Lassan már tényleg kénytelenek vagyunk azt gondolni, hogy a Zengő Motorsport autóján rontás ül. Az első, monzai versenyhétvége finoman szólva is égő technikai malőrjei után ezúttal is olyan gondjaik akadtak, melyek nem kéne, hogy előforduljanak egy profik által épített, több százezer euróért vásárolt versenyautónál.
Szomorú volt látni, hogy miközben a JAS Motorsport és a Honda képviselői egymás vállát veregetve örültek Tarquini mester első rajthelyének, addig az elméletileg szögre ugyanolyan autóval induló Michelisz Norbi tanácstalanul tárta szét karjait a háttérben, a többiek pedig fogukat összeszorítva tették a dolgukat: megpróbálták megjavítani a vadonatúj versenytechnikát.
És ezúttal sem a motor vagy a váltó, netán a sperr vagy a hajtáslánc egyéb elemei mentek tönkre, nem: egy filléres gumibak gyulladt ki a második szabadedzésen, majd az időmérőre – mintegy rendelésre – a jobb első lengéscsillapító fosta el magát.
Rendben, ez a pech, fogjuk rá és fogadjuk el. Rendben, tudjuk, hogy amióta világ a világ, azóta a gyári csapat az gyári csapat, a gyári pilóta az gyári pilóta: ott mindig több lesz a mérnök és az ember, prioritást élveznek mindenki mással szemben. Ez így volt, van és lesz is.
Hogy aztán hány embert és milyen technikát állítanak rá a nem gyári versenyzőkre, azt nem mi döntjük el, hiszen nem tudjuk, hogyan szól az egyezség. Hogy nincs az autóhoz valamirevaló szerelési útmutató és hogy az első futam gépátvételénél már gondok voltak, az már egyértelműen akkor is a JAS Motorsport sara, ha mindkét szemünket becsukjuk.
Hogy triviális és ostoba hibák miatt úszott el az első futam, az is csak a sebtében összelapátolt autónak tudható be. De minek tudható be az, hogy a gyári Civic az első helyről indul, Norbi pedig a tizenhetedikről? Nyilván most a legkézenfekvőbb válasz az, hogy azért, mert Norbi (még) nem Tarquini és mert megint olyan gondjuk volt az autóval, ami nem fordult elő a gyári csapatnál.
De álljunk meg egy pillanatra, biztosan indokolt a nagy vállveregetés a gyári csapatnál? Ha már annyira eredmény-orientáltak, akkor nem kellett volna egy kicsit jobban odafigyelni a Gyerekre (ahogy Zengő Zoli hívja), aki negyedik időt futott a szabadedzésen kopott gumikkal? Nem kellett volna csak egy fél órára átzavarni két-három embert, hogy nézzenek az autóra az okos laptopjaikkal, mérjenek rá a lengéscsillapítókra, ha már egyszer olyan rohadt magasak a marrakesi rázókövek? Egyáltalán: nem illett volna? Pláne azután, hogy kigyulladt egy filléres alkatrész, és hosszú percekig tartott, amíg egyetlen gigantikus darabból álló burkolatot leszedték az autó aljáról, hogy hozzáférjenek? Azután, hogy a másik gyári pilóta csak a kilencedik lett?
De ne szítsuk itt az érzelmeket, mert az elvakultság sokszor hibás következtetésekhez vezet. Mint pl. az, amilyet a szemellenzős emberek tesznek: „ilyen ez a Civic”, „szar ez a Honda”, „a szomszédé is tönkrement”. Aki kicsit is gondolkozik, az tudja, hogy ennek az autónak annyi köze van az utcaihoz, hogy négy kereke van. Ezt az autót profik építették. Hogy értenek hozzá, azt mi sem mutatja jobban, hogy holnap az első rajthelyről vágnak neki a versenynek.
Hogy akkor a Michelisz Norbi autója miért nem olyan? Miért mindig az a vége, hogy Norbi csak annyit tud mondani: tudtam volna gyorsabb is lenni, de az autó...? Azt nem tudjuk, ahogy ön, kedves olvasó sem tudja. Azt azonban tudjuk, hogy kinek a dolga és kutya kötelessége, hogy tudja ezt: annak, aki azt a terméket eladta és aki az építéskor garanciákat is vállalt, nem csak a számlaszámot küldte. Vagy küldjünk egy papot, hogy vegye le a rontást az autóról, hátha azzal többre mennek? Idővel jobb lesz majd. Keveset tesztelt...- ezzel nyugtathatnánk magunkat akkor, ha a túlhajtott motor adja meg magát, vagy tönkremegy a váltó a nagy döngetés közepette, de nem: itt ventillátorok, gumibakok, szivárgó benzintartályok és pár kilométert futott gátlók, szinte új fékek mennek tönkre. Itt a baj az, hogy a párával és a saját autójukkal harcolnak, nem a többiekkel.
Csak remélem, hogy a nagy hajlongásban észreveszik a földön azt a benzintócsát, ami Michelisz autójából kifolyt és tudatosul bennük, hogy az is egy JAS Motorsport-Honda. És éppen nagyon rossz reklámot csinál nekik. Pedig nem akarja.
Holnap, ha elég sokan hagyják ott a fogukat a palánkon és Norbinak egy kis szerencséje van, akkor meg lehet a pontszerző helyek valamelyike. De a futam, a dobogó, az már elúszott. És megint nem rajta múlt.