A matrica, ami nem igazol semmit
Az Európai Unióba való belépéssel együtt járt az is, hogy a rendszámtáblákról eltűnt a nemzeti trikolór, a helyét pedig az EU címere vette át. A 2004 után forgalomba helyezett autók szélvédőjére regisztrációs matricát kell ragasztani, ha hiányzik, büntet a rendőr. De mit regisztrál a matrica, és mire jó egyáltalán?
Két éve télen ellopták az öreg Tranpsorterem rendszámát, az APJ-608-ast. Gyorsan pótoltam is, nehogy elvontassa az autót a közterület-felügyelet, a hatósági azonosítók hiánya miatt. A nagy kapkodásban azonban elkövettem egy hibát, nem ragasztottam fel a regisztrációs matricát a szélvédőre, sőt el is hagytam. Azóta többször is megállítottak közúti ellenőrzésre, és le is vizsgázott az autó, de soha senki sem kérdezte, hol a matrica. Egészen a közelmúltig.

A nyár végi Totalcar pályanap előkészületei közben félreállítottak a rendőrök a Hungária körúton. Aztán elvették a forgalmim, mert hiányzott a szóban forgó hologramos matrica a szélvédő jobb alsó sarkából. Enélkül pedig érvénytelen az autó orrán és hátán elhelyezett hatósági jelzés, a klasszikus értelemben vett rendszám, tehát a jármű nem vehet részt a forgalomban. A közhiedelemmel ellentétben az autó alvázszáma nincs elbújtatva az ezüst csíkok közé. Még mielőtt sokan felkapnák a fejük, hogy nekik sincs ilyen matricájuk gyorsan megjegyezném, hogy csak a 2004 május 1. utáni rendszámokhoz tarozik, azaz az úgynevezett EU-s rendszámokhoz. Ha ilyen rendszámuk van, és nincs regisztrációs matricájuk, kezdhetnek aggódni.
Mikor az igazoltató rendőr megkérdezte, miért hiányzik a rendszámot is tartalmazó matrica, őszintén elmondtam neki a történetet. Ő beküldte a forgalmim az illetékes önkormányzathoz, én pedig telephelyig, azaz esetemben a bejelentett lakcímemig szóló engedéllyel távoztam. Az engedélyen szerepelt, hogy a rendőrség három munkanapon belül eljuttatja az önkormányzathoz az autó papírjait. Kérdésemre az ügy további menetével kapcsolatban az eljáró rendőr elmondta, hogy az önkormányzat három héten belül újragyártatja a matricát, majd erről értesít engem. Ezen kívül az illetékes rendőrkapitányság is kapott egy bejelentést, ami alapján a figyelmeztetéstől akár 30 ezer forintig terjedő bírságra is számíthatok.
Ekkor még abban a hitben éltem, hogy az újragyártási díj megfizetésével kapok egy új matricát, visszakapom a forgalmim, és végre használhatom a Transportert. Bújtam az internetes oldalakat, és beszéltem olyan emberekkel, akik kerültek már hasonló helyzetbe. Volt, akivel csak az újragyártás költségét fizetették újra, és kapott egy másik matricát, de volt akivel új forgalmit és rendszámot is csináltattak, mondván a matricát önállóan nem lehet újragyártani. Kezdtem félni, hogy én sem úszom meg az egy-két ezer forintos matricadíjjal. Mivel szerettem volna saját autóval részt venni a Transporter Találkozón, ezért az elvételtől számított második héten, egy szerdai napon felhívtam a második kerületi önkormányzatot. Hogy azt ígérték nekem, hogy értesítenek? Mintha magától értetődő lenne, mondták, hogy a forgalmim megkapták három munkanapon belül, azóta bármikor jöhettem volna új forgalmit és rendszámot csináltatni, amihez természetesen új matrica is jár. Nem úsztam meg.
