Autót tört az úton fekvő vasdarab
Este volt, szakadt az eső. Egy kamiont akart megelőzni az autós, majd hirtelen: csatt. Mi volt az? Semmi különös, csak egy fémdarab, amit valaki az útra ejtett. Naponta kétszer ellenőrzik az autópályát, ezért nem tehet semmiről, állítja az Állami Autópálya Kezelő. Kinek kell kifizetnie a megrongálódott Toyota javítását? Kapaszkodjanak: a tulajdonosnak.
Hétfő délután érdekes jelenetre lettünk figyelmesek az M1-M7 autópálya kivezető szakaszán, az Egér úti felüljáró közelében. Egy kétezres évekbeli platós Ford Transit kisteherautó állt a műszaki sávban. Az utasok éppen kiszálltak, és amint odaértünk, láttuk is a furcsa megállás okát. A hátsókerék-hajtású Ford kardántengelye méterekkel a teherautó mögött feküdt az úton. Bizonyára kiszakadt a helyéről, és csak a vezető lélekjelenlétének köszönhető, hogy mindez nem a három sáv valamelyikében történt. Akkor szinte biztos a tömegkarambol a másfél méter hosszú fémrúd közelében kacsázó autók miatt. A sofőrnek innen is gratulálunk.
Olvasónk történetet éppen a Ford esete teszi életszerűvé. Mert tényleg, mi történik, ha valami éppen az orrunk előttünk esik ki az útra az autópályán, vagy egyszerűen csak féktávon belül vesszük észre?
Bognár József március 18-án este fél tíz körül ismeretlen tárgynak ütközött az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalának belső sávjában, a hatvanötödik kilométernél. Az esetről percekkel később jegyzőkönyv is készült, hiszen Bognár úr autója menetképes maradt, és hamarosan utolért egy pályaellenőrt. A közeli benzinkúton kitöltötték a Rendkívüli helyzetek kezelése (Havária terv) 7. sz melléklet fejlécű nyomtatványt. A rövid iratból kiolvasható, hogy azon az estén szakadt az eső az M1-esen, az útellenőr leírása szerint erős szél fújt, így a látási viszonyok rosszak lehettek.
A szürke Toyota Corolla viszonylag szerencsésen átvészelte az ütközést. Csupán az első lökhárító alsó része karcolódott össze, illetve a motor burkolatát szakította ki ez a bizonyos tárgy, melyről máig nem tudjuk, hogy pontosan mi. Bognár úr csak a manőver közben vette észre, kitérni és fékezni már nem volt esélye, így csak annyit valószínűsíthetünk, hogy íves volt és fém. Hogy a többi autós életét megkíméljék, rendőrt is hívtak a helyszínre. A rendőrök nem találták meg a fémdarabot a sötétben. A belső sávba csak úgy bemenni nyilván nem lehet, útlezárásról nem szólnak a feljegyzések.
Bognár úr másnap márkaszervizbe vitte autóját, ahol megállapították, ki kell cserélni a motortakaró burkolatot, és fényezni kell a lökhárítót. Ez így munkadíjjal együtt meghaladja a 140 ezer forintot. Ennyi pénzért már érdemes levelezgetni egy kicsit. Ezért gondolta úgy az autós, hogy megkeresi az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t (ÁAK), hátha meg tudnak állapodni a kártérítésben. Levelére hamarosan kétoldalas válasz érkezett a cég jogászától. Azt írták, a társaság működésére vonatkozó jogszabály alapján ötven-hatvan kilométeres szakaszokra osztották az összes autópályát. Naponta kétszer mennek végig a teljes pályán az útellenőrök, hogy elejét vegyék a hasonló eseteknek és eltakarítsanak minden oda nem való szemetet az útról, illetve jegyzőkönyvezzék a legkisebb rendellenességet is.
