A taxis, az oktató és a kezdő a jégen

2013.01.25. 05:41

Sajtórendezvényre saját vendégekkel érkezni nem túl elegáns húzás. Kicsit bizonytalan is voltam, mielőtt eldöntöttem, hogy meghackelem a Michelin vezetéstechnikai tréningjét. Tavaly már kipipáltam ezt a programot, akkor néhányszor megforgattam a Volvo tesztautót a szimulált jégpályán. Aztán lassan rájöttem, mit kellett volna tennem, és még az autót sem törtem össze.

Egy nagy becsben tartott képen azt látom, hogy korábban valaki beleszáguldott a Magyar Autóklub tanpályájának végén lévő kerítésbe, mert hiába kérték az oktatók, nem negyvennel, hanem hatvan kilométeres tempóval akarta végrehajtani a feladatot. Amúgy nem történik túl sok baleset a Berda József utcában, mert alig jelentkeznek a húszezer forintos gyorstalpalóra, ahol megtanítják a veszélyes helyzetek kivédését. A hirtelen manőverezés mellett oktatnak vészfékezést is, mert sokan nem nyomják elég intenzíven a pedált, amikor jön a baj.

Pedig a pálya tényleg profi, a jégszimuláció ráadásul szórakoztató. Akár gyalog is el lehet esni a műgyantás felületen, és aki nem tekinti gyorsulási versenynek a gyorsítási feladatot, biztonsággal megáll az aszfaltsávon, ha valamit elrontott.

A Michelin munkatársai ezúttal is ellenálltak a kísértésnek, és a gyakorlás előtt tartott előadáson nem mentek át ömlengésbe. Ismét elmondták, hogy egy rendes téli autóguminak nem csak a mintázata más, mint a nyárinak, de szilikát is adagolnak a keverékébe, hogy puha maradjon hidegben is, működni tudjanak a mikrolamellák. A nagy hidegben a tapadást elősegítő összetevő nem földönkívüli technológia, de nélkülözhetetlen. Komoly köze van a közönséges homokhoz, azzal a különbséggel, hogy az előbbit nem lehetne simán az abroncsok alapanyagába keverni.

Az idei újdonság, hogy megtudtuk, ha valakinek négy helyett csak két új autógumira futja, az újakat mindenképpen a hátsó kerekekre szereltesse, ugyanis sokkal nagyobb a baj, ha azok csúsznak meg, mintha az elsők. Vagyis, nem visz el az ördög, ha nincs százezred egy garnitúrára és nem bűn az sem, ha az el nem kopott abroncsot öt év után sem cserélteted le. Ellenőriztetni persze fontos, de jó ezt éppen egy gumigyár embereitől hallani.

Télen különösen fontos a megfelelő keréknyomás. A Michelin ügynökei két éve találomra beálltak egy benzinkúthoz, hogy ellenőrizzék az önként jelentkezők autóinak abroncsait. Az ezernégyszáz autó negyven százalékán kritikusan le voltak eresztve a kerekek, ami nagyjából az életveszély alapesete. A lapos gumi nem fekszik fel kellőképpen az útra, vagyis az elméletileg négy tenyérnyi tapadófelület valójában csak három lesz. Hosszabb lesz a fékút, felgyorsul a gumikopás, nő a fogyasztás, sőt, kanyarban egyszerűen leugorhat a felniről az oldalirányban terhelt abroncs. Íme, egy ingyenes tanács, és még szó sem volt arról, hogy az Alpin A4 téli gumi mennyire zseniális, hiszen egy szezonnal többet bír az átlagnál, vagy hogy a nóném abroncsokon nem elég mélyek a lamellák, ezért félig lekoptatva már fabatkát sem érnek a hóban.

Ez mind rendben van, de mi lenne annak az értelme, hogy ismét én gyakoroljak a pályán, és megint csak én jöjjek rá végül, hogy megfelelő kormánymozdulatokkal akkor is van megoldás a szorult helyzetre, amikor a többség az arcát kezeibe temetve nézné élete filmjét a volán mögött?

