Külföldi rendszámmal versenyeznek a rendőrök
Miközben tömegeket fenyegetnek a külföldi rendszám használata miatt tartott razziákkal, néha még a rendőrök közt is akad egy-egy bátor, akit nem rettent a kollégák fenyegetése.
Egy cseh rendszámú Skoda Fabia R2-t ábrázoló fotósorozat egyik darabja látható a képen. Az autót magyar cégek szponzormatricáival aggatták tele, a hátsó ablakában két magyar vezetéknév. Az egyikük, bizonyos Hoffer Zs. nem más, mint Hoffer Zsolt százados, a Hungarian Police Rallye Team pilótája, aki nemcsak évek óta szerepel a magyar bajnokságban, de ő a rendőrség továbbképző központjának autóvezető-oktatója is.
A csapat weboldalán olvasható, hogy Hoffer százados másodmagával vezeti a Hungarian Police Rallye Teamet. Így biztosan naprakész a versenyző-rendőr-oktató tudása. A csapatfőnök Szabó Zoltán, aki ezredes. Logikus. Az ilyesmi állítólag nem példátlan, hiszen Amerikában a hadsereg támogatja az Indycart, és mintha Oroszországban is lenne néhány hasonló együttműködés állam és magánszféra közt.
A magyar ralis rendőrök ettől az évtől indulnak a bérelt Fabia R2-vel, korábban egy szintén bérelt Citroen C2-vel mentek. Egy ilyen gyári felkészítésű Skoda üzemeltetése versenykörülmények közt, kilométerenként körülbelül 35 euróba kerül, a biztosítási díj napi 900 euró lehet, erre jön még 3500 önrész, nem beszélve a gumiköltségről, a nevezési díjról és a benzinről. Ne számolgassanak, jó sok pénz kell. A rutin persze megvan, és ahogy a csapat Facebook-profiljában látszik, a megfelelő háttér is, hiszen, mint írják, az ORFK teljes támogatását élvezik, persze csak szakmailag. Egy tavalyi képsorozaton a Citroen látható a budapesti Városligetben, illetve néhány versenyen. A rendszám pedig... Nahát: szlovák!
Ezért is érzem érdekesnek a csapattól kapott levélben azt a mondatot, amelyben Hoffer százados azt írja, a Budapesti Rendészeti Sportegyesület Autó-Motorsport szakosztályának, vagyis a rali csapat felettes szervének vezetője, illetve egyéb tagjai újabb és újabb szponzorokat kutatnak fel, és ebből finanszírozzák az autóversenyzést. Egy ilyen Skoda versenyenként 1,5-2 millió forintból üzemeltethető.
Mint írják, a bérelt Skodát csak egyszer, a tatabányai futamon hajtották cseh rendszámmal, és a verseny keretein kívül nem közlekednek vele közúton. Füredi András, az áprilisban lezajlott futam egyik szervezője megerősítette, hogy a Tatabánya Rali résztvevőinek a hagyományok szerint a forgalomban kell megtenniük a két gyorsasági szakasz közti távot. Ezért kell a rendszám minden autóra, és ezért írják a verseny tájékoztatójában is, hogy aki nem tartja be a KRESZ-t, akár ki is zárhatják. Na most, ha Hofferék valóban nem közlekedtek közúton a külföldi rendszámú versenyautóval, vagyis áttrélerezték egyik gyorsasági szakaszról a másikra, bukták a futamot, így nem lehet eredményük sem. Pedig van.
A rendőrök csapata már túl van az idei Országos Rallye Bajnokság Bükfürdő és Pécs központú futamain. Ezeken kategóriájukban az első és második helyet szerezték meg, így jelenleg az első helyen állnak.
A mi pénzünkből versenyez
Most pedig a reklám. A csapat idei autóján szereplő szponzorok közt akad néhány érdekes vállalkozás. Itt van rögtön a tűzoltóautók felépítményeit és egyes szerkezeti elemeit gyártó BM HEROS ZRt. A cég régebben a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, jogilag pedig a Nemzeti Vagyonkezelő alá tartozott, jelenleg a Belügyminisztérium tulajdona.
Nekik jó érzékkel beugrott, hogy a sportrajongók közt lesznek majd néhányan, akik éppen a pályaszéli pornyelés közben kívánnak rá egy nagy, piros szerkocsira. A cég sajnos nem válaszolt a vezérigazgatónak írt levelünkre, de helyette megtette a Belügyminisztérium sajtóosztálya. Onnan azt írják, hogy a HEROS már két éve nem nyújt támogatást a Hungarian Police Rallye Teamnek. Ennek ellentmond Hoffer százados levele, aki szerint tavaly még kaptak egy garnitúra Yokohama versenygumit a Belügyminisztérium házicégétől. Esetleg az örök barátság miatt ragasztották fel ismét a HEROS logóját.
Aztán itt van a Griff Soft Zrt. A cég szoftvereket fejleszt, és ha a weboldalán megnyitjuk a Referenciák/Államigazgatás menüpontot, ott találjuk a magyar államigazgatás összes fontosabb szervét, köztük nem csak a megyei kormányhivatalokat, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumot és a Nemzetgazdasági Minisztériumot, de a belügyi tárcát és az Országos Rendőr-főkapitányságot, meg persze a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot. Utóbbi a külföldi rendszámok magyarországi használatát szabályozó törvény joggazdája is.
Sportszerető cégek
Na, ez a cég, ezzel a sok referenciával és komoly állami megrendeléssel a háta mögött szintén úgy gondolta, hogy létezésének kiváló hírverője a rendőrökből álló ralicsapat lesz, hogy szlovák vagy cseh, esetleg újabban E rendszámmal, illetve, ahogy Hoffer százados említi, hamarosan sportrendszámmal, az már mindegy. Lehet, hogy tényleg ott szurkol a magyar bajnokság futamain a cég ügyviteli rendszerének következő megrendelője? Reméljük.
Ha nem, és esetleg kíváncsi arra, hogy Hoffer Zsolt és csapata hol keresett és talált további támogatókat a drága versenysporthoz, elég, ha elolvassa a magyar rendőrnyomozók munkáját is segítő Infovadász programról szóló korábbi cikkeket. Ezt a rendszert a közbeszerzési pályázaton elnyert 400 millió forintból, 193 millió forint önrész felhasználásával fejlesztette ki a Montana ZRt, amely a Noreg Kft. anyavállalata. Utóbbi is fantáziát látott a rendőrök versenykarrierjében, így az ő logója is ott van a Skoda oldalán.
Mi következik a fentiekből? Annyi mindenképpen, hogy ha önök is autóversenyzéssel szeretnének foglalkozni, forduljanak bizalommal a Hungarian Police Rallye Teamhez. Náluk tehetségesebben ma senki nem képes szponzorokat gyűjteni a magyar autósportban. Bízzunk benne, hogy a kék egyenruha és a kiváló szakmai kapcsolatok nem a siker előfeltételei, ezért bárkinek adnak pénzt ezek a vállalkozások, ha szépen kéri.
Az ügy kapcsán részletes tájékoztatást kértünk az ORFK-tól és a Belügyminisztériumtól. Előbbitől csupán annyit tudtunk meg, hogy a ralicsapat nem kap pénzt a főkapitányságtól, a BM pedig mindössze arról tájékoztatott, hogy a Heros már két éve semmilyen támogatást nem nyújt a ralizó rendőröknek. Jó lett volna megtudni, mi a véleménye a rendőrfőkapitánynak és a belügyminiszternek erről az együttműködésről, illetve a külföldi rendszámos versenyzésről. Választ eddig nem kaptunk.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!