Mire csütörtök délután beértem hivatalba, már kiadták az összes aznapi sorszámot. Pénteken reggel betelefonáltam, a hölgy a kagyló másik végén összesen annyit kért, hogy negyed egyig érjek oda, mert csak kettőig vannak nyitva. Mikor dél után néhány perccel odaértem, megint nem kaptam sorszámot, elromlott a gép. Jeleztem a portán, hogy telefonon jeleztem már, hogy ma jönnék. Ezután nem akartak már elküldeni, sőt kaptam egy kézzel írt sorszámot is. Utóbbinak nem tudom, mi volt a funkciója, mivel a szám alapján hívó rendszer sem működött, a biztonsági őr kísért a megfelelő asztalhoz. Miután az illetékes hölgy jelezte, nem szereti a péntek délután érkezőket gyorsan elintézte a papírjaim. Megtudtam azt is, hogy ha szélvédőcsere, baleset, vagy tűzeset következtében megrongálódott volna a matrica, a maradványára hivatkozva újragyártható, de csak ha ezen a maradványon szerepel a rendszám, esetleg a matrica vonalkódja. Kifizettem a kasszában az új forgalmi, az új rendszám, és a rendszámtáblára való műszaki matrica díját, átvettem ezeket, majd 16 ezer forinttal könnyebb zsebbel távoztam. Mivel környezetvédelmi matricát az önkormányzat nem pótolhat, ezért azt egy műszaki vizsgaállomáson kapom majd meg, további 3000 forintért.
Persze a parkolási engedély is rendszámra szól...
Amikor megtudtam, hogy új rendszámot kell csináltatnom, egyből eszembe jutott, hogy a parkolási engedély is a rendszámra szól. Felhívtam a második kerületi városrendészetet, akik elmondták, hogy át lehet írni a rendszerben a rendszámot, fáradjak be hétfő délután, vagy szerda délelőtt. Mivel hétfőn nem tudtam magam szabaddá tenni, átálltam az autóval a harmadik kerületbe, mert ott még nem fizetős a parkolás. Szerdán elmentem a Buday László utcába, ahol rögtön a kezembe nyomtak egy 1000 forintos csekket. Mikor jeleztem, hogy nekem be van fizetve az évi 1000 forintos parkolási díjam, mint kerületi lakos, ők felhívták rá a figyelmem, hogy ez nem parkolási díj, hanem ügyintézési díj, tehát legyek szíves, és fizessem be újra. Ott helyben persze nem lehet, le kell menni a Török utcai postára, majd vissza, hogy a feladóvevény bemutatása után átírják a rendszerben a rendszámot. Most sokan azt gondolhatják, miért nem lehet ezt online megtenni? Ja! Hogy azon nem lehet pénzt szedni?
Nem csak nekem hiányzott a szerkesztőségben a regisztrációs matricám. Csikós nemrégiben az Autobianchiját vizsgáztatta, akkor szóltak neki, hogy pótolja. Ő még 15 napnyi közlekedési engedélyt kapott. Hogy a hatóság szempontjából miért más a két eset, azt nem tudjuk.
Ha a Becsületesneppernél elfogy a cérna
Most, majdnem 20 ezerért van új rendszámom, igaz három év alatt a harmadik. De ehhez már ott virít a hologramos matrica a szélvédőn. Megnyugodhatok, hogy emiatt nem veszi el többet a rendőr a forgalmim. De mire jó a hatóságoknak, hogy van ez a regisztrációs matrica nevű dolog? Először is: ha adott két ugyanolyan autó, nem lehet egyiket a másik rendszámával használni, mert a matrica nélkül érvénytelen a rendszám. Ez egyébként a megkérdezett KEKKH hivatalos válasza is. Igaz, az igazoltató rendőr sem ellenőrizte az alvázszámom, hogy valóban a matrica hiányzik-e, vagy átraktam egy másik autóról a rendszámot. A matricát egyébként sok autószerelő nyom nélkül rakja át egy másik szélvédőre, mindössze pár másodperc alatt. Másodszor: állítólag, ha nincs első rendszám az autón, az útellenőrző kamerák látják a matricán, de ezt senki sem erősítette meg. Harmadszor: több parkolóőrt is láttam már, aki itt nézi meg az autó rendszámát, így nem kell annyit hajolgatniuk, kímélve van a derekuk. Negyedszer: pénzt lehet vele szedni. Sokat.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Hírek
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
A márka jövője továbbra is kérdéses.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Hírek
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
Kevesebb speed, kevesebb baleset.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.
- Tesztek
Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus
Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.
- Hírek
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...
- Hírek
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.
- Hírek
Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]
A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.
- Hírek
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.
- Hírek
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.
- Hírek
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.
- Közélet
Még rosszabb a helyzet: tovább nőtt a személyautók átlagéletkora Magyarországon
Rekordöregek a kocsik.
- Hírek
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.
- Hírek
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.
- Szerelem
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.