Mivel a Michelin nem tiltakozott, beszerveztem egy taxist, egy gépjárművezető-oktatót, és egy tizennyolc éves, friss jogsis zöldfülűt. Ők hárman egyként dicsérték a márkát, pedig nem tartottam nekik előzetes lelki gyakorlatot. Abban egyetértettünk, hogy az általuk képviselt három autós réteg tagjait próbára tenni mégiscsak tanulságos lehet. Talán a többiek is elhiszik, amit ők tapasztalnak. Úgyis éppen ezekben a hetekben tesz próbára mindenkit az időjárás.

De tényleg, mit tesz vészhelyzetben a Mitsubishi Lancer EVO VII-ről álmodozó, családi Skodán gyakorolgató srác, ha a kocsi úgy igazán kidobja a farát a jégen? Zoliról már a vezetés előtt megtudtam, hogy semmire sem tartja az automata váltót. Kétkezi munkát végez, de továbbtanulna, mert azért mégiscsak fontos az érettségi. Az közelebb viszi a Lancerhez. Jogosítványát egy éve, a budapesti S.O.S Autósiskolánál szerezte, és bár nem vezet gyakran, azt már ő is tudja, hogy az első néhány tízezer kilométeren nem lehet túl nagy az arca az úton. Tőle elsősorban azt vártam, hogy ismerje meg az érzést, amikor már a hárombetűs elektronikák sem segítenek. Előre elárulom, ezt a célt elértük.

Zoli egykori oktatójával érkezett. Attila jogosítványa 1986-os, de csak kilenc éve tanít, korábban taxisofőr volt. Az egyik autóklubos instruktor egyszerre oktató és taxis, ilyen világ ez. Semmi okom nem volt feltételezni, hogy egymillió levezetett kilométer után Attila nem képes megfelelően reagálni arra, ami a rántópaddal megspékelt tanpályán várja, vagy akár meglepi, hogy a nyári gumival szerelt Suzuki simán végigsiklik a műjégen, a lassulás jelei nélkül.

Elméletben Attila is tökéletesen tudja, hogy ha ilyenkor valaki nem abba az irányba fordítja a kormányt, amerre a kocsi fara csúszni kezd, elkerülhetetlenül pörögni fog az autó, amiből közúton rendszerint komoly karambol lesz. A rántópad szemét módon hol jobbra, hol balra mozdul, amikor megérkezik rá az autó, ezért a mozdulatot kiszámítani lehetetlen. Még tesztkörülmények közt is pokoli érzés, nemhogy a felfagyott felüljárón, a munkából hazafelé. Az ellenkormányzás szerencsére tanulható, de csak sok gyakorlással.

Amíg a mester és tanítványa megbeszélik, ki kezd körözni a dupla pedálsoros Toyota Aurisszal, kicsit elbeszélgetek a náluk sokkal közlékenyebb harmadik csapattaggal.

A City Taxinál dolgozó Marczisovszky Lászlónak fáj a gerince az egész napos üléstől. Amikor nemrég orvoshoz ment, kapott gyógyszert, a fájdalom elmúlt, de a helyzet mégis romlott. A betegtájékoztatóban azt írják, a tabletták szedése mellett tilos autót vezetni. Mi tagadás, a gyógyszertől aluszékonyabb lett a kelleténél. Az ortopéd ülés, a személyre szabott háttámla, vagy egy másik autó a jelenlegi Volkswagen Sharan helyett szóba sem jöhet. A havi bevétel éppen arra elég, hogy László, vagy ahogy mindenki hívja, Marczi ne fusson ki a pénzéből.

Néhány napja Marczinak elege lett az egészből: úgy döntött, nem szedi tovább a gyógyszert. Reflexei visszatértek, velük a hátfájás is, de legalább megint önmaga volt. Éppen ezen a napon kapott egy hívást a rádión, melyben azt kérdezte a diszpécser, hogy kinek van kedve részt venni egy vezetéstechnikai tréningen és cserébe nem dolgozni fél napig. Jelentkezett, most már tudom, szerencsére.

