A kertből lopták el a kocsimat
Mivel a civil munkatársak nem rendelkeznek adatkezelési jogokkal, nem férnek hozzá a körözési nyilvántartáshoz. A rendszer a saját adatbázisában ellenőrzi a terepen, például lakótelepi parkolókban készített képeket, és ha az autó lopott ezt, de csak ezt jelzi a kezelőnek. Ilyenkor hívják a rendőröket, majd a helyszínen várják őket, nehogy közben eltűnjön. A többi adatot csak az erre feljogosított személyek, például a rendőrök láthatják, amihez külön kód kell. Utóbbi esetben mobilneten érik el a központi körözési nyilvántartót.
A járőrök saját zsebből tankolnak, pedig van, aki havonta 30 ezret költ, csak járőrözésre. Amióta megritkultak a szponzorok, egyre kevesebbet mennek. Újabban a rendőrséggel egyeztetve kiállnak valamelyik forgalmas főútvonal mellé, ha jelez a gép, a rendőr kiinti az autót és ő már megnézheti a az adatbázisban, mi nem stimmel. A lopott autók mellett egyre több, forgalomból kivont kocsival találkoznak. Ezek közt ott vannak a bebukott hiteles példányok is, melyeket még nem gyűjtött be a bank, illetve azok, amelyek teljesen más rendszámmal közlekednek. Utóbbiakból napi három is horogra akad.
Az autólopások trendjei is változnak, de ezt sem az ORFK adataiból tudom, hanem mert az autóvadászok statisztikákat készítenek és néha levonják a következtetéseket. Míg régebben a nagy értékű típusokból arányaiban több tűnt el, addig a válság eleje óta fokozatosan átálltak a tolvajok a kis- és középkategóriás modellekre. Mennek a Suzukik, az Opelek és a Fordok, de az utóbbi két év slágerei közt ott vannak a koreai gyártámányok, a Kia-k, Hyundaiok is.
A tolvajok módszerei változatosak, de amikor nem sokkal ezelőtt Vezda László személyesen beszélt egyikükkel az elfogása után, megtudta tőle, hogy az elektronikus védelmi eszközök kiiktatását jobban kedvelik. Egy kártyás indítási rendszerrel felszerelt Renault általában nem jelent túl nagy kihívást, míg ha jó minőségű utólagos kormányzárral találkoznak, lehet, hogy keresnek egy másik példányt.
Vezda László a közelmúltban eladta saját Suzuki Ignisét, mert félt, hogy hamarosan azt is ellopják. A lopott autók jelentős részét már nem pihentetik napokig az utcán, egyből műhelybe viszik, bontásra. a tolvajok is tudják, hogy műholdas nyomkövetőt a kispénzű autósok nem szereltetnek be. A bontás helyett a lopott kocsit néha csak szétvágják, az egyedi azonosítókat eltűntetik, a maradékot pedig összehegesztik egy biztosítási csaláskor összetört másik példány ép felével.
A totemoszlopok feltalálója egy volt önkormányzati képviselő, aki ráadásul rendelkezik rendes polgári foglalkozással is. Amikor Maka Attila mérnök képviselői megbízást kapott Gyöngyöspatán, társaival tiszteletdíjukról lemondva összedobtak összesen nyolc millió forintot, így a településen most megoldott a gépesített autóvadászat, ő pedig már nem képviselő. A totemoszlopban is használt eszközök nem kaphatók a műszaki áruházakban. A kocsikba szerelt amatőr felszerelésekkel szemben ezek bírják a fagyot, a meleget, és a pára ellen is védettek. Így már hamar összejön a kétmilliós ár, de a befektetés néhány megtalált autó után megtérül: kevesebb kispénzű család megy tönkre, mert a hitelre vásárolt autó eltűnése után azonnal felmondja a bank a szerződést, és egy összegben akarja behajtani a tartozást.
Vannak azért jó hírek is. A közelmúltban a Jászságban és néhány Mátraaljai településen építették ki rendszerüket. Több helyen pénzre várnak a forráshiányos önkormányzatok, van, ahol az európai uniós Leader pályázaton elnyert pénzból fizették a beruházásokat.
Maka úr is találkozott már autótolvajjal. Az illető az ő Citroen C5-ösét vitte el a gyöngyöspatai kertből, majd amikor a saját fejlesztésű autóvadász rendszer három órával később előkerítette a kocsival együtt, a tolvaj azt is bevallotta, hogy ha összefutnak akció közben, nem habozott volna lefújni őt gázsprével, mert a kocsit mindenképpen el kellett vinnie. Volt rá megrendelő.
A cikkben szereplő autók képek valóban lopott autókat ábrázolnak. Ezért nem takartuk ki rendszámukat.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!