240 ezer magyar autóssal szúrtak ki
Megszűnhet az autók környezetvédelmi matricája körül kialakult káosz, miután Dr. Szabó Máté, az Alapvető Jogok Ombudsmanja kezdeményezte a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, hogy a jövőben megfelelően tájékoztassák az autósokat a környezetvédelmi besorolással kapcsolatos alapvető tudnivalókról.
A jelenleg érvényes hazai szabályozás szerint a forgalomban lévő gépjárművek hátsó rendszámtáblájára környezetvédelmi besorolásuk alapján fekete, piros, kék és zöld matricát ragasztanak. A többször módosított, jelenleg 17 lépcsős környezetvédelmi osztályba sorolási rendszer átgondolatlansága miatt az elmúlt években körülbelül 240 ezer autó tévesen, az indokoltnál rosszabb kategóriába került, amiről tulajdonosaik csak véletlenül szerezhettek tudomást.
Az ombusman közleményében megállapítja, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem tájékoztatta megfelelően az érintett autók tulajdonosait arról, hogy utólag kérhetik autójuk besorolásának felülvizsgálatát és a matricacserét. Miután Dr. Szabó Máté a tájékoztatási kötelezettség betartását javasolta a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökének, az válaszában jelezte, hogy a fővárosi és megyei közlekedési főfelügyeleteknél, illetve vizsgaállomásokon kifüggesztik az átsorolás lehetőségéről szóló közleményt, továbbá felhívta beosztottjai figyelmét, hogy erről szóban is tájékoztassák az autósokat.
Magasabb regadó, kitiltott autók
A környezetvédelmi vizsgálatot is végző Nemzeti Közlekedési Hatóság és szerződött partnerei, a fenti esetekben a kék matricára jogosító 4-es kategória helyett a rosszabb, 2-es kategóriába sorolták az autókat, ezért azok piros matricát kaptak. A tévedés oka, hogy a jogszabály az autók gyártási évét veszi alapul, így automatikusan rosszabb kategóriába sorolja az 1996 január 1. előtt forgalomba helyezett gépjárműveket. A tévedés miatt az elmúlt években külföldről behozott használt autók egy részére 30-100 ezer forinttal magasabb regisztrációs adót kellett fizetniük a tulajdonosoknak. A tíz-tizenöt éves autókat a múlt év végén elrendelt budapesti szmogriadó riasztási fokozatának idején Budapestről is kitiltották, akik pedig nem vették figyelembe a tiltást, súlyos bírsággal számolhattak.
Az autógyártók zöme már 1996 előtt áttért az Euro II környezetvédelmi besorolású típusok gyártására. Ezek szabályozott keverrékképzésű, katalizátorral felszerelt autók, amelyeket rendszerint kevés módosítással forgalmaztak az ezredfordulóig. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Magyarországon sok esetben még az ezredforduló környékén forgalomba helyezett autókra is piros matrica került, ám ennek magyarázata lehet az is, hogy korábban a matricák jelentését is megváltoztatták.
A témában megjelent korábbi cikkünk kapcsán megkerestük néhány nagy autómárka hazai importőrét, mert kiderült, hogy a matricakáosz többek közt a hazai gyártású régi Suzuki Swifteket is érintheti, amelyeket a kezdetektől fogva felszereltek katalizátorral.
Banos Szabolcs, a Toyota műszaki munkatársa szerint az is előfordult, hogy a hatóság két kategóriát tévedett, például az Euro I besorolásnak megfelelő matricát ragasztották az ezrdeforduló környékén gyártott Toyota Yarisokra, amelyek valójában teljesítik az Euro III környezetvédelmi normát.
Nem ez volt az egyetlen probléma a magyarországi környezetvédelmi szabályozással. Év elején napokig lehetetlen volt az új, vagy fiatal használt autók forgalomba helyezése, mivel a regisztrációs eljárás során használt szoftver nem tett különbséget az Euro IV és Euro V besorolású autók közt, így tulajdonosaik nem élhettek a január elsejétől érvényes regisztrációs adó szabályozás adta lehetőséggel, amely alapján a legkevésbé környezetszennyező típusok után a korábbinál lényegesen kevesebb adót kell fizetni. A szoftvert és a vonatkozó jogszabályt később módosították, így ez a probléma megoldódott.