Két kátyú kilométerként
Csapnivaló állapotban vannak Magyarország közútjai. A kátyúk elleni küzdelem kilátástalan, a teljes felújítás pedig évtizedekbe telne, ha lenne rá pénz. Az autósok bosszankodnak, hajlik a futómű, a forgalom lassul. Van megoldás, vagy bele kell törődnünk, hogy tovább zötykölődünk?
Évek óta csak a szükséges pénz töredéke jut a Magyarországon található mintegy 30 ezer kilométernyi közút karbantartására, és felújítására. Egy 2009-es felmérés szerint a közúthálózat felén, közel 16 ezer kilométeren rossz a burkolat minősége. A vizsgálatot végző szakemberek mindössze 2717 kilométeren találták jónak az aszfaltot. Érdekes, hogy az autópálya-építések örökös politikai kampánytémává váltak, eközben a településeket összekötő két- és három számjegyű utak foltozgatásával csak az időt húzzuk, teljes felújítást sokszor nem is terveznek.
A probléma nem új, legalább húszéves, mégsem látszik épkézláb stratégia és forrás a hazai úthálózat állapotának jelentős javítására. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. két éve végzett vizsgálata azt is megállapította, hogy mintegy ötvenezer kátyú borítja a hazai közúthálózatot. A jelenlegi ütemben 15-20 évbe telne az összes állami üzemeltetési út rendbetétele, nem számítva a szintén állandó javításra szoruló autópályákat.
A helyzet nem csak az állami kézben lévő úthálózaton, de a 112 ezer kilométernyi önkormányzati tulajdonú út jelentős részén is kritikus. Különösen igaz ez az ország keleti részén, ahol bizonyos helyeken elhagyott dísztárcsák és egyéb lerázódott autóalkatrészek borítják az útmentét. Pontosan érzékelhető az is, mikor hajtunk át egy gazdagabb megyéből egy szegényebbe, ahol alig fordítanak pénzt felújításra. Tudják ezt az útfenntartásért felelős szervek és minden autós, aki akárcsak néhány száz kilométert megtett már a magyarországi fő és mellékútvonalak bármelyikén.
Nálunk a legjobb futómű- és felnijavítónak lenni, de a gumisok sem járnak rosszul. Egy mai kompaktkategóriás autó futóművében akár egyetlen kátyú is százezer forintos kárt okozhat, ha az abroncs és a felni mellett a felfüggesztés is megsérül. Az autósok szükségmegoldásként kihelyezett sebességkorlátozó táblákkal találkoznak, vagy még ilyenekkel sem, így csak akkor eszmélnek, amikor már késő. Senki nem beszél arról, hogy a pocsék állapotú utak nem csak közvetlen anyagi veszteséget okoznak, de a közlekedés nehézkessége miatt, a gazdaságnak is milliárdos kárt jelentenek.
Az autóutakról és autópályákról szóló, utóbbi években megjelent híradások fokozott figyelme elsősorban Magyarország főútvonalaira, az autópályákra és autóutakra korlátozódott, és mint korábbi cikkünkben megírtuk, lehetséges, hogy hamarosan mindenkinek úthasználati díjat kell majd fizetnie, aki gépjárművel közlekedik.
A Totalcar most induló cikksorozatában utánajárunk, milyen állapotban kezdik az idei évet Magyarország közútjai. Olvasóink segítségével szeretnénk kideríteni, hogyan változott a hazai úthálózat minősége az elmúlt években, amikor a gépkocsipark folyamatosan bővült, a tranzitforgalom erősödött, vagyis Magyarország még inkább bekapcsolódott az európai közúti közlekedésbe.
Írásainkban megszólalnak majd azok is, akik az útfejlesztésekért felelősek, megtudjuk, mennyit fordít az állam idén útépítésre és javításra, illetve miként látják a helyzetet azok, akiknek elképzelései a leginkább érvényesülnek az úthálózattal kapcsolatos stratégiákban. Már tudjuk, hogy mit terveznek a hazai döntéshozók a 2027-ig tartó időszakban, ideje, hogy az is kiderüljön, mikor válik könnyebbé az autósok élete, ha már az autózás egyre drágább, a szabályok egyre szigorúbbak, ezért egyre kevesebben engedhetik meg maguknak.
Amíg mi feltesszük kérdéseinket a hivataloknak, olvasóink leveleit is várjuk. Írják le nekünk, mit tapasztalnak azokon az útvonalakon, amelyeken nap mint nap autóznak. Hogyan alakult az aszfalt minősége, a kátyúk száma és kiterjedése, illetve mit tettek az útfenntartók a balesetveszély elhárításáért?
Kátyúkárosultak jelentkezését is várjuk. Írják le, hol és milyen körülmények közt hajtottak gödörbe, mi sérült meg autójukon, illetve mit tettek az ügy rendezése érdekében. Fizetett a biztosító? Korrekt volt a szerviz?
Történeteikből nem csak képet kaphatunk a magyar utak állapotáról, de azt is megtudhatjuk, van-e megoldás a hasonló esetekre. Tapasztalataikat rendszerezzük és megosztjuk, hogy addig is történjen valami az autósok érdekében, amíg a kátyúk szaporodnak, az aszfalt pedig fogy.
Leveleikhez a megsérült autókról és a bajt okozó kátyúról készült fotókat is csatolhatnak, és persze fontos, hogy azt is leírják, hol és mikor történt a baleset. Írjanak nekünkerre a címre.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!