Olvasónk cége évek óta autókkal kapcsolatos ügyeket intéz. Ha kell, flottát kezel, papírokért áll sorba, hivatalokban talpal. Eddig sem volt ez kis feladat, de úgy látszik, idén januárban a korábbiaknál is nehezebb év következik: lehetetlen forgalomba helyeztetni az új, illetve fiatal használt autókat.
A történetben ezúttal nem adócsalók, még csak nem is leleményes üzletemberek szerepelnek, csupán egy magyarországi leányvállalattal is rendelkező német cég – N úr ügyfelei, akinek nevét kérésére nem közöljük. A magyar ügyvezetők megrettentek, amikor a várható rendőri ellenőrzésekről, illetve a jelentős bírságokról hallottak. Ezért döntöttek úgy, hogy idén honosíttatják a cég tulajdonában lévő Opeleket, amelyeket eddig német rendszámmal használtak.
Olvasónk többször hangsúlyozza, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Közép-Magyarországi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatóság Dél-Budapesti Vám- és Pénzügyőri Igazgatóságán majdnem végig nagyon kedves volt az ügyintéző. Sem őt, sem kollégáit nem hibáztatja a történtekért. Nem haragszik rájuk, amiért a papíron félnapos eljárásból végül végeláthatatlan kálvária lett.
A regisztrációs adó eljárást a két szolgálati autó esetében egyszerre indították volna meg. Az egyik egy Opel Vectra EURO 4 környezetvédelmi besorolású motorral. A másik egy szinte új Insignia, melynek motorja már EURO 5-ös. Mit gondolnak, melyiket nem sikerült még regisztráltatni? Tévedtek, akik a Vectrára tippeltek.
Ugyanígy tévedett N úr is, amikor azt hitte, egyedül elintézheti a szükséges teendőket és napokkal később magyar okmányokkal adhatja vissza megbízóinak az Opeleket. A hölgy, aki nagyon kedves volt, hamar felhívta a figyelmét, hogy magánszemélyként nem járhat el egy cég ügyében, csak cégként. Olvasónk ekkor még reménykedett, hiszen cége alkalmasnak tűnt a feladatra. Csakhogy a hölgy arról is tájékoztatta, hogy kizárólag olyan cégek járhatnak el megbízottként regisztrációs ügyekben, akik rendelkeznek VPID számmal. A szám megszerzése elvileg rutinművelet. Elvileg.
A VPID szám megszerzéséhez ugyanis az N úr táskájában lapuló cégkivonaton és bélyegzőn kívül azt is előírja a vonatkozó jogszabály, hogy csak az ügyintéző cég aláírási joggal rendelkező munkatársa kezdeményezheti a regisztrációs adó eljárást. Hála az égnek, ő pont az aláírók egyike. Amikor hétfő délután még mindig nem volt a kezében az áhított szám, kezdett elfogyni a türelme. Mégis megadóan fogadta az újabb hírt: a vámhatóság egy hiteles banki szerződéskivonatot is kér az eljárás megkezdéséhez. Ekkor ismét közbeszúrja, amin mi már meg sem lepődünk: a hölgy még mindig nagyon kedvesen beszélt vele, amikor megfogalmazta a NAV újabb kérését.
Ekkor már az ügy összes szereplője tudta, hogy a remélt fél nap helyett legalább kettő kell majd a papírok megszerzéséhez. Aki kicsit is jártas a magyarországi hivatali ügymenetben, már a kettőnek is örült volna.
N úrnak kedden is nehéz napja volt. A hölgy, aki korábban nagyon kedves volt, egy nappal korábban azt ígérte, mindenképpen telefonál, ha felmerül még valami, például egy újabb dokumentum, amely nélkül képtelenség Magyarországon forgalomba helyezni a két Opelt. A telefon nem csörgött, olvasónk megnyugodott. Hinni kezdte, hogy hamarosan végezhet a Vectra és az Insignia honosításával vagy legalább befizetheti a regisztrációs adót. Megbízóinak ugyan jelezte, hogy a felfokozott hatósági aktivitás, illetve a jogkövető magatartásra való ösztönzések ellenére nem lesz olyan egyszerű megszerezni a nyugalmat jelentő magyar rendszámokat. Amikor viszont reménytelenül telik az idő, egy kicsit mindenkiből kivész a lendület.
Így történhetett ez a vámhivatalban dolgozó hölggyel is, akinek, miután nem telefonált, N úr tegnap reggel tette fel a kérdést, hogy minden rendben van-e. Mivel nemleges választ kapott, a következő kérdés logikusnak tűnt. Miért futtatták vele végig az egész átkozott procedúrát, ha sem ő, sem cége eleve nem járhat el a regisztrációs ügyben? Talán csak ők is fokozatosan szembesültek a jogszabály legmélyebb bugyraival, így órákkal az újabb, a korábbiaknál határozottan kellemetlenebb hangvételű beszélgetés előtt bukkantak a végzetes problémára. A cégbírósági nyilvántartás szerint olvasónk cégének profiljában nem szerepel az adószakértői tevékenység, pedig ez is alapfeltétel. Ekkor azért már joggal érezte úgy N úr, hogy rászakad az ég, vagy ha nem, hát rádőlnek a Száva utcai hivatal súlyos falai.
