Bíró Márk miatt nem tiltják be a lézerblokkolókat
Egy ország szemléli lélegzet-visszafojtva, ahogy Bíró Márk országgyűlési képviselő megpróbálja egy négyes imbuszkulccsal összeállítani az előtte heverő, lapra szerelt új KRESZ-t. A fideszes politikus azután ragadta magához a kezdeményezést, hogy néhány hete benne ébredt fel a kormánypárti lelkiismeret.
Mint azt nekünk is elmondta, igazságtalanul magasnak tartja bizonyos közlekedési szabálysértések bírságtételeit. Ez veszélyezteti a szegényebb autósok egzisztenciáját, ezért sok a panasz a lakossági fórumokon. Például jó lenne, ha nem kezelnék ilyen szigorúan a sárga lámpán áthajtást, állítja több nyilatkozatában. Amikor felhívta a főszerkesztőt telefonon, a konkrét közlekedési szabályokkal kapcsolatban kifejtette, elégedett volna, ha a jövőben a járdán is lehetne lerobbant motorkerékpárt tolni, nem csak az úttesten, mert hogy ilyen hülyeségekkel van tele a KRESZ.
Bíró Márk nyilatkozataiban következetesen keverednek a KRESZ-szel és az egyébként alig két hónapja, éppen a kormányoldalon beterjesztett, majd nagy többséggel elfogadott új szabálysértési törvénnyel kapcsolatos kifogások, miközben végig az előbbit emlegeti. És ez még nem minden. Mivel töltötte az időt, amikor 2010. december 20-án megszavazták a közlekedési bírságok jelentős emelését és a büntetőpontrendszer szigorítását? A változás tavaly július 1-jén lépett életbe.
Bíró Márk már körbehaknizta az internetes és nyomtatott sajtót, illetve néhány tévécsatornát, nagy energiákkal szervez munkacsoportot, lázba hozta frakcióját, még a lakosságot is bevonná a kedélyes barkácsolásba. Lehet neki levelet küldeni egy gmail-es címre. Ne ijedjenek meg, ha nem válaszol azonnal, azt állítja, évi 70 ezer kilométert vezet. Ez azt jelenti, hogy nem szökőévben napi 192 kilométert tesz meg, beleértve a vasárnapokat is. Nem is tudtam, hogy ilyen sok a lakossági fórum az országban.
Azért mi is küldünk neki egy levelet. Ebben az 1968-as Bécsi egyezmény szerepel majd, amelyet Magyarország is aláírt, és amely kevés kivételtől eltekintve a világ legtöbb országában egységesítette az alapvető közlekedési szabályokat. Jó, persze, tudom, Nagy-Britanniában ennek ellenére továbbra is rossz oldalon mennek az autók, az Egyesült Államokban még mindig hisznek az állandóan világító irányjelzőkben, Szerbiában lehúzzák a külföldi autós turistákat, ha nincs a csomagtartóban egyszer használatos hullazsák (igen, egy igazi hullazsák), illetve talán Spanyolországban kötelező balra indexelni a körforgalomban, amíg az ember nem érkezik meg a megfelelő kihajtóhoz. De ennél nagyobb dolgokban nem térnek el az országok, így Bíró úr és szabadcsapatai hiába tematizálják a közbeszédet ezzel a témával. Hacsak nem éppen ez, és nem több a cél.
Néhány hete, mielőtt a kreszreformer nekilátott a munkának, feltettünk egy gyakorlatias kérdést a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak a lézerblokkolók és radardetektorok betiltásával kapcsolatban. Akkor azt a választ kaptuk, hogy a változtatás küszöbön áll. Hamarosan nem csak használni, de az autóban tartani sem lehet majd olyan készülékeket, melyek érzékelik és zavarják a rendőrségi sebességmérő berendezéseket, ígérték akkor.
Mivel a minisztérium a közeli hetekre prognosztizálta a változást, ennek ellenére máig nem látunk elhullott lézerblokkolókat az autópályák mentén, gondoltuk, rákérdezünk, miféle porszem akasztotta meg a máskor oly flottul működő rendeletalkotó gépezetet. A nem hivatalos válasz minket is megdöbbentett. A porszem ugyanis sötét öltönyt visel, a sajtóban új KRESZ-t vízionál, és járdán is szeretne lerobbant motort tolni. Igen, Bíró Márkról van szó. Minisztériumi forrásból származó információink szerint azért áll a rendeletalkotás közlekedési ügyekben, mert mindenki Bíró Márk mozdulatait lesi. Ha ő úgyis hamarosan előáll a kész munkadarabbal, minek finomhangolnák a régi szabályokat?
Neki, és az utóbbi évek egyik legviccesebb médiahackjében részt vevő egyéb szereplőknek kellemes időtöltést kívánunk. Nagycsoportos vagy annál érettebb olvasóink figyelmét ugyanakkor felhívnánk néhány érdekességre. Először is nézzük, mit nem mernek most bevenni a meglévő KRESZ szabályai közé. A lézerblokkolók betiltásán kívül van ugyanis még egy küszöbön álló változás, amellyel például jelentősen csökkenteni lehetne az autópályán történt balesetek halálos áldozatainak számát.
A mentősávról van szó, vagyis egy Ausztriában és Csehországban más és más módon, de működő rendszerről. Lényege, hogy ha kialakul a forgalmi dugó, a belső sávban álló vagy haladó autóknak balra, a középsőben és szélsőben lévőknek pedig jobbra kéne lehúzódniuk, legalábbis Ausztriában. Aki az így kialakult folyosót illegálisan használja, 2000 euró büntetésre számíthat. Ez nem igazságtalan, de sajnos nálunk még egy darabig csupán kósza minisztériumi word dokumentum marad az ötlet.
Ha már a kéklámpásoknál tartunk, van itt még valami. Egy harmadik minisztériumi rendelettervezet állítólag újraszabályozná a megkülönböztető fény- és hangjelzések használatát. Ez a rendőrök, mentők és tűzoltók vagy éppen katasztrófavédelmi szakemberek, illetve magas rangú politikusokat szállító konvojok esetében azt jelentené, hogy ha a járművek vezetői csak a kék villogót kapcsolják be, csupán a sebességhatárokat léphetik át, a többi közlekedési szabályt változatlanul be kellene tartaniuk.
Ugye milyen vicces lenne, ha ezután a belvárosban lazázó rendőrmotorosok nem intézhetnék el annyival a dupla záróvonalon való visszafordulást, hogy megpöccintik a kék villogó kapcsolóját? Jó tudni, hogy a megkülönböztető fényjelzés és a sziréna használatát naplózni kell, az évek óta engedélyhez kötött. Lehet, hogy a jövőben be is kéne tartaniuk a szabályokat az ilyen járművek vezetőinek. Persze, csak ha Bíró Márk is úgy akarja.