Barátom talált a neten egy BMW 318 d-t, segítsek már neki, beszéljem le a kocsit az eladóval, aztán iramodjunk meg. Elmegyek hozzá, mutatja a hirdetést, lelkes; 2006-os kocsi, 125 ezer kilométer, ezüst, 6400 euró.
Ránézek a hirdetésre, telefonszám nincs, csak e-mail-t lehet küldeni.
Ez biztos, hogy lehúzás, hagyjuk. Néz rám, nem érti. Mi az, hogy egy hirdetés lehúzás? Gyere, mutatok sokkal nagyobb vételeket. Beállítom a keresőt, BMW, 3-as sorozat, 2006-tól, dízel, 7 ezer euróig. Feljönnek a találatok, mindjárt itt az első.
Álomgyönyörűszép, kétszer is ki van emelve, bomba vétel. De ehhez van szám is, mondja. Ja, az van, majd mindjárt felhívjuk. Felhívom, a nagy semmi. Nézd meg, itt vannak az első igazi hirdetések, 6500 euró, 300 ezer kilométer, na ez igazi. Ha kinyitod a hirdetést, rá tudsz menni a kereskedő honlapjára, van cím, vonalas szám, mobil, mióta van fent a cége a mobilén, fax. Itt sorakoznak a 250-300 ezret futott autók, drágábban, mint a keveset futott, jól felszerelt. Nem furcsa? Oké, de mi a lehúzás? Ez a fajta csalás már tíz éve megy, de még mindig vannak, akik nem hallottak róla.
A dolog úgy működik, hogy a laikus meglátja a hirdetést, felcsillan a szeme, elkezd számolni, és nem hisz a szemének. Ír a hirdetőnek, hogy szeretné megvenni a kocsit. Ha van szám, megpróbálja felhívni, de mivel nem fog sikerülni, hát gyorsan ír. Megjön a válasz, az autó tökéletes, papírok rendben, szervizkönyves, ennyi az ára. A laikusban azért dolgozik a kis ördög, hogy nagyon olcsó a kocsi, hát rákérdez. Érdekel, szeretném megvenni az autót, de ha minden rendben, akkor miért ilyen olcsó? Külföldre megyek dolgozni, nagyanyám született, meghalt a testvérem/feleségem/apám/kutyám, övé volt az autó, rossz emlékek fűznek hozzá, gyorsan meg szeretnék szabadulni tőle. Az egész tiszta pszichológia, az emberek könnyen lázba hozhatók egy jó ajánlattal. Meglátják a hirdetést, elkezd munkálni a kapzsiság, türelmetlenek lesznek, ezért hajlamosak megfeledkezni az óvatosságról. Attól félnek, hogy ha sokáig tökölnek, lemaradnak, más röppen rá a tutira. Te is azt gondoltad mekkora vétel lesz, örültél, hogy mit találtál. Ha gondolod, írhatunk az emberednek, csak úgy sportból.
Írtam is. Az eladó a leon-fink@t-online.de e-mail címről írt, a párbeszédben legyen csak G, mint g..i.
Én: Csókolom, érdekel az autója, kérem, vegye fel velem a kapcsolatot. Németül írtam neki, megjött a válasz angolul.
G: Hello, az autó nagyon jó, nagyon szép, minden szerviz dokumentum, számla megvan, 6000 euro a végső ára, nem sérült, nem is volt sérült, nem lízinges. Ha nem beszélsz angolul, írd meg milyen nyelven beszélsz és azon a nyelven válaszolok. (Milyen okos gyerek ez, vagy a google translate!)
Én: Szeretném megvásárolni, hol, mikor tudom megnézni az autót?
G: Mielőtt továbblépnénk az üzletben, szeretném, ha tudnád, hogy az e-bay-en is árulom az autót. Az autó Birminghamben van egy szállítmányozó cégnél, akinél fel tudod venni a kocsit, vagy ők leszállítják neked. Ha szeretnél előre lépni az üzletben, az e-bay-en a Buy it now price-szal be tudod fejezni az üzletet.
Én: El tudnád küldeni az autó forgalmiját, és szervizkönyvét? Tudnál küldeni egy képet az autó alvázszámáról? Szeretném a BMW-nél leellenőrizni a kocsit. Küldd el légy szíves az autó e-bay-es linkjét. Megkaphatnám a szállítmányozó cég elérhetőségét?
G: A szállítmányozó a Continental Auto Transport, (itt vannak a google találatok a névre). Az alvázszám WBAUX11050A333061. Lehetőséged van átvizsgálásra, de előtte le kell zárni az e-bay-es aukciót, majd a fizetési igazolással felveheted az autót a raktárból. Lesz egy 24 órás átvizsgálási időszak, amikor le tudod ellenőrizni, hogy az autó megfelel-e a leírtaknak. Ha valami nincs rendben, az E-bay Buyer Protection visszatéríti a teljes árat. (Ja, persze.) Kérlek, tudasd velem, ha készen állsz a vásárlásra, és létrehozzuk-e az e-bay-es aukciót.