Szerencsére N úrék könyvelője idejében regisztrált az elektronikus ügyintézésre kitalált Ügyfélkapu szolgáltatásra. Így néhány óra további várakozást követően N úr kizárólag autós ügyintézéssel foglalkozó vállalkozásának tevékenységi köre tovább bővült. Ezután már adószakértői tevékenységekkel is foglalkozhatnak. Vagy legalább esélyük lesz végre elintézni az egyébként labortevékenységekkel foglalkozó német cég magyarországi leányvállalatának cégautó-honosítását.
A tevékenységi kör bővítése ugyan még nem történt meg, de a rendszer – hazai viszonylatban megkapó gyorsasággal – küldött egy igazolást, mely szerint rögzítették a kérelmet. Ez a NAV-nál már elég volt a regisztrációs eljárás elindításához. Olvasónk két nap küzdelem után kezdett megkönnyebbülni. Látta az elégedett ügyfeleket, a két magyar rendszámos Opelt és elhatározta, hogy ha ezen túl lesz, egy darabig nem vállal újabb regisztrációs eljárást.
Ekkor jelzett hibát először a vámhivatalban működő szoftver, amellyel a regisztrációs adó mértékét nagyban befolyásoló környezetvédelmi besorolást is fel kell tüntetni. Aki rendszeresen olvassa a regisztrációs adóval kapcsolatos cikkeinket, már sejtheti, hogy az EURO 4 besorolású Vectra regadójának alapösszege január elseje óta lényegesen magasabb, mint az újabb, EURO 5-ös Insigniáé. Az állam a legutóbbi módosítással a kevésbé környezetszennyező típusok kereskedelmét akarja ösztönözni.
A cél nemes, a kivitelezés pocsék. Hamar kiderült ugyanis, hogy sem N úr, sem senki ebben az országban nem járhatott sikerrel, ha az elmúlt napokban próbálkozott új vagy fiatal használt autója regisztrációjával. A NAV rendszere egyszerűen nem is ismeri a magyarországi besorolási táblázat szerint 11-esnél jobb környezetvédelmi osztályba tartozó típusokat. Kicsit leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy aki EURO 5-ös, vagyis jellemzően 2009 után gyártott autót szeretne forgalomba helyeztetni, elvileg ugyanannyi regisztrációs adót kénytelen fizetni, mint bárki, akinek – a magyar jogszabály szerint – 2007 után gyártott autója van. Az avultatás előtti alapösszeg az EURO 4-esek esetén 540 ezer forint, míg az EURO 5-ösök után 135 ezer forint, az eltérés tehát jelentős. A regisztráció természetesen akkor sem lehetséges, ha valaki értelmetlen módon vállalja a magasabb összeg megfizetését, mivel az autók adattábláját kezelő szoftver ezt nem engedi.
Az EURO 6-os motorral szerelt típusokat most azért nem emeljük ki, mert a norma pontos meghatározása csak jelenleg készül, és várhatóan csak 2014-ben válik kötelezővé. Kérdés: akkor is megismétlődik ugyanez, vagyis, hogy egy évekkel korábban úgy felejtett passzus miatt egy kalap alá vesznek majd néhány generációnyi autót?
A választ természetesen nem tudjuk, N úr pedig egyáltalán nem volt rá kíváncsi, amikor a régebbi Vectra regisztrációjáról szóló papírjai mellé nem kapta meg az Insigniához tartozó határozatot, amellyel folytathatta volna a forgalomba helyezést.
Az ügy egyelőre áll. Olvasónk fontosnak tartotta megjegyezni, hogy miután a korábban kedves hölggyel már nem volt egymás számára mondandójuk, a Száva utcában működő vámigazgatóság egy felsőbb emeletének irodájába invitálták. Itt nagyon korrekt tájékoztatást kapott az ügyben illetékes osztályvezetőtől. Így most valamivel távolabb került az idegösszeomlástól és a hivatal vezetőivel, illetve több ezer, hasonló helyzetben lévő autóssal együtt várja, hogy a tárcaközi egyeztetések nyomán kijavítsák a jogszabályt. Akkor talán végre nem csak előírják, de lehetővé is teszik majd a fiatal autók honosítását. Ennek bizonyára azok az importőrök is örülni fognak, akik N úrral egy időben jelezték nekünk a problémát. Nekik, és önöknek is jó hír lehet, hogy rekord gyorsassággal megszületett a Nemzeti Feljlesztési Minisztérium állásfoglalása az ügyben, melyet szó szerint idézünk:
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a probléma gyors és hatékony megoldásának módjáról egyeztetett az adóügyekért felelős Nemzetgazdasági Minisztériummal. A jogalkotói szándéknak is megfelelő, szakmailag helyes eredményre vezető jogértelmezés és egységes jogalkalmazás érdekében a tárcák az érintett szakhatóságoknál (Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Nemzeti Közlekedési Hatóság) kezdeményezték az eljárásrend módosítását, az információs rendszerek összehangolását.
A regisztrációs adóról szóló előírások szellemiségének megfelelően a 11-esnél jobb - így a 14-es és 15-ös - környezetvédelmi besorolású gépjárművekre a legalacsonyabb adófizetési kötelezettséget indokolt alkalmazni. A Nemzetgazdasági Minisztérium az egyértelmű szabályozási keretek megteremtése céljából a regisztrációs adóról szóló törvény módosítását tervezi.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!