Nem panasznapot tartunk, pedig eléggé kiborítja, amit a taxisokra mostanában törvénymódosítással akarnak ráerőltetni. Rendszeres kötelező autócsere? Erőltetett képzések és vizsgák? De hát már most sem jelentkeznek a fiatalok erre a pályára... Ez egy másik cikk témája lehetne.

Állok a hidegben a pálya szélén, műeső szitál az arcomba. A hétszemélyes Volkswagen gyorsít, majd sodródni kezd, és ahogy látom, Marczi odabent villámkézzel tekeri a kormányt. Amikor a Sharan lecsillapodik, kiinteget és visszakanyarodik a célhoz. Kicsit álmos még, de lassan felébred és menni fog ez. Így is történik, amikor nem tapossa le a féket, csupán manőverezéssel próbálja stabilizálni az autót, lassan rendeződik a kép. A második kör már sokkal jobban sikerül, és a harmincévnyi vezetési rutinhoz hozzáadott temérdek műveszély beépül a mozdulataiba. Az egyterű automata váltós, ezért nem is ül bele a kezdő Zoli. Kicsit máshogy is kell kezelni a nehéz helyzetben, mint egy kézi váltós autót. Kuplungolni nem lehet, de a klubos oktatók szerint eleve nagyon gyorsan kéne a pedálok közt lépegetni. Az a következő szint.

Zoli körei a kezdő vezető tudását tükrözik. Alapvetően szépen kezeli a megszokott oktatóautót, állítólag Attila sem avatkozik közbe az anyósülés elé szerelt pedálokkal, de egyetlen egyszer sem sikerül egyenesben tartania, amikor jön a baj.

A helyzet csak fokozódik, amikor a nehezített feladathoz érünk. Váratlanul felemelkedő vízoszlopokat kell kikerülni, de az autót ugyanúgy instabil helyzetben engedik a pályára a rántás után, mint az előbb. Ez belülről még utasként is félelmetes, mert a kocsit alaposan megbillenti a rántópad. Olyasmi érzés, mintha rámennénk valamire egy jeges úton, aztán egyszercsak szembejönne egy fal, mi meg ide-oda csapódunk odabent, mint egy harang nyelve.

A határozott, jól összefűzött mozdulatok mindent eldöntenek. Ezt végül Attila is érezni kezdi. Egy darabig neki sem sikerül megoldania a helyzetet. Mint mondja, az évek alatt hozzálassult a tanulóihoz. Ha bele is kell nyúlnia a kormányba olykor, az egészen más, mint megakadályozni egy sodródást a tükörjégen.

A villámtréning végére is jut tanulság. Az oktatóautóból elfogy a benzin, ezért eltűnik egy időre. Amikor visszatér, Attila elújságolja, hogy hátul csak 1,6 bar nyomást mért amikor ellenőrizte a kerekeket a kúton. Ezzel az egy változtatással sokat javul a teljesítménye, így egy kis időhosszabbítás és néhány további gyakorlókör után ő is el tudja hárítani a képzelt balesetveszélyt.

És, hogy hogyan néz ki mindez mozgás közben? Nagyon szórakoztató, hiszen itt nem törheti össze magát senki. Nézzék meg a videót, még ma álljanak meg kocsijukkal egy benzinkútnál, vagy egy gumis műhelynél, és ellenőriztessék a légnyomást a kerekekben. A megfelelő értékeket a legtöbb autón megtalálják a vezetőoldali ajtó keretére ragasztva, netán a tankbetöltő nyílás ajtajának belső oldalán. Ha biztosra akarnak menni, gondolkodjanak el, nem volna-e értelme elkülöníteni egy tankolás árát arra, hogy ne érje önöket készületlenül az útfenntartók készületlensége. A télben még van kéthónapnyi tartalék, és a forgalomban csak egyszer próbálkozhatnak a vészmanőverezéssel. Ha nem sikerül, nincs újabb kör.

Az oldalról ajánljuk

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

1 órája
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott