Neppersuli: Mi van, nem látsz?!

Fényszórók felújítása házilag

2012.10.31. 07:30

A kilencvenes évektől az autógyártók kezdtek áttérni a műanyag burkolatú fényszórók használatára. Néhány évvel később meg is jelent a probléma, a fényszórók vakulása. A nap UV-sugárzása egyszerűen megeszi a műanyag burkot. Ezzel nem csak az a baj, hogy ronda, de a fény sem megy át rajta, ebből adódóan az éjszakai látótávolság is drasztikusan csökken.

A fényszórócsere egy korszerű autónál, amiben van egy kanyarkövető xenon fényszóró, akár 200 ezer forint is lehet darabonként. Azt hiszem, nem vagyok egyedül vele, hogy ezt nem szívesen fizetném ki. Itt most nyilván megfogalmazódik néhány emberben az összeesküvés-elmélet, hogy miért öregszenek ezek a lámpák ilyen gyorsan, miért nem csinálnak olyan lámpát, ami jobban bírja a napsugárzást. Bevallom, bennem is munkál a kétely, hogy nincs-e benne némi szándékosság, hiszen akkor el lehet adni még egy fényszórót. Mondjuk nálunk nem, mert én nem tudom elképzelni, hogy hazánk fia azért venne új fényszórót, mert a régi matt. Ilyenkor egyvalamit lehet tenni: fel kell políroztatni. Egyre több helyen foglalkoznak ilyennel, sok esetben fényezők, akiknek nagy gyakorlatuk van a polírozásban. Én is jártam így egyszer két pár Opel lámpával, mindkettő H Astra, az egyik egy sima, a másik kanyarkövető xenon.

Elmentem egy fényezőhöz, akit ajánlottak, de azt mondta, a xenont már nem lehet megmenteni, újat kell venni. Ők a lámpát a helyén polírozták volna, de ezt nem vállalták. Eszembe jutott, hogy a közelben van egy családi vállalkozás, akik plexis munkákkal foglakoznak, felkerestem hát őket. Megnézték, azt mondták, semmi gond, vegyem ki a lámpákat. Másnap, hónom alatt a lámpákkal, beállítottam hozzájuk. A lámpákat is ugyanúgy polírozzák, mint az autók fényezését. Először különböző durvaságú csiszolóvászonnal becsiszolják a felületet, természetesen a felület minőségétől függően. Csiszolás után egy durvább, majd egy finomabb koronggal fényesre polírozzák. Ha az első polírozás után szükséges, még egyszer becsiszolják, és még egyszer megpolírozzák. Hogy milyen finomságú csiszolóvászonnal dolgoznak, illetve milyen erősséggel nyomják a polírozó koronghoz a lámpát, két dolog dönti el: a rutin, meg az évek.

Náluk komolyabb, állványos polírozó gépek voltak, és a kiszerelt a lámpák egész felületét szépen végig tudták polírozni - a sarkokban és az éleken egyaránt. Ha a helyén kísérli meg ugyanezt az ember, mind a csiszolásnál, mind a polírozásnál különösen nagy figyelmet kell szentelni rá, hogy ne sértse meg a géptetőt, a sárvédőt vagy a lökhárítót. Arról nem is beszélve, hogy nem tud egyenletes nyomást kifejteni a széleken, illetve az autó típusától függően nem biztos, hogy mindenütt hozzáférnek a lámpák sarkaihoz, ezáltal a polírozás sem lesz tökéletes. De nem szeretném fölöslegesen szaporítani a szót, beszéljenek helyettem a képek. Íme, a kész fényszórók.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.