Mese az unortodox árcsökkenésről
Szabadságharcunk újabb furcsa vívmánya: az adók összességében csökkentek, az autóárak mégis emelkedtek. A Hyundai tartott évindító sajtótájékoztatót, többek között erről is.
Igaz, elég nehéz kimutatni, hogy valójában mennyi a változás, egyrészt amiatt, mert egyes autóimportőröknél a listaárak sokszor nem tükrözik a valóságban alkalmazott árakat. Épp ezért volt érdekes a Hyundai sajtótájékoztatója, és nem az épület bejáratánál ácsorgó i40-esektől.
Mármint a januártól kapható szedán változatról van szó, hisz a kombit már árulják szeptember óta. Szokatlan stratégia, de van benne ráció, hisz Európa nagyobb piacain a kombi a menő ebben a kategóriában. Az természetesen kiderült, hogy a csomagtartója nem lényegesen kisebb, ám közel sem rakodható olyan jól – ezt eddig is sejtettük. A legfontosabb infó az ár volt: az alapmodell 250 ezerrel olcsóbb limuzinként, mint kombiként, így 6,5 millióba kerül. Az látszik, hogy a Hyundai nem az árversenyre alapozza a szedán sikerét sem.
Végighallgattuk azt is, hogy mennyi díjat kapott az i40, köztük az EuroCarBody díjat – tessék ízlelgetni a díj nevét, ha most hallják először, mert a vízcsapból is ez fog folyni. Hogy miért adják? Egy németországi autóipari konferencián vetik össze a szakemberek a karosszériák gyártási módját, innovatív megoldásait – gondolom, még ponthegesztés-szépségverseny is lehet. Na, itt kapott elismerést az i40 bódéja, egyébként az Audi A6 és a Mercedes B-osztályé előtt.
Azt is megtudtuk, amit már eddig is: hamarosan jön az új i30, hamarosan a kombit is bemutatják Genfben; kap egy kis faceliftet az i20, új műszerfallal; a Genesis kupé is szebb lesz, meg a motorjaiban is találtak pár lóerőt: a kétliteresben 65-öt, a V6-osban 44-et; később pedig a Santa Fe is lecserélődik.
Az autópiaci elemzések sokkal izgalmasabbak voltak, mert annyi minden történt, hogy nem is tudjuk, mi a csoda lesz az idén. Azt mondják, nagyjából annyi autó fogy majd itthon, amennyi 2011-ben, azaz úgy 45 ezer. Változatlanul a céges vevők lesznek minimum kétharmados többségben.
Csakhogy időközben megnőtt az áfa, lement a regadó és szárnyalásba kezdett az euró. Na jó, azt nem, inkább mélyrepülésbe a forint. A végeredmény nagyon fura: a példaként vett 1,7-es dízel i40 esetében az áfa növekedését bőven kompenzálta a regadó csökkenése, ahogy ezt a prezentáció egyik diáján láthattuk is.
Az euró árfolyamának jelentős emelkedése eltüntette ennek a pozitív hatását. Igaz, az importőrök nem emelték olyan mértékben az árakat, amennyire ez indokolt lenne az árfolyamváltozás miatt, a Hyundai tapasztalatai szerint átlagosan 3-5 százalékkal magasabbak az árak.
Igaz, van pár cég, ahol csökkentek az árak – mint mondták, sokszor azért, mert ők az euróárfolyamot követve már decemberben emeltek egy nagyobbat, ehhez képest most valóban olcsóbbak lettek az autóik.
Arra is példa, hogy valóban olcsóbb lett egy-két speciális modell, de nem ez a legjellemzőbb. Az ilyesmi sok mindentől függ, például milyen elszámolási rendszere van az importőrnek. Mivel a piac eléggé a padlón van, valószínűleg az árak nem emelkednek jobban. Sokszor az importőr az árrését csökkentve próbálja megtartani a piacát, egyelőre azonban a többség nyel.
Hogy meddig? Markó Zoltán ügyvezető igazgató szerint az importőrök optimisták, vagyis arra számítanak, hogy Magyarország megállapodik az IMF-fel, a forint árfolyama visszatalál a korábbi szintre. A „mi van ha, nem?” kérdésre nem kaptunk választ.