Camping bringások szevasztok!
A tavalyi év baleseti statisztikái
Akár ez is lehetett volna a sajtótájékoztató címe melyet Dr. Halmosi Zsolt rendőr dandártábornok tartott a Teve utcai rendőrpalotában. Az ORFK-OBB alelnöke ismertette a 2012-es év végleges statisztikáit, valamint idei akciótervüket.
Az esemény már abból a szempontból is érdekes volt, hogy az előzetesen megkapott sajtóanyag értelmezését hallhattuk a dandártábornok úr előadásában. A lényeg, hogy a baleseti statisztikák számai csökkennek, azonban az ittas vezetés és a kerékpárosok/gyalogosok által alkotott halmaz túlságosan is nagy. Ennek legfőbb oka, hogy ez a csoport nem feltétlenül rendelkezik részletes KRESZ ismeretekkel, miközben részt vesz a forgalomban. Veszélyeztetettek még a kisgyermekek és az idős korosztály, ezért fokozottan ellenőrzik majd a gyalogátkelőhelyeket is.
Éppen ezért cselekedni kell, a rendőrség ezeket a csoportokat fogja szigorúbban ellenőrizni. És már jönnek is a bírságok a piroson átszaladó gyalogosoknak, fellázad Magyarország fixi-társadalma a láthatósági mellény viselése ellen.
A rendőri ellenőrzések célja állítólag a figyelemfelhívás és a megelőzés. Azaz nem rögtön fogják megruházni a tizenéves gyerekeket, ha épp nem lesz a biciklin lámpa. Sokkal inkább iskolákba járnak előadásokat tartani, kupákat szerveznek. A program óriásplakátjait márciustól már észrevehetjük az utak mentén. Ez mind-mind a szent második Fehér Könyv céljának elérése érdekében történik. Aki nem tudná, ez az Európai Unió közlekedésrendészeti terve, mely 2050-re nulla halálos áldozatot ír elő a statisztikákban. Persze ez kissé idealista, de fontos a közlekedés biztonságának drasztikus javítása. Éppen ezért értékelendő az igyekezet, oktatással, figyelmeztetéssel kell inkább rávenni az embereket a szabályos közlekedésre, mint hatalmas összegű büntetések kiosztásával.
A másik 2013-as célcsoport az ittas sofőrök. Már tavaly beszereztek „nagy számban, nagyon hatékony, higiénikus elektronikus szondákat”. Ez bizony a szigorú statisztikai számok miatt szükséges, ugyanis nőtt az ittasság miatt bekövetkező balesetek száma. Ez főleg a kerékpárosoknál okoz problémát, ahol annak ellenére, hogy öt tized ezrelék megengedett, sokan nem törődnek a szabállyal.
Nem kell megerőltetni a fantáziánkat, hogy elképzeljük a részeges Ecetet, aki nem fogja számolni a csehóban elfogyasztott fröccsök számát, majd camping biciklijén távozik a helyi egységből. Bízzunk benne, hogy ők ezentúl mankóként tekintenek a teleportra is képes járműveikre, és rájönnek, biztonságosabb nekik a járdán hazajutni.
A balesetmegelőzési statisztikáknak vannak cáfolhatatlan érdemei is. A halálos áldozatok száma folyamatosan csökkenő tendenciát mutat. A kimagasló eredményeket az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 2012. évi Közúti közlekedésbiztonsági PIN-díjával jutalmazta Magyarországot. A sajtótájékoztatón köszönetet mondtak a sikeres statisztikákért minden közlekedő állampolgárnak és rendőrnek egyaránt. Kíváncsian várjuk milyen javulást tapasztalhatunk majd. Bízzunk benne, hogy az indokolatlan büntetések nélkül sikerül biztonságosabbá tenni a magyar közlekedést.
A nap kitérő válaszát is Dr. Halmosi dandártábornoktól kaptam, amikor megkérdeztem, miért szerepel egy statisztikai tételként a relatív és az abszolút gyorshajtás. Elmagyarázta a két kategóriát, majd kiemelte, nem azért szerepel együtt, hogy növelje az abszolút gyorshajtások arányát.
Második kérdésemre, mely szerint nem baj-e, hogy a relatív gyorshajtás maga a megtestesült gumijogszabály, három percben nagyjából azt válaszolta, hogy igen, ez egy gumijogszabály, és nincs olyan jogi környezet, ami ezt szabályozni tudná.