Tehát még nincs is fent, csak ha olyan hülye vagyok, hogy fizetek, akkor csinálnak egy hirdetést, és a cég elérhetőségét sem adta meg. Gyors telefon Zsolti pajtásomnak, aki megszállott BMW-s, tíz perc múlva nálam volt az eredmény.
Én: Megkaptam az információt a BMW-től, abban az áll, hogy az autót 2008.10. hónapban gyártották, ez igaz? Az autón osztrák rendszám van, miért van a kocsi Birmingham-ben? Elnézést a sok kérdésért, de még soha nem vettem így autót korábban.
G: (semmi)
Eddig nagyon szorgalmasan válaszolgatott, de itt homokszem került a gépezetbe. Megmondom őszintén, kicsit csalódott vagyok, arra számítottam, hogy stimmelni fog, de több jel is arra mutatott, hogy csak egy feltörekvő szemétládával van dolgom, nem igazi tenyésztett vérgenyóval. Először is milyen amatőr hiba két hirdetést feltenni ugyanolyan képekkel! Még a leghülyébb is begondolkodik. A második, hogy az alvázszámot legalább lekérdezte volna, és olyan évjáratot ad meg a hirdetésben. A harmadik a rendszám, le kellett volna törölni a képekről. A negyedik, hogy egy Ausztriában lévő osztrák autót hirdető ember valószínűleg beszél németül, tehát nem fog angolul válaszolni, ha németül szólnak hozzá. Közben eltelt két nap, és a hirdetései ugyanazokkal a képekkel még mindig fent vannak.
A laikusban felmerül a kérdés: honnan tudott Mr. G. egy helyes, ezüst BMW 318D kombi alvázszámot megadni? A dolog nagyon egyszerű, sokkal egyszerűbb, mint gondolnák. Önök is tudnának egyet szerezni, csak az Önök agya nem erre jár. Felmegy egy osztrák hirdetési honlapra, megtalálja a hirdetést, lementi a képeket, és felveszi a kapcsolatot a tulajjal. Elmondja neki, hogy szeretné megvenni az autót, megadná-e az autó alvázszámát, hogy leellenőrizhesse. Persze megadják, hiszen el akarja adni az autót, és nincs takargatni valója, a kocsi frankó. Neki már van is egy alvázszáma, tök ingyen, egy e-mail-be került, senki nem látta az arcát. Ezt az alvázszámot, ha valaki nagyon kukacoskodik, meg tudja adni, le lehet kérdezni. Itt valószínűleg elkövette azt a hibát, hogy rosszul adta meg az autó évjáratát a hirdetésben, vagy összekeverte a hirdetett kocsik évjáratát. Mert biztos, hogy nem ez a kettő „van” neki.
Egy ismerősöm közben megkeresett, hogy kellene neki egy Honda CR-V, jó lenne egy dízel, de ha benzines, az sem baj. Rámentem a hirdetésekre, mindjárt itt van ez,
meg ez.
Valami csoda mindegyik, fejtámla-monitor, lop, szop, tyúkszemet vág, fölpofozza a gyereket, a közös bennük, hogy a megadott telefonszám nem él, és ugyanarra a kaptafára készült az egész sztori. Kontrasztnak itt van mindjárt ez. Ez egy lefingott, törött taxi, és drágább, mint a csodák.
2004-ben beszéltem egy kereskedővel, aki szépen benyalta a dolgot. Ők teherautóztak, és rendszeresen e-mail-en beszélték le a kocsikat, tehát nekik nem volt furcsa a levelezés. Lelevelezték a kocsikat, kiutaltak egy előleget, aztán mentek a kocsikért. Ekkor még nem öltött ilyen mértéket ez a dolog, kevesebb volt a bomba árú kocsi, ezért nagyon megörültek a nagy vételnek. Kiutaltak 2000 eurót, és mentek az autóért. A megadott címen persze nem volt senki, ekkor már összeszorult a fenekük. A pénzt Western Unionnal kellett kiküldeni, elmentek hát a postára, hogy megnézzék a pénz sorsát. Az utalást követő egy órán belül felvették a pénzt Londonban. Bementek a rendőrségre, aznap ők voltak a harmadikok, egy horvát gyerek éppen végzett a jegyzőkönyvvel, de reggel volt már egy szerb kereskedő is.
