcsán, és javasolták, üljenek buszra. Az csak a kisebbik gond, hogy a budapesti buszok többsége ugyanolyan környezetszennyező, mint a kitiltott autók. De mi lesz azokkal, akik komolyan vették a blöfföt? Nehéz eligazodni egy olyan fővárosban, ahol még a vezetés sincs tisztában az alapvető jogszabályokkal.
Saját pofonjába szaladt bele tegnap a budapesti városvezetés, miután a levegő nagy szállópor-koncentrációjára hivatkozva több ezer autót kitiltottak a főváros belső kerületeiből. A régi típusú autókkal közlekedőket azzal fenyegették, ha a hajnali háromkor elrendelt és hatkor életbe léptetett szmogriadó riasztási fokozatának lefújásáig mégis behajtanak az érintett területre, akár százezer forintra is bírságolhatják őket. Aki ezt az utasítást kiadta, blöffölt, vagy ami még rosszabb, nem ismerte a szmogriadóval kapcsolatos jogszabályt.
Senki nem vitatja, hogy Budapesten az elmúlt napokban rossz volt a levegő, bár az kiderült, hogy pont péntekre javult a helyzet, és szombaton már le is fújták a riadót.
A vonatkozó rendelet előírja, hogy amennyiben a hat budapesti mérőpont közül három légköbméterenként több egymást követő napon, tartósan 100 mikrogrammnál magasabb szállópor-koncentrációt regisztrál, korlátozni kell a gépjárműforgalmat.
Ezt a rendeletet 2009-ben azért módosították, hogy a lakosságnak legyen ideje felkészülni a korlátozásokra. Azóta az önkormányzat a riadó kezdete előtti napon köteles eljuttatni egy közleményt a Magyar Távirati Irodához, hogy aztán másnap reggel hat órától elkezdhessék az ellenőrzéseket és ha kell, a bírságolást. Ehhez képest a városháza kommunikációs csapata úgy gondolta, elég, ha az éjszaka közepén eljuttatja közleményét az MTI-hez, hogy aztán reggel a rendőrök az út szélén állva renitens piros és fekete környezetvédelmi matricás autókra vadászhassanak.
Érdemes alaposabban megvizsgálni, ki és miért döntött úgy, hogy a lakosság alapos felkészítése helyett a tévék és rádiók adásszünetének idején - amikor minden hírszerkesztő alszik - üzen az embereknek, hogy hagyják otthon régi autójukat. Egy biztos, a budapest.hu honlap készítői és főnökeik rendkívül merész emberek. Azon kívül, hogy egybeírták Tarlós István nevét a főpolgármester szóval, azt is le merték írni, hogy Tarlós 2011. november 4-én 6 órától tiltotta ki a jellemzően 1996 előtt gyártott járműveket.
Megelőző tiltás is életben lesz, októbertől márciusig
II. Szmoghelyzet kialakulásának megelőzése
3.§ (1) A szmoghelyzet kialakulásának megelőzésének érdekében a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet 9. számú melléklete alapján, a rendszámtáblán sárga színű (Igen, a szabályzatban az évekkel ezelőtt megszűnt sárga szó szerepel - a szerk.), hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott (a továbbiakban: kedvezőtlenül sok légszennyező anyagot kibocsátó) gépjárművek forgalma tilos október 20-tól, március 8-ig tartó időszakban a (2) bekezdésben meghatározott területen.
(2) Az (1) bekezdés szerinti közúti közlekedési korlátozás területe az Árpád híd - Róbert Károly körút - Hungária körút - Könyves Kálmán körút - Lágymányosi híd - Dombóvári út - Sárbogárdi út - Hamzsabégi utca - Budaörsi út - Alkotás utca - Krisztina körút - Vérmező út - Margit körút - Bem József utca - Bem rakpart - Árpád fejedelem útja - Lajos utca - Pacsirtamező utca által határolt terület, kivéve a Budai alsó rakpart.
Tehát a régebbi kocsikkal hamarosan nem lehet behajtani a fenti területekre, kivéve, ha valaki ott lakik, és ezt a lakcímkártyájával igazolni is tudja, esetleg BKV busza van, vagy az FKFV Zrt. autójával jár. Erre is érdemes figyelni. Olvassa el korábbi cikkünket.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint a Magyarországon forgalomban lévő 3,6 millió gépjármű mintegy harmada tartozik az érintett környezetvédelmi osztályokba. Összesen 1,13 millió régi autóról, teherautóról és buszról van tehát szó. Ezek közül hatszázezer visel piros matricát, amelyek között lehetnek akár a kilencvenes évek második felében még gyártott régi Suzuki Swiftek és más átlagautók is. További ötszázharmincezer olyan járművet tiltottak ki átmenetileg Budapestről, amelynek kora meghaladja a tizenöt évet, ezért fekete matricát viselnek.
