Büntetés a GPS-ező autósoknak?
Valaki, valahol belógat egy csalit, hogy az autósok szívűkhöz kapjanak, legyen min kattogni, majd végül újra kiderüljön, nem azt mondták, az ellenkezőjét állították, esetleg nem mondtak az égvilágon semmit. A mai rágni való gitt létrejöttének körülményei tragikusak, a vége komikus, de nevetni mégsem tudunk. De tényleg bekerül a KRESZ-be, hogy nem lehet vezetés közben GPS-t nyomogatni? Lássuk.
Január első vasárnapján szörnyű tragédia történt a négyes számú főúton, Karcag közelében. Egy Debrecenbe tartó, francia rendszámú Volkswagen Touareg váratlanul áttért a szembejövő sávba és telibe találta a szabályosan közlekedő Opel Astra Caravant. Az Opel öt utasa, köztük egy csecsemő szörnyethalt.
A Touareg utasai sértetlenül élték túl a tragédiát. Az autó huszonnégy éves, moldáv állampolgárságú vezetőjének kihallgatásakor állítólag kiderült, éppen a navigációs rendszerrel foglalkozott, amikor figyelmetlenségből irányt tévesztett, és ezzel kioltotta öt ember életét.
Lehetnek néhányan, akiknek egyből a teljesen más körülmények közt bekövetkezett, de hasonlóan tragikus, őszi, SUV kontra személyautó karambol ugrott be, amikor egy BMW hátulról erőből letarolt egy Fiat Puntót az M3-as autópályán. Abban sem maradtak túlélők. Nem teljesen mellékszál, hogy egy autó, pláne egy komplett kategória nem okolható semmilyen balesetért, még ha a nagy álterepjárók részben azért is váltak ilyen közkedveltté, mert fokozott biztonságérzetet adnak pusztán azzal, hogy a forgalom fölött ülnek bennük. Ugyanígy nem okolhatunk egyetlen autós technikai eszközt sem azért, mert azt valaki nem megfelelően használta és ezzel balesetet okozott.
A mai autók tele vannak elektronikus extrákkal, ezek egyre összetettebbek, és sok-sok interakciós lehetőséget kínálnak a bentülők számára. Ezeknek használatát idővel meg lehet szokni, hiába bonyolult a légkondicionáló, a fedélzeti számítógép menüje, a józan belátás megmenthet, persze nagyon jól jön a head up display, amely a szélvédőre vetíti, ami fontos. Ritka extra. Ha máshogy nem megy, hát azzal is megelőzhető a baj, hogy nem bonyolódunk bele az állítgatásba, amikor nem nyugodt körülöttünk a forgalom, vagy pocsékul osztjuk meg a figyelmünket.
Félő, hogy mégis a január eleji tragédiát használták ki sokan, amikor bedobták a köztudatba, hogy a KRESZ-ért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a közlekedési szabályok módosításán dolgozik: még idén betiltják a GPS használatát vezetés közben. A szerkesztőség tagjainak egy része úgy gondolja, jobb is lesz, ha menet közben már nem töltünk értékes másodperceket az ablakra tapasztott hordozható vagy a gyári navigációs berendezéssel. Miért nem lehet otthon beállítani a célállomást, majd félreállni valahol, ha esetleg módosítani kell azt?
És tényleg, miért ne lehetne? Miért kell menet közben nyomkodni? Még a legegyszerűbb navigációs kütyü, illetve navigációra képes okostelefon is túl sok választási lehetőséget kínál fel, mostanában nem lesz belőle vakon kezelhető eszköz, ezért veszélyes lehet. Hangvezérlés? Hát, eltérőek a tapasztalataink, de senki nem heurékázott még, hogy amikor bemondta az autónak angolul, hogy Törökbálint, az készségesen odanavigálta.
Ráadásul ez a kérdés messzebbre vezet, mint a manapság húszezerért is kapható, ezért tömegtermékké vált GPS-ek használatának kultúrája. Már eddig is létezett egy jó kis gumiszabály, amely általában minden olyan tevékenységet megtilt a gépjárművezetőknek, amely elvonja a figyelmet, vagyis a közlekedés biztonságát veszélyezteti. Akinek van egy kis esze, az soha nem vezet így, vagy nagyon megbánja utólag, amikor mégis. A gumiszabályt egészítették az ezredforduló táján, amikor megtiltották, hogy az autósok a kezükben mobiltelefonnal vezessenek. Jött a kihangósító-szett, a kihangosítható telefonok és az emelkedő bírságok. Ennek ellenére még ma is sokan telefonálnak úgy, hogy a fél arcukat eltakarják a készülékkel, és nem csak Magyarországon.
