2012.05.10. 06:17

Mivel a múlt vasárnapi cikkünk nyomán nem csak egy olvasói levelet kaptunk, úgy döntöttünk, tovább elemezzük a külföldi rendszámú autók használatának sajátos szabályait. Jól tettük. Úgy tűnik, a sokak számára teljes megoldást nyújtó lehetőség ott van az orrunk előtt, csak érte kell nyúlni.

ellenorzes 3

Mielőtt elmondjuk a megnyugtató megfejtést a féléves feladványra, idegeskedjünk egy kicsit tovább. Izgalmas problémára hívta fel figyelmünket olvasónk, Zoltán. Nem csak nekünk, a mobile.de nevű német hirdetési oldalt életvitelszerűen böngészőknek evidens, hogy Nyugat-Európából magyarként autót hozni nem csak lehetőség, de sok esetben az egyetlen kevésbé kockázatos megoldás is, dacára annak, hogy Magyarországon nincs és talán soha nem is lesz a honosításhoz egyablakos vagy akárcsak kiszámítható ügyintézés.

Ám a mostani rendszámszabályozásnak hála, hamarosan magánimport sem lesz. A külföldi rendszám használatának sokat taglalt szabályai szerint ugyanis abszurd helyzet állt elő. Egyszerűen megtiltották, hogy bárki bejöjjön az országba egy hivatalos helyen kiváltott, a nevére szóló, de többnyire egy hónapnál nem hosszabb érvényességű, külföldi exportrendszámot viselő autóval. Ez legalább olyan tréfás, mint hogy a külföldről származó benzinköltség elszámolásához elég egy közönséges pénztári blokk, amit kiköp a gép, itthon viszont kénytelenek vagyunk áfás számlát kérni. Ejnye, ezek a trehány nyugatiak. Nem baj, majd mi.

A Rendőrség oldalán ezt írják:

4. Magánimportban behozott járművekkel kapcsolatos külön szabály

„A R. 47. §-ában foglalt határidőn belül is jogellenes lehet a járművel való közlekedés, kivéve, ha valamilyen ideiglenes rendszámot (P, E, M, V) jogszerűen szerelnek fel a járműre a közúti forgalomban való részvétel során. Ennek alapján, a külföldön belföldi üzemeltetés céljából megvásárolt járműre vonatkozóan a Kkt. 25/B. §-ában foglaltakat a közúton Magyarország területére való belépéstől alkalmazni kell. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ilyen járművel a határátlépés után a közúton közlekedni nem lehet.”

ellenorzes

Ugye nem volt félreérthető. A Németországban és az Európai Unió tagországaiban legálisan használható, erkölcsileg sem problémás, bevált megoldás nálunk ugyanúgy többszázezres bírságot von maga után, mint az előre kitervelt, éveken át tartó adócsalás, a kamucég a luxusautó kedvéért és a többi, amit mostanában nagyon szeretnek hangoztatni az ügyben nyilatkozók. Ismét gratulálunk.

Azt a kérdést már fel sem tesszük, hogy ha bizonyos országokban törvényesen gyártják a rendszámtáblákat mindenféle szerződött vállalkozók, nálunk vajon miért egyedül a Plakett Kft. jogosult erre. Nem lenne kicsit rövidebb a várakozási idő, ha végre felülvizsgálnák ezt a rendszer? Jó volna tudni azt is, hogy miért olyan nehéz mostanában E rendszámot szerezni.

Az olvasó szerint az újautó-lobbi működik páratlan hatékonysággal. Szerintünk csak annyi biztos, hogy az elaggott hazai autópark fiatalodását is sikerült egy törvénybe iktatott frappáns bekezdéssel lelassítani. Egyszerű átgondolatlanságról lehet szó, vagyis már megint úgy nyúltak egy jogszabályhoz, hogy a nagy kapkodásban elfelejtették ellenőrizni, nem okoznak-e nagyobb kárt a változtatással, mintha még várnak egy kicsit, kikérik néhány valódi jogász véleményét, és csak aztán lépnek.

Kérdéseinket eljuttattuk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz és írtunk egy levelet az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletére is. Egy másik, Endre levele is emlékeztetett, hogy a két szervezet nem mindig válaszol gyorsan. Ő két és fél éve él Ausztriában, ott dolgozik, ott fizet adót is, de nem szeretné megszüntetni a magyarországi lakcímét.

Az ügyben érintett, külföldi rendszámú autót használók kedvéért ismét felütöttük a Közúti Közlekedésről szóló törvényt, egészen a 25/B paragrafusig, melyben felsorolják, ki vezethet Magyarországon legálisan külföldi rendszámú autót. Itt említik, hogy nincs jogsértés, ha az autó üzemben tartója olyan nem természetes személy, aki rendszeres tevékenységét a külföldön bejegyzett telephely (fióktelep) szerinti országban végzi, illetve ha a jármű tulajdonosa a jármű forgalomba helyezését a közlekedési igazgatási hatóságnál már kezdeményezte.

Ugyanígy nem kell bírságra számítani, ha a járművezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van, ha az autót egy napnál rövidebb ideig használja itt, és a használathoz az üzemben tartó a jármű birtokba adása időpontjának megjelölésével írásban hozzájárult, vagy ha az igazoltatott a járművet Magyarország területén kívüli rendszeres munkavégzés érdekében használja.

ellenorzes (1)

Nem szó szerint idéztünk, hogy még az is megértse, aki nem közlekedési szakjogász, hanem mondjuk politikus vagy egyszerű autós olvasó. De mivel igazolhatja mindezt, akit magyarként külföldi rendszámmal megállítanak? Erről az 5-ös pontban azt írják, hogy a mentesülési feltételek fennállását az ellenőrzés során a jármű üzemben tartója, valamint a jármű vezetője közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal köteles igazolni.

Most nézzük, mit tart a Polgári perrendtartás teljes bizonyító erejű magánokiratnak. A 196. §-a szerint magánokirat az ellenkező bebizonyításáig teljes bizonyítékul szolgál arra, hogy kiállítója az abban foglalt nyilatkozatot megtette, illetőleg elfogadta, vagy magára kötelezőnek ismerte el, feltéve, hogy az alábbi feltételek valamelyike fennáll:

a) a kiállító az okiratot saját kezűleg írta és aláírta;

b) két tanú az okiraton aláírásával igazolja, hogy a kiállító a nem általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük saját kezű aláírásának ismerte el; az okiraton a tanúk lakóhelyét (címét) is fel kell tüntetni.

Mi következik a fentiekből? Bárki írhat magának kézzel egy papírt, amelyben közli a majdani igazoltató rendőrrel vagy adóellenőrrel, hogy egy napnál rövidebb ideig autózik itthon, külföldi rendszámmal. Ha nincs kéznél toll, akár ki is nyomtathat egyet, ekkor két tanúra lesz szükség. Nézzenek utána önök is, ez valóban ennyire egyszerű, írjanak igazolást maguknak.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!