Mivel ezen a bizonyos napon is megvolt a kötelező két ellenőrzés, és a második alkalommal, Bognár úr érkezése előtt mintegy négy órával arra járó kolléga nem tapasztalt semmi különöset, a céget nem terheli semmilyen felelősség a történtekkel kapcsolatban, szól a hivatalos érvelés. Az ÁAK munkatársa azt is hozzáteszi, hogy más autóstól nem érkezett hasonló panasz akkoriban. Ebből következtet arra a cég jogásza, hogy a sérülést okozó fémdarab tényleg csak akkoriban hullhatott a burkolatra, amikor Bognár úr elérte ezt a szakaszt. A lényeg: nem fizetik a javítást.
Bognár úr elszántságát bizonyítja, hogy további leveleket váltott az ÁAK vezérigazgatójával. Később még egyet az üzemeltetési igazgatóval, természetesen mindegyiket csatolta a nekünk küldött leveléhez. Ezekből számomra elsősorban annyi derült ki, hogy az autópálya-kezelőnek jól bejáratott érvrendszere van a hasonló helyzetekre, nemfizetési szándékuk nem megingatható. Azért vagyok ebben olyan biztos, mert akkor sem lágyultak el, amikor Bognár úr kilátásba helyezte, hogy a sajtóhoz fordul, és/vagy bepereli a társaságot amennyiben nem fizetik ki a Toyota javítását.
Az ilyen esetekben jó, ha az embernek van kihez fordulnia. Amíg az ügy kapcsán feltett általános kérdéseimre vártam választ az ÁAK szóvivőjétől, megkerestem Dr. Schönek Béla közlekedési szakjogászt, aki ezúttal is tudott még kettőt csavarni a történteken.
Ki állja a javítási költségeket?
A közlekedés során gépjárművekről levált alkatrészek, lepotyogott rakomány, vagy kidurrant gumiabroncs által más közlekedőnek okozott kár megtérítésével kapcsolatban a polgári jog általános kártérítési szabályai irányadóak. Az ilyen károkért elsősorban annak a gépkocsinak tulajdonosa, üzembentartója felelős, akinek az autójáról valami leesett. Csakhogy a bizonyítás sokszor nehéz. Hiába van szemtanú, a rendőri helyszínelés, ha nem lehet megtalálni azt az autót, akinek vezetője nem állt meg, és úgy távozott a helyszínről, hogy nem távolította el az útburkolatra esett tárgyat. Ekkor csak a casco segíthet, ha a megfelelő szerződés megkötése után a biztosító az ilyen károkért helyt áll, és a bekövetkezett kár meghaladja az önrész összegét. Érdemes a biztosítóknál érdeklődni, mielőtt szerződést kötünk.
Amennyiben az autópályán történik hasonló baleset, az nem jelenti az autópálya kezelő automatikus helytállási kötelezettségét. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi 1. törvény 35. §-a szerint az út kezelője a kezelői kötelezettségének megszegésével okozott kárt a polgári jog általános szabályai szerint köteles megtéríteni. Az út kezelőjének, jelen esetben az Állami Autópálya Kezelőnek a vétkességen alapuló felelőssége akkor állapítható meg, ha az okozati összefüggés a kezelő valamely jogellenes és felróható magatartása és a kár bekövetkezése között fennáll. Vagyis azért tört össze az autó, mert az útkezelő nem jól dolgozott.
A Ptk. 339. §-ának első bekezdése alkalmazásának feltétele a felróhatóság is, a polgári jogi kártérítési felelősség kimentéses rendszeréből viszont következik, hogy a felróhatóság hiányát kell bizonyítani, ez a bizonyítási teher pedig az út kezelőjére hárul. Amennyiben az út kezelője igazolja, hogy az adott helyzetben a tőle elvárható magatartást tanúsította, amikor az autópálya adott szakaszának jogszabályban előírt ellenőrzési kötelezettségét teljesítette, ezzel bizonyította, hogy nem tanúsított olyan felróható magatartást, amely a bekövetkezett kárral okozati összefüggésben állna.
