Ér ennyit a szervizkönyv?
Ha majd lesz új autóm, mindig szakszervizbe viszem és vezettetem a szervizkönyvet, mondják sokan. Az ok is nyilvánvaló: eladáskor a vezetett szervizkönyv értéknövelő tényező, mellyel bizonyíthatjuk az autónk futásteljesítményét.
A szakszervizek kapcsolatban vannak a gyártóval, minden információjuk megvan a termékről, így a karbantartást és javításokat pontosan el tudják végezni. Ha esetleg visszahívás van, vagy szoftvert kell frissíteni, csak a márkaszerviztől várhatjuk jó eséllyel, hogy megcsinálják. Jó befektetésnek tűnik a szervizkönyv. Ha azonban a dolog anyagi oldalát nézzük, kicsit árnyaltabb a kép.
Ha szervizekről van szó, az alap, a bizonytalan szint az otthoni, számla nélkül bütykölő mester, magasabb szint a számlás, független, esetleg típusra szakosodott, de nem gyári kapcsolattal rendelkező javítóműhely, a piramis csúcsán pedig a gyári márkaszerviz áll. Ennek sorrendjében alakulnak a költségek is. Tudjuk, hogy a márkaszerviz sem biztos, hogy tökéletes szolgáltatást nyújt, azonban nekik legalább az elméleti esélyük megvan rá. További előnyük a vezetett szervizkönyv, valamint a központi nyilvántartás, adatbázis. Sok esetben bármelyik márkaszervizben le tudjuk kérdezni az előéletet, kinyomtatják az elvégzett munkák listáját, és nincs több kérdés. Eladásnál ez nagyon jó, talán szívesebben vesz a vásárló ilyen autót.
Azzal azonban tisztában kell lennünk, hogy a márkaszerviz számlázása kicsit más lesz, mint a sarki Fusi Misi műhelyében. Már ha egyáltalán ad számlát. A számla és a munkalap fontos, mert ez képezi minden későbbi reklamáció, esetleg garanciális javítás alapját. Ha vállaljuk a számla és munkalap nélküli javítást, csak a javító jóindulatában bízhatunk, ha valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna. Amikor a márkaszerviz mellett tesszük le a voksunkat, vállaljuk a nagyobb költségeket, de kapunk is érte valamit. Az egyik a hivatalos márkaszerviz által vezetett szervizkönyv. Hogy ez valójában mennyit ér, csak akkor tudjuk meg, ha kipróbáljuk.
A teszt alanya a korábban használt tesztben is szereplő Astra 1.7 CDTI, amit új kora óta vezetek, és ott szervizeltetem, ahol vettem. Azt hiszem, ez az ideális eset, senki nem nyúlt hozzá, csak az értékesítést is végző márkakereskedés. Könnyen beszélek, mert az autó cégautó, és a költségeket nem én fizetem, hanem a cég. Azt gondolom, ezt a szervizek kicsit ki is használják, mert könnyebben költöm egy nagy cég pénzét, mint a sajátomat. Én vagyok az ideális ügyfél.
Az autó már 5 éves, 220 ezer kilométer van benne, esedékes lett egy időszakos szerviz. Vittem a megszokott szervizbe, mondtam, cseréljenek két első lengéscsillapítót is, mert puhák már, valamint akkumulátort, mert alig teker. Meg természetesen, ami szükséges. Már amikor odavittem, tudtam, hogy lassan elérkezik az eladás, de azt szerettem volna, ha úgy veszi át tőlem valaki, hogy az autóval minden rendben van. Ez valami olyan rituálé nálam, mint amikor az anyukák babaruhát adnak át a barátnőjüknek, amit tisztán tettek el, de amikor átadják, még egyszer kimossák.
A feketeleves akkor várt, amikor a kezembe nyomták a 392 386 Ft-os számlát. Tudtam, hogy nem 30 ezer forint lesz, soha nem fizettem semmilyen szervizért 96 ezer forintnál kevesebbet, ez azonban durván szíven ütött. Nagyjából tisztában vagyok az alkatrészárakkal, így körülbelül 200-220 ezer forintra számítottam munkadíjjal együtt, de hogyan lett a duplája? Elkezdtem tételesen átnézni a részletes és pontos számlát, így azonnal láttam, hogy a 60 Ah-s akkumulátor (egyébként nem is ez való az autóba, hanem 72-es, nem tudom, miért tettek bele kisebbet) 42 708 Ft, nem kell autós gurunak lenni, hogy tudjuk, fele áron a legjobb is kapható, szinte bárhol. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a GM akku rossz, de a Baren, Banner és Varta sem kis nevek, feleennyiért.
A féktárcsa 73 180 Ft, amikor Brembo kedvezmény nélkül alkatrészkereskedőnél 32 800. De lehet venni 14 800-ért is. Aztán itt a lengéscsillapító 68 400 forintért, amely szintén majdnem állítható KONI-árban van, és már kész is a súlyos ártöbblet. Ezek szúrnak szemet azonnal egy nem autós szakmában dolgozónak is. Olyan ez, mint a boltban a liszt meg a cukor, mindenki tudja az árát, nem csak a pékek és a cukrászok. Hangsúlyozom, tisztában vagyok a gyári alkatrészek árképzésével, azzal is, hogy a gyári alkatrész mögött több a szolgáltatás, mint akármilyen általános alkatrész mögött, de azt gondolom ez azért durva különbség.
Csak hab a tortán, hogy a számla tartalmaz "felhasznált apró anyagok" címszóval egy tételt 8 118 forintért, de van kiszámlázott féktisztító és szerelő spray is (nem teljes flakon - korrektek!), de ez a számlaképzés megint kinyit egy kisebb bicskát a zsebemben. Nem sajnálva az időt, egyszerű netes kereséssel kiszámoltam az alkatrészköltségeket, ha egy neves alkatrész kereskedő készletéről vásárolom meg úgy, hogy ha van több termék, mindig a drágábbat választva, valamint ugyanígy 6,7 munkaórával egy helyi márkafüggetlen szerviz 6000 Ft-os bruttó óradíjával (Opel-szerviz 12 690 Ft) a teljes költség 159 900 Ft a 392 386 Ft helyett.
Oké, de akkor nincs szervizkönyvem, így meg van, és ez bizony érték. Hogy mekkora érték, majd kiderül, ugyanis ajánlatot kérek az értékesítőtől az autóra. Könnyű dolgom van, mert csak odasétálok, bemondom a rendszámot, lekérdezi a számítógépből, hogy az elmúlt öt évben összesen kicsit több mint 950 ezer forintot hordtam ide időszakos szerviz címén, amit most megfejeltem majdnem 400 ezerrel. Ennek a számláját oda is tettem az asztalára, lássa, hogy lojális vagyok a márkához, a céghez, hát kinek adna jó beszámítási árat, ha nem nekem.
Előtte a neten szétnéztem, hogy ez a felszereltség és évjárat, ezzel a motorral körülbelül 1,3-1,5 millió között van, az alsó fele az enyémhez hasonlóan sokat futott autók, amelyeknek jellemzően van szervizkönyvük, a keveset futottaknak soha. Már ez gyanút ébreszthetett volna, de még bíztam a helyi erők által vezetett szervizkönyvben, gyári, sérülésmentes fényezésben és a biztos előéletben.
A beszélgetés rövid volt és könyörtelen. Az autó sokat futott, a használtautós portálok tele vannak olcsó és keveset futott autókkal, így a beszámítási ár 900 ezer Ft. Miután kimásztam az asztal alól, ahová beszédültem, jeleztem, hogy, ennek majdnem az ötven százalékát éppen most fizettem be a pénztárba, az nem számít? Valamint itt vezetett szervizkönyvem van, az smafu? Nem smafu, de maximum 950 és ez az utolsó ajánlatuk. Döntsék el önök, megérte-e a végig vezetett szervizkönyv. A saját értékesítőjük már le is tette a garast, remélem, más jobban értékeli.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!