A vámhivatalban találkoztam egy sráccal, nagyon lelkes volt, lebeszélt Írországban egy balkormányos Golf IV TDI-t, fekete, vaj belső, szép kerék, 80 ezer van benne, szervizkönyv, stb. Egy ír üzletember Európában élt és dolgozott, hazaköltözött, hazament a kocsival, de ott kényelmetlen a bal kormány. Európába visszahozni, eladni bonyolult, sok időbe kerül, ezért szabadulna meg inkább olcsón, gyorsan a kocsitól. Mondom a srácnak, figyelj, be fogod szopni, ez kamu. Dehogyis kamu, minden le van zsírozva. Hogy beszéltél az eladóval, telefonon vagy e-mail-en? E-mail-en. Mutasd csak a hirdetést. Kicsit vonakodott, attól tartott, hogy le akarom nyúlni a kocsit, de aztán meggyőztem. Megmutatta, utána megkértem mutassa meg az e-mail-jeit, ott is ugyanez a séma volt. Mikor rákérdeztem, hogy utalt-e már, tétovázott a válasszal, és láttam rajta, hogy elvörösödött, és nagyon ideges lett. Lehet, hogy teljesen kifizette, és már a repülőjegye is megvolt.
Mr G. eltűnt a ködben, én közben eddig megírtam a cikket, de aztán ismét előkerült.
G: Igen, a gyártás valóban 2008.10. hónap. Jelenleg üzleti úton vagyok, mert gondok vannak a üzletemmel, és nem akarom elveszíteni a bizniszt. Azért választottam a lebonyolításnak ezt a módját, mert nincs senki, akire rábízhatnám az eladást, papírmunkát, próbavezetést. Tudasd velem hogy készen állsz-e a vásárlásra, van-e pénzed, mert akkor megcsinálom az e-bay-es aukciót? El szeretnél menni az autóért vagy leszállítsák neked?
Persze, hogy 2008-as, így talán még jobban örülök, és belelkesedem. El tudom képzelni, hogy egy teljesen normális, jóindulatú átlagember sokkot kap a lehetőségtől, nem elég, hogy olcsó, még két évvel fiatalabb is! A kérdésen, hogy mi a fenét keres az osztrák autó Birminghamben, elegánsan átsiklik.
Én: Szeretném megvenni, de nincs e-bayes profilom. Szeretnék találkozni veled, a távolság nem probléma. Szeretem ismerni az üzletfeleimet, odaadom a kezedbe a pénzt, mert én a készpénzben bízom.
Nyilván fog még valami baromságot írni, de befejeztem vele a levelezést. Tévedtem, eltelt két nap és az emberem eltűnt. Írás közben furcsa érzésem támadt. Van valahol a világban egy szemétláda, aki, miközben én ezeket a sorokat írom, azon munkálkodik, hogy kicsalja a pénzemet. Mindezt úgy, hogy ezt a bulit valószínűleg vállalkozásnak tekinti, és lehet, hogy még úgy is érzi, hogy dolgozik. Neki ez a munkája. Elviszi a gyereket az oviba, és leül a gép elé dolgozni. Jó lenne látni, hogy néz ki, elbeszélgetni vele, hogy mikor gondolta, hogy ezt kéne csinálni? Honnan jött az ötlet? Volt valaki, aki betanította? Mit érzett, amikor az első szerencsétlen fizetett? Mennyit tud vele keresni? Mennyire megy még ez a buli? Hányan eszik meg ezt még mindig? Hány autót hirdet? Nem fél a lebukástól? Mekkora ez a hálózat? Ismerik egymást a „kollégákkal”? Furcsa egy állatfaj vagyunk, mi emberek.
Az, hogy mi nepperek egy üstben fogunk ülni a pokolban a politikusokkal, szinte száz százalék, de hogy ezek a szemétládák izzó fémpénisszel a seggükben fogják hordani a tüzelőt az örökkévalóságig, az még biztosabb. És két nap után megint előkerült Mr. G., és tovább erőlteti az E-bay-t, de erre már nem fogok válaszolni.
Mr. G: Amint azt a korábbi e-mai-jeimben említettem, először meg kell jelölnünk egy átvizsgálási időszakot, mert a szállítmányozótól senki sem jogosult odaadni neked a járművet átvizsgálásra, a jelenlétem vagy az e-bay-es fizetési bizonylat nélkül. Kérlek, tudasd velem, ha készen állsz az E-bay beállítására.
Hát ez kész, először fizessem ki az autót, utána meg is nézhetem. Persze, ha lenne mit.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim, ha legközelebb ilyen tuti vételt látnak, ne habozzanak, nyugodtan hagyják ki, nem bánják meg. Szegényebbek lesznek egy rossz élménnyel, néhány álmatlan éjszakával, és ősz hajszállal, de gazdagabbak sok százezerrel vagy millióval. Jegyezzék meg jól, az életben SOHA NINCS INGYENEBÉD! Gondoljanak az Il-Ferro ügyre vagy a többi lehúzásra. Olyan nincs, hogy semmit nem csinálok, és pénzt kapok. Az ilyen boltoknak mindig sírás a vége. Köszönöm a figyelmet, és vigyázzanak magukra, meg a pénzükre.