Beszélgetésünk során Dr. Schönek saját ügyei közül a Bognár úréval ellentétes példát is említett, amikor járt a pénz a károsult autósnak. Ebben a történetben 2,5 millió forintos sérülés keletkezett egy autóban, amikor szintén az autópályán elé szaladt egy kutya, melyet elütött. A szerencsétlenül járt tulajdonos másnap fényképezőgéppel tért vissza a baleset helyszínére, hogy bizonyítékokat gyűjtsön. Ekkor vette észre, hogy a pályát a vadvilágtól elválasztó kerítés sérült. Pont akkora lyuk tátongott rajta, amelyen simán átférhetett a kutya. A lyukat színes szalaggal jelölte meg az illető, így sikerült később bebizonyítania, hogy az ellenőrök néha nem elég alaposak. A bíróság végül jogerősen neki adott igazat, és az ÁAK-nak ki kellett fizetnie a javítás teljes összegét.
Harminc esetből egyszer fizetnek: az ÁAK hivatalos válaszai
- Hány hasonló, jármű- vagy személyi sérüléssel járó esetet vizsgálnak évente?
Olyan esetekre gondolok tehát, amikor nem egy másik jármű, hanem az úttesten lévő tárgy okoz kárt. Éves szinten 30-40 db ilyen eset fordul elő.
- Mi a szokásos eljárás ilyenkor?
A bejelentést követően minden eset konkrét körülményei kivizsgálásra kerülnek, tehát minden ügy egyedi, és a teljes körű tényállás feltárását követően az irányadó kártérítési felelősségi szabályok alapján kap választ a károsult.
- Az esetek hány százalékában fizetnek kártérítést az autósoknak?
Pontos adatok: az elmúlt egy évben 31 db igény volt, és ebből 1 db került elismerésre, így azt lehet mondani, hogy kevesebb mint 4% az elismerések száma...
- Kinek kell bizonyítania, hogy a sérülést okozó tárgy hogyan került az útra?
A kártérítési szabályok szerint mindenkor a károsult köteles bizonyítani, azonban fontos hangsúlyozni, hogy az ÁAK az ilyen idegen tárggyal való ütközéses esetek kapcsán általában akkor sem kifogásolja az eset valóságtartalmát, ha utóbb nem lehet megtalálni a káreseményt okozó idegen tárgyat, elegendő tehát a közvetett bizonyíték is, azaz a kilyukadt gumi, vagy megsérült alváz stb...
- Rendelkezik-e felelősségbiztosítással az Állami Autópálya Kezelő Zrt.?
Természetesen rendelkezik az ÁAK felelősségbiztosítással, azonban az „idegen tárgy által okozott kár”, mint kategória nincs külön biztosítva. Ennek indoka, hogy ezek ritka esetnek minősülnek, az ÁAK felelőssége csak közútkezelői kötelezettség megszegése esetén áll fenn, és általában a kárösszegek is alacsonyak, így nincs szükség ezen esetkör külön biztosítására. Az ÁAK felelősségének elismerése esetén az igazolt kár összege minden esetben kifizetésre kerül.
A jelek szerint tehát ezúttal helyesen érvelnek az Állami Autópálya Kezelő jogászai. Valóban nem tehettek volna többet a biztonságért a napi két ellenőrzésnél. Nem valószínű, hogy órákkal korábban, az utolsó aznapi ellenőrzés idején is ott feküdt már a belső sávban a Toyota Corollát megsértő íves fémdarab. Valami kicsit még most is furcsa nekem. Hogyan lehetséges, hogy a megtépázott autó tulajdonosa a baleset után tíz perccel utolérte az ÁAK ellenőrét? Jó lett volna megtudni azt is, hogy az ütközés után hová tűnt a fémdarab? Ha tényleg ott volt, másoknak is rá kellett futniuk.
Erre a kérdésre hónapokkal a történtek után hiába keresnénk a választ. Bognár úr viszont maga szolgáltat tökéletes szintézist az esethez. Az ÁAK-nak írott egyik levelében megjegyzi, talán jobb is, hogy csupán két méterrel a csattanás előtt észlelte a burkolatba beleolvadó fémtárgyat. Így nem tett hirtelen egy talán végzetes kitérőmanővert, egyszerűen két kerék közé vette azt az átkozott fémlemezt. Így most be kell nyelnie a kocsi helyreállításának költségét, ami pech. Viszont életben maradt.