Mi lassítjuk a fél világot

2013.08.15. 06:40 Módosítva: 2013.08.15. 11:48

Általában nem örülünk, ha azt mondják, mi csak fékezzük a haladást. Az ilyesmit általában kritikaként fogalmazzák meg, de esetünkben ez nem szemrehányás, sőt. Kimondottan igény van rá, hogy még hatékonyabban fogjuk vissza a tömegeket. A Continental elektronikus fékrendszer-komponenseket gyártó üzemében jártunk.

Mint minden hangzatos címben, a fentiben is van igazság. Csak nem a teljes igazság: a kőbányai üzemben nem fékrendszereket, csak azok fontos vezérlőegységeit gyártják. Persze az autóiparban ritkán mondhat olyat egy beszállító, hogy valamilyen rendszert kompletten ő állít elő. Meg ugye nem konkrétan a fél világnak, de elég sok autóba ezeket építik be. Méghozzá egyre többe, sőt a kapacitást jelentősen bővíteni kell a budapesti gyárban. Tehát nem is állunk olyan messze attól, hogy mi lassítsuk a fél világot.

Mint azt Jaroslav Kociantól, az EBS (Electronic Brake Systems, Elektronikus Fékrendszerek) gyáregység vezetőjétől megtudtuk, a Continental Hungary Automotive kft egy uniós pályázaton 177,8 millió forintnyi támogatást nyert el. Ezt az összeget a Continental, a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója a kis- és kompakt szervo vezérlők gyártástechnológiájának kialakítására fordítja, új munkahelyeket is létesít a pesti üzemben. Igen, a Continental már rég nem gumimárka. Az elmúlt évtizedekben egy rakás járműipari beszállítót vásároltak meg, így már hiába is keressük a piacon a Temic, a Siemens-VDO, az ITT vagy a Motorola járműipari termékeit. Ezeket már a Continental AG vonatkozó üzletágai állítják elő, így az autónk legkülönbözőbb alkatrészein találkozhatunk az ismerős logóval.

A tizedik kerületi telepen kizárólag termelés folyik, de a Continentalnak hat gyára és egy értékesítési központja is van Magyarországon. Veszprémben például nem csak termelnek, de a fék- és menetstabilizáló rendszerekhez kapcsolódó kutatás-fejlesztés is zajlik.

A Napmátka utcai üzemben a beszállítóktól beérkezett alkatrészeket építik össze. Alapvetően elektronikai illetve elektromos komponensekből építkeznek, a legnagyobb elem egy fekete, műanyag doboz, amihez a gyártási folyamatnak szinte csak a legvégén nyúlnak a munkások.

Nagyrészt nők dolgoznak a sorok mellett, már ahol nem robot végzi az aprólékos munkát. A termelési folyamat legelején egy nem kimondottan gigantikus, nem is szörnyen látványosan dolgozó gépsor csinál ellenállásokból, integrált áramkörökből, diódákból, és ki tudja, még mi mindenből komplett vezérlő elektronikát. Itt, a soron programozzák fel az elektronikus agyat, sőt, az üzemből előre kalibrált részegységek kerülnek ki, így ezeknél a vezérlőegységeknél már sem a beépítéskor, sem az esetleges szerviz-műveletek után nincs szükség külön műszeres kalibrációra. Hogy ebbe az üzembe bejussunk, nem csak belépőkártyára, de megfelelő felszerelésre is szükség van.

Budapestről javarészt európai gyártókhoz kerülnek a termékek, de vannak az amerikai kontinensre, illetve Ázsiába induló rakományok is. A kapacitást tovább bővítik, hiszen a gépjárműiparban egyre jobban terjednek a menetstabilizáló elektronikák. Az itt készülő egységek már az elektronikus rögzítőféket is tudják kezelni, illetve vannak univerzális darabok is, amelyek akár kisteherautókba is beépíthetők. Szóval, akárhonnan is nézzük, Magyarország tevékenyen részt vesz a haladás megfékezésében.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.