A matrica, ami nem igazol semmit
Az Európai Unióba való belépéssel együtt járt az is, hogy a rendszámtáblákról eltűnt a nemzeti trikolór, a helyét pedig az EU címere vette át. A 2004 után forgalomba helyezett autók szélvédőjére regisztrációs matricát kell ragasztani, ha hiányzik, büntet a rendőr. De mit regisztrál a matrica, és mire jó egyáltalán?
Két éve télen ellopták az öreg Tranpsorterem rendszámát, az APJ-608-ast. Gyorsan pótoltam is, nehogy elvontassa az autót a közterület-felügyelet, a hatósági azonosítók hiánya miatt. A nagy kapkodásban azonban elkövettem egy hibát, nem ragasztottam fel a regisztrációs matricát a szélvédőre, sőt el is hagytam. Azóta többször is megállítottak közúti ellenőrzésre, és le is vizsgázott az autó, de soha senki sem kérdezte, hol a matrica. Egészen a közelmúltig.
A nyár végi Totalcar pályanap előkészületei közben félreállítottak a rendőrök a Hungária körúton. Aztán elvették a forgalmim, mert hiányzott a szóban forgó hologramos matrica a szélvédő jobb alsó sarkából. Enélkül pedig érvénytelen az autó orrán és hátán elhelyezett hatósági jelzés, a klasszikus értelemben vett rendszám, tehát a jármű nem vehet részt a forgalomban. A közhiedelemmel ellentétben az autó alvázszáma nincs elbújtatva az ezüst csíkok közé. Még mielőtt sokan felkapnák a fejük, hogy nekik sincs ilyen matricájuk gyorsan megjegyezném, hogy csak a 2004 május 1. utáni rendszámokhoz tarozik, azaz az úgynevezett EU-s rendszámokhoz. Ha ilyen rendszámuk van, és nincs regisztrációs matricájuk, kezdhetnek aggódni.
Mikor az igazoltató rendőr megkérdezte, miért hiányzik a rendszámot is tartalmazó matrica, őszintén elmondtam neki a történetet. Ő beküldte a forgalmim az illetékes önkormányzathoz, én pedig telephelyig, azaz esetemben a bejelentett lakcímemig szóló engedéllyel távoztam. Az engedélyen szerepelt, hogy a rendőrség három munkanapon belül eljuttatja az önkormányzathoz az autó papírjait. Kérdésemre az ügy további menetével kapcsolatban az eljáró rendőr elmondta, hogy az önkormányzat három héten belül újragyártatja a matricát, majd erről értesít engem. Ezen kívül az illetékes rendőrkapitányság is kapott egy bejelentést, ami alapján a figyelmeztetéstől akár 30 ezer forintig terjedő bírságra is számíthatok.
Ekkor még abban a hitben éltem, hogy az újragyártási díj megfizetésével kapok egy új matricát, visszakapom a forgalmim, és végre használhatom a Transportert. Bújtam az internetes oldalakat, és beszéltem olyan emberekkel, akik kerültek már hasonló helyzetbe. Volt, akivel csak az újragyártás költségét fizetették újra, és kapott egy másik matricát, de volt akivel új forgalmit és rendszámot is csináltattak, mondván a matricát önállóan nem lehet újragyártani. Kezdtem félni, hogy én sem úszom meg az egy-két ezer forintos matricadíjjal. Mivel szerettem volna saját autóval részt venni a Transporter Találkozón, ezért az elvételtől számított második héten, egy szerdai napon felhívtam a második kerületi önkormányzatot. Hogy azt ígérték nekem, hogy értesítenek? Mintha magától értetődő lenne, mondták, hogy a forgalmim megkapták három munkanapon belül, azóta bármikor jöhettem volna új forgalmit és rendszámot csináltatni, amihez természetesen új matrica is jár. Nem úsztam meg.