A korábbi zöldkártya megszűnése után alakították át a matricák színeit, ekkor vonták össze a környezetvédelmi vizsgálatot az öreg autók esetén kétévente esedékes műszaki vizsgával. A NKH sajtóosztályán nem tudták megmondani, hogy a régi járművek közül hányat használnak Budapest vonzáskörzetében, de ha csak minden tizediknek lett volna pénteken dolga Budapest belső kerületeiben, az is több mint százezer járművet, és legalább ugyanennyi embert jelent. Érdekes adalék, hogy a szállópor koncentrációját nem csak a gépjárművek kipufogógáza határozza meg, hiszen szálló pornak minősül az utakról felverődő szennyeződés is.
Akinek nem szokása az éjszaka közepén az MTI oldalát böngészni, reggel pedig nem volt ideje híreket hallgatni, teljesen tudatlanul szaladhatott bele a rendőrök karjaiba pusztán azért, mert a városházán nincsenek tisztában a jogszabályokkal. (Későbbi közleményből derült ki, hogy Tarlós István New Yorkban volt, alighanem ottani idő szerint hirdette meg a budapesti riadót.) A megbírságolt vagy gyaloglásra kényszerített autósok egy része az inzultus után alighanem a tömegközlekedést választotta az út folytatásához. Egy 2009-es szmogriadó kapcsán készített ombudsmani jelentés arról ír, hogy a BKV buszainak háromnegyede, pontosan 1389-ből 1014 jármű korszerűtlen, így környezetvédelmi besorolása alapján az akkor még érvényes sárga matricát viseli. Mivel nem hallottunk arról, hogy az elmúlt szűk két évben leselejtezték volna a fekete füstöt okádó, rendszeresen kigyulladó autóbuszok zömét, arra kell gondolnunk, hogy Budapest vezetése ezzel az ügyes trükkel akarta ráirányítani a figyelmet a tömegközlekedés praktikumára.
Az állampolgári jogok ombudsmani hivatalának 2010-es jelentése megállapítja, hogy a BKV nem képes kezelni a szmogriadóval járó többletforgalmat, továbbá mindössze két metrószerelvénnyel, hat villamossal, hét trolibusszal és huszonhat autóbusszal képes a szállítási kapacitását szükség esetén növelni. Az üggyel kapcsolatos kérdéseinket pénteken elküldtük a BKV Zrt. kommunikációs osztályának, ahonnan egyelőre nem érkezett válasz.
Szintén a Főpolgármesteri Hivatal honlapján bukkantunk egy másik, ma kiadott közleményre. Ezt szó szerint idézzük:
Tarlós István főpolgármester felkéri a mai napra a főváros 12 pontjára félpályás útlezáró demonstrációt szervezőket, hogy akciójukat halasszák el, tekintettel a budapesti légszennyezettség magas értékeire. A főpolgármester emlékeztet arra, hogy pénteken reggel 6 órától a fővárosban el kellett rendelni a szmogriadó riasztási fokozatát.
A honlapot azóta többször frissítették. Péntek este arról tájékoztattak, hogy a szmogriadó korlátozásai november 5-én, szombaton életbe lépnek, és azok a riasztási szint visszavonásáig érvényesek. Aztán szombat reggelre ez is változott. Úgy tűnik, azok az autósok jártak jól, akik nem vették komolyan a pénteki szmogriadót, vagy egyszerűen nem is hallottak róla, mielőtt útnak indultak. Nekik végül szombaton sem kell ellenőrizniük a matricájukat a hátsó rendszámtáblán.
Igazságosabb volt a páros-páratlan rendszer
A rendelet előző, 2009-es verziójában a páros-páratlan rendszámban határozta meg a kitiltott járművek körét, ami jobban megfelelt a rendszer céljának: csökkenjen a szálló por mennyisége. A szálló por ugyanis nagyrészt nem a kipufogógázból kerül a levegőbe, hanem az épületek fűtése, a zöldhulladékok égetése valamint a régóta tartó száraz, szélcsendes időnek köszönhetően lebeg a város felett. Megírtuk már akkor.
De mi a helyzet a többiekkel, akik nem tudták követni a szmogriadó-ügy fejleményeit? Hiszen akik piros vagy fekete matricás autóval hajtottak be pénteken Budapest belső kerületeibe, a korlátozás, illetve az ezzel kapcsolatos ingyenes parkolás hírét hallva letehették autójukat a belvárosban. Ők most aggódhatnak, hiszen miután pénteken, napközben helyesbítették a riasztási szintről szóló rendelkezést, a rendőrök, akik addig megbírságolhatták azt, aki régi autójával bejött Budapestre, befejezték az érintett autók ellenőrzését, míg a parkolóőrök elvileg akcióba léphettek, és rászállhattak azokra az autókra, amelyekre nem váltottak parkolási cédulát.
Várjuk azon olvasóink leveleit, akik így vagy úgy pórul jártak. Szeretnénk megtudni, hogyan jár el a rendőrség egy ilyen ügyben, és mit kezdenek a parkolási társaságok a megbüntetett autósok panaszaival. Leveleiket az olvasok@mail.totalcar.hu címre várjuk.