A telefonhasználat korlátozásának ma is látszik az értelme, hiszen jól körülhatárolható problémára reagál, ráadásul a rendőr hátulról és az autó mellett haladva is pontosan kiszúrhatja, ha valaki megszegi a szabályt - bár az összes gengszter sötétített ablakos autóban, kézből telefonál, azt ki nem szúrja a yard. Ennek ellenére vannak kétes esetek, de ez más kérdés. Nem így a GPS-esezés esetleges betiltása. Az hamvába holt ötlet. Vagy jó, egy percre tiltsuk be, fejben. Ezt a percet használjuk fel arra, hogy felsoroljuk, mi minden vonja még el hasonló mértékben a figyelmünket, mint az, amikor egy kezünk ügyében lévő érintőképernyőn tapicskolunk.
A lista végtelenül hosszú. Tették már vissza a cumit egy hátul, vagy akár maguk mellett utazó csecsemő szájába? Hát a két gyerek veszekedett-e már maguk mögött? Előfordult, hogy valamit ki kellett venniük a kesztyűtartó nevű fekete lyukból? Esetleg egy kis iszogatás a betekert kupakú ásványvízből? Kabátlevétel menet közben? Rádióhangolgatás? I-Drive-olás? Az orrtúrásról már nem is beszélek, mert azt nyilván senki nem csinálja. Van még egy gond, ez pedig a figyelemmegosztás képessége. Erre mindenki egyénenként is eltérő mértékben képes, a férfiak általában, evolúciós okból kicsit kevésbé, a nők jobban.
Mindezt nem is részleteztem a minisztérium sajtósának, amikor megkérdeztem, hogy valóban jön-e a tiltás, vagy ez is csak egy kacsa, és a rádióban nyilatkozó autóklubos Kovács Kázmér kicsit mellélőtt, amikor tudni vélte, készül a GPS vezetés közbeni használatát tiltó KRESZ-módosítás, melyet a klub is támogat.
A minisztérium közleménye egyértelműen fogalmaz. Emlékeztetnek, a hatályos KRESZ régóta előírja, hogy az autósnak a gépkocsi vezetésére képes állapotban kell lennie. Említik vezetési képességeket hátrányosan befolyásoló szerek használatának tilalmát és persze a mobiltelefonálást. Érdekes, külön kiemelik, a szaktárca alapvetően ellene van minden olyan járművezetői magatartásnak, amely korlátozza a vezetéshez szükséges képességeit, például a szabad kézhasználatot.
Vizsgálják a terjedőben lévő elektronikai eszközök tételes felsorolásának lehetőségét. Ebbe a felsorolásba bekerülhetne egyébként a dohányzás, az étkezés, a GPS vagy a fedélzeti számítógép használata, a televíziózás és a videózás. Ide tartozik, hogy az autógyártók egy pontban már régen léptek is, hiszen a luxuskocsik központi kijelzőjén öt kilométeres sebesség fölött például nem indul el a film és az amerikai piacon forgalmazott autók beépített navigációja csak indulás előtt programozható, menet közben nem. Íme a korábbi nagy GPS-tesztünk videója.
A hivatalos közlemény lezárása egyben a vita lezárása is lehet, persze, csak ha nem lesz megint valaki, akinek gondot okoz a szövegértelmezés. Ezt szó szerint idézem:
Az újfajta szórakoztató elektronikai eszközök rendkívül gyors ütemű megjelenése miatt kérdéses, hogy a kormányrendeleti szintű szabályozás mennyire követheti nyomon a tilalmasnak tekinthető tevékenységek körének bővülését. A jogszabályi tiltás hatékony ellenőrzés nélkül nem érheti el célját, a nem kívánt magatartások tetten érhetősége azonban erősen korlátozott, mellőzésük hatósági eszközökkel nehézkesen kényszeríthető ki. Közlekedésszabályozási oldalról leginkább arról lehet szó, hogy egy bekövetkező balesetnél a járművezető gondatlan magatartását súlyosító körülményként vegyék figyelembe.
Vagyis, mindenkinek szüksége lesz a józan eszére, amikor volán mögé ül, és viselnie kell a tettei következményét, ha balesetet okoz. A minisztérium tehát most nem barkácsol, önök pedig gondolkodjanak józanul. Akkor nem lesz baj.