Mire csütörtök délután beértem hivatalba, már kiadták az összes aznapi sorszámot. Pénteken reggel betelefonáltam, a hölgy a kagyló másik végén összesen annyit kért, hogy negyed egyig érjek oda, mert csak kettőig vannak nyitva. Mikor dél után néhány perccel odaértem, megint nem kaptam sorszámot, elromlott a gép. Jeleztem a portán, hogy telefonon jeleztem már, hogy ma jönnék. Ezután nem akartak már elküldeni, sőt kaptam egy kézzel írt sorszámot is. Utóbbinak nem tudom, mi volt a funkciója, mivel a szám alapján hívó rendszer sem működött, a biztonsági őr kísért a megfelelő asztalhoz. Miután az illetékes hölgy jelezte, nem szereti a péntek délután érkezőket gyorsan elintézte a papírjaim. Megtudtam azt is, hogy ha szélvédőcsere, baleset, vagy tűzeset következtében megrongálódott volna a matrica, a maradványára hivatkozva újragyártható, de csak ha ezen a maradványon szerepel a rendszám, esetleg a matrica vonalkódja. Kifizettem a kasszában az új forgalmi, az új rendszám, és a rendszámtáblára való műszaki matrica díját, átvettem ezeket, majd 16 ezer forinttal könnyebb zsebbel távoztam. Mivel környezetvédelmi matricát az önkormányzat nem pótolhat, ezért azt egy műszaki vizsgaállomáson kapom majd meg, további 3000 forintért.
Persze a parkolási engedély is rendszámra szól...
Amikor megtudtam, hogy új rendszámot kell csináltatnom, egyből eszembe jutott, hogy a parkolási engedély is a rendszámra szól. Felhívtam a második kerületi városrendészetet, akik elmondták, hogy át lehet írni a rendszerben a rendszámot, fáradjak be hétfő délután, vagy szerda délelőtt. Mivel hétfőn nem tudtam magam szabaddá tenni, átálltam az autóval a harmadik kerületbe, mert ott még nem fizetős a parkolás. Szerdán elmentem a Buday László utcába, ahol rögtön a kezembe nyomtak egy 1000 forintos csekket. Mikor jeleztem, hogy nekem be van fizetve az évi 1000 forintos parkolási díjam, mint kerületi lakos, ők felhívták rá a figyelmem, hogy ez nem parkolási díj, hanem ügyintézési díj, tehát legyek szíves, és fizessem be újra. Ott helyben persze nem lehet, le kell menni a Török utcai postára, majd vissza, hogy a feladóvevény bemutatása után átírják a rendszerben a rendszámot. Most sokan azt gondolhatják, miért nem lehet ezt online megtenni? Ja! Hogy azon nem lehet pénzt szedni?
Nem csak nekem hiányzott a szerkesztőségben a regisztrációs matricám. Csikós nemrégiben az Autobianchiját vizsgáztatta, akkor szóltak neki, hogy pótolja. Ő még 15 napnyi közlekedési engedélyt kapott. Hogy a hatóság szempontjából miért más a két eset, azt nem tudjuk.
Ha a Becsületesneppernél elfogy a cérna
Most, majdnem 20 ezerért van új rendszámom, igaz három év alatt a harmadik. De ehhez már ott virít a hologramos matrica a szélvédőn. Megnyugodhatok, hogy emiatt nem veszi el többet a rendőr a forgalmim. De mire jó a hatóságoknak, hogy van ez a regisztrációs matrica nevű dolog? Először is: ha adott két ugyanolyan autó, nem lehet egyiket a másik rendszámával használni, mert a matrica nélkül érvénytelen a rendszám. Ez egyébként a megkérdezett KEKKH hivatalos válasza is. Igaz, az igazoltató rendőr sem ellenőrizte az alvázszámom, hogy valóban a matrica hiányzik-e, vagy átraktam egy másik autóról a rendszámot. A matricát egyébként sok autószerelő nyom nélkül rakja át egy másik szélvédőre, mindössze pár másodperc alatt. Másodszor: állítólag, ha nincs első rendszám az autón, az útellenőrző kamerák látják a matricán, de ezt senki sem erősítette meg. Harmadszor: több parkolóőrt is láttam már, aki itt nézi meg az autó rendszámát, így nem kell annyit hajolgatniuk, kímélve van a derekuk. Negyedszer: pénzt lehet vele szedni